Diabetes type 2 en zwanger zijn

Discussie in 'Gezondheid' gestart door panda76, 19 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. panda76

panda76 Actief lid

17 jan 2017
    119
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eergisteren geheel onverwachts een lichte positieve test in m'n handen. Gisteren en vandaag nogmaals getest, en ze lopen mooi op, dus ik mag gaan geloven dat er een wonder geschied is haha.

Na de geboorte van onze jongste (in mei 11 jaar) hadden we nog steeds de wens voor een derde kindje, en omdat zwanger worden best een dingetje was hebben we sindsdien geen ac meer gebruikt. 10 jaar lang is er dus niets gebeurd, tot aan nu.

Sinds 2 jaar weet ik dat ik type 2 heb en gebruik ik 1 metformine en 1 hydrochloorthyazide per dag. Gisteravond besefte ik me opeens dat dit wel eens helemaal niet goed voor de baby kan zijn, dus vanochtend de huisarts gebeld over hoe nu verder.
    We hebben een nieuwe huisarts, die mij niet kent, dus het was wat onduidelijk qua uitleggen van de situatie. De assistente was nogal lomp en zei dat ik die medicatie niet voor de lol had, dus misschien maar moest afwegen waar mijn prioriteiten lagen. De huisarts belt me vanmiddag terug.

Nu is er natuurlijk geen denken aan dat ik dit zo gewenste kindje de dupe laat worden van deze medicatie, dus ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die in een soortgelijke situatie zitten. Ik ga er van uit dat ik waarschijnlijk over zal moeten gaan op insuline en dat we bij een gynaecoloog onder controle komen. We gaan het vanmiddag horen denk ik.

We zijn trouwens zo'n 5 jaar geleden voor een informatiegesprek bij een gynaecoloog geweest omdat het zwanger worden niet meer vanzelf ging. Uiteindelijk besloten om het toch aan de natuur over te laten. Maar de gyn. zei toen dat als ik wel zwanger zou raken, ik kon bellen voor een afspraak. Is dat raar als ik dat nu na 5 jaar nog doe, of moet het eerst via de huisarts?

2. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Je zal na inderdaad een verwijzing moeten hebben.

Een wonder voor jullie, gefeliciteerd.

3. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Wow gefeliciteerd!
    Ik weet niet hoe dat met jouw medicijnen zit maar heb wel gehoord dat metformine ook wel wordt gegeven bij dames die moeilijk zwanger raken dus lijkt me dat dat wel kan. Die andere ken ik niet maar ik vermoed dat je daar zo snel mogelijk mee zal moeten stoppen.
    Toen wij zwanger wilden raken moest ik absoluut stoppen met de glicazide die ik voor de diabetes gebruikte, dat van jou is net zoiets vermoed ik. Denk dat het inderdaad insuline zal worden voor je.

Ik zou wel meteen een doorverwijzing naar de internist/diabetesverpleegkundige vragen want die zijn veel beter op de hoogte wat wel en niet kan met diabetes tijdens de zwangerschap.
    Sinds vorig jaar heb ik dan ook een insuline pomp en sensor vanwege de zwangerschapswens, helaas nog niet zwanger maar heb nog nooit zulke mooie waardes gehad sinds ik op de pomp zit. Zoveel beter dan medicijnen en/of prikken.

4. chantal02

chantal02 Bekend lid

19 sep 2011
    635
    9
    18
    metformine mag niet! ik moet sinds 2 dagen spuiten en hoorde dit van de verpleegkundige dit komt via de placenta binnen bij de baby. nu is dat de eerste paar weken misschien minder erg maar ik zou er zeker achteraan gaan

5. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Hartelijk gefeliciteerd!

Voor zover ik heb begrepen, wordt metformine idd wel eens voorgeschreven voor iets anders dan diabetes, maar dat is dan om een eisprong te stimuleren.

Toen ik destijds bij de internist over onze zwangerschapswens begon, heeft zij me na overleg met collega's echter direct van de metformine afgehaald en overgezet op insuline. Zodra ik zwanger zou raken, moest ik me meteen melden en zou ik strak in de gaten worden gehouden.
    In de eerste weken is dit nog geen probleem, omdat er geen bloedcontact is.

Ben benieuwd wat je huisarts er over zegt.
    Wat een rare reactie van de assistente trouwens.

6. panda76

panda76 Actief lid

17 jan 2017
    119
    0
    0
    NULL
    NULL
    De huisarts heeft inderdaad gistermiddag terug gebeld. Laten we het er op houden dat de assistente haar gedrag niet van een vreemde had. Heb nu al spijt dat we naar deze zijn over gestapt. Wat een vreemde man. Helemaal geen gefeliciteerd of zo. Heel zakelijk en kort af.

Zijn conclusie was dat hij niet kon vinden dat deze medicatie schadelijk was voor dieren... Heb hem maar even gezegd dat ik geen dier was, mocht hij twijfelen ;)
    Ook verteld dat ik al een jaar niet meer bij een diabetesvpk ben geweest en dus nogal schommel in de suikerwaardes. Nou, hij zou een spoedafspraak bij gynaecologie maken, maar helaas vandaag nog geen uitnodiging in de bus en iedere dag dat ik langer deze medicatie moet gebruiken is er in mijn ogen één teveel.

Gisteravond mijn medicatie niet gehad omdat het niet goed voelde, maar vanmiddag even geprikt en had ik, 2 uur na het middageten, 12.5. Veel te hoog dus!

Bah ik wil gewoon geen risico nemen. Maar zonder medicatie kan dus ook niet want dan is het gevaarlijk hoog... Hopelijk maandag een brief van het ziekenhuis en dan snel meer duidelijkheid.

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb voor de IVF behandeling en tijdens de zwangerschap elke dag metformine gebruikt.

8. panda76

panda76 Actief lid

17 jan 2017
    119
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag ziekenhuis gebeld omdat ik nog geen brief binnen heb. Mag donderdag 26 januari om 9 uur komen. De brief komt waarschijnlijk morgen...

Kan ik alvast wat voorbereidend werk doen? Een eetdagboekje bijhouden of een paar dagen op vaste tijden prikken? Ben graag goed voorbereid ;)

9. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Zou k wel doen idd..

Vanaf nu je eetpatroon opschrijven.. en een 5 punts curve doen.. weten ze direct wat ze aan je hebben 😉

Gebruik je de hydrochloortiazide ook voor je diabetes? Dat komt niet heel vaak voor..
    Maar over de bijwerkingen tijdens de zwangerschap is nog te weinig over bekend..
    Gelukkig kun je donderdag naar de gynaecoloog! Daar zal je waarschijnlijk ook onder controle blijven?

En gefeliciteerd!

10. panda76

panda76 Actief lid

17 jan 2017
    119
    0
    0
    NULL
    NULL
    Afgelopen donderdag bij de gyn geweest. Helaas nog niet echt iets duidelijk op de echo en ben ik waarschijnlijk iets korter zwanger dan gedacht. Op zich is dat mooi want dan kan ik vroeger goed ingesteld worden met insuline.

Donderdagmiddag een afspraak gehad bij de diabetesverpleegkundige. Moet nu drie dagen lang 7x prikken en de resultaten maandagochtend doorbellen. Waarschijnlijk krijg ik dan maandag of dinsdag een uitnodiging bij de internist voor het insuline spuiten.

Nu heb ik me wat ingelezen op internet en lees heel veel goede ervaringen met een insulinepomp. Ik zal, zoals het er nu uitziet, overdag 3x moeten spuiten en 1x voor de nacht. Ik heb een heel druk leven, ben de hele dag op pad en ren van hot naar her. Ik weet niet goed hoe ik het prikken met een pen moet invullen in mijn dagelijkse leven. Een pomp zou veel gemakkelijker zijn.

Wie weet of je wel of niet in aanmerking komt voor een pomp en wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Verder lees ik veel horrorverhalen over diepe hypo's bij het gebruik van insuline. Dat beangstigt me nogal.

Hoor graag jullie ervaringen.

11. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Ik heb een insuline pomp gekregen juist omdat we zwanger willen worden. Ik weet niet of je ook over kan gaan op de pomp tijdens een zwangerschap..maar dat lijkt me wel, omdat je dan juist heel precies kan fine tunen qua insuline.
    Ik heb een Pomp die samenwerkt met een Sensor en dat is helemaal fijn want ik wordt op tijd gewaarschuwd als ik te snel zak of tegen een hypo aanzit. Ik zou iig de optie voor een pomp i.c.m. een sensor daar wel bespreken. MAAR, hele grote maar...een pomp is niet zaligmakend. Soms zelfs ronduit onhandig want je draagt hem wel altijd. Alleen tijdens het douchen of zwemmen niet (of tijdens de seks bv) Je moet altijd rekening houden met het infuusslangetje (ik blijf nog wel eens hangen, al is ie er nog nooit door losgeschoten prettig voelt anders) Altijd een kastje in m'n bh of een buikband dragen want in de broekzak zit niet lekker. Het infuus/sensor zetten voel je amper (alleen het geluid is echt wennen)
    Ik vind het prettiger dan het prikken met pennen. Iedere 3 dagen infuus wisselen i.p.v. voor elke maaltijd + nacht + correcties. De sensor is maar eens per 6 dagen wisselen.

Prikken is overigens alleen voor de maaltijden dus dan zou je inderdaad wel je insuline pen mee moeten nemen.
    Bij de pomp is het wel het handigst als je iedere dag rond dezelfde tijden eet. Je stelt namelijk de insuline afgifte in aan de hand van hoe je per dagdeel reageert op koolhydraten. Ik vind een pomp wel fijner ja ondanks dat je nog steeds voor iedere maaltijd moet bolussen.

Waarschijnlijk zul je ook een afspraak krijgen met een dieetist. Ik weet niet of je al koolhydraten telt? Zo niet zou ik daar vast mee beginnen. Soort eetdagboek bijhouden. Want aan de hand van hoe gevoelig je op insuline reageert gaan ze je koolhydraat ratio berekenen. En een eet-dagboek kan daarbij helpen.

Die angst en horror verhalen ken ik ook maar zelf nooit zoiets meegemaakt. Wat bij mij hielp was wat zoetigheid bij het eten op tafel te leggen (snelle suikers/koolhydraten maximaal 15 gram) Mocht je je trillerig gaan voelen heb je meteen snelle suikers onder handbereik.
    En ja dat kan gebeuren als je insuline spuit. Ik heb weleens gehad dat ik zoals altijd voor de maaltijd insuline spoot en dan nog voor ik een hap van m'n eten had genomen al een hypo had, meestal had ik dan net een bloedvaatje geraakt. Als je daar echt bang voor bent meet je je waarde voor het eten, dan een klein deel al eten en na zeg 5 tot 10 minuten pas spuiten. Het is altijd even afwachten hoe je reageert op insuline.
    Mijn eerste hypo raakte ik in paniek en bleek ik dextro's eten tot het trillen ophield.. Uhum laten we zeggen dat dat niet zo handig was had nog nooit zo hoog gezeten oops ;)

12. panda76

panda76 Actief lid

17 jan 2017
    119
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je voor je reactie.
    Ik begrijp dat het niet altijd handig is om zo'n ding aan je lijf te hebben, maar ik denk dat het wel went.

Als ik insuline moet spuiten met een pen, dan moet ik 8x per dag controleren en 4x per dag spuiten. Ik heb geen idee hoe ik dat moet plannen in mijn dag. En een pomp zal heus niet zalig makend zijn maar lijkt me gemakkelijker te integreren in mijn dagelijks leven.

Ik ben sinds oktober bezig met koolhydraat beperkt te eten, dus houd er al wel rekening mee. Heb nu van 3 dagen opgeschreven wat ik gegeten heb en wat m'n suikerwaarde was. Ik moet dinsdag bij de diëtiste zijn.

Ik ga in ieder geval vragen om een pomp en sensor. Nee heb je, ja kun je krijgen toch?

13. Ik denk dat een pompje misschien als te duur word gezien.
    Dat was bij mij.

Ik moest met 9 weken gaan spuiten begon met 4-4-8 en eindigde met 12-48-32 behoorlijk veel dus. Kon op het laatst ook nog nauwelijks typen van alle dagcurves.
    Ik kreeg novorapid en insulatard dacht ik.

Helaas ook regelmatig rond 1.8 echt niet fijn.
    Heb onwijs geschommeld.

Hopelijk lukt het bij jou wel om beter te worden ingesteld.

Gefeliciteerd nog met je zwangerschap!
    Wat een wondertje!

14. panda76

panda76 Actief lid

17 jan 2017
    119
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij krijg ik die ook alle twee. Ze had het over 3x daags insuline en een langdurige voor de nacht.

Wat doe je dan als je een hypo krijgt? En voel je die aankomen? Ik ben zo bang voor de nachten. Een kennis van mij heeft een zware hypo in de nacht gekregen en heeft 3 dagen in coma gelegen. Was dan wel niet zwanger, maar toch...

Hoe doe je het dan met eten? Kun je nog spontaan iets pakken of wordt alles van te voren gepland. En uitslapen in het weekend is er ook niet meer bij denk ik?

Hoe zwaar was je kindje toen het geboren is en is het eerder gehaald? En ben je zelf veel gegroeid tijdens de zwangerschap?

Mijn vorige twee zwangerschappen waren spontaan en onbezorgd. Deze zal heel anders gaan lopen vrees ik...

15. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Owh ja een pomp went zeker maar dan heb je nog steeds dat je minimaal 8 x per dag moet controleren hoor. Helaas. En met een sensor zelfs nog vaker als je pech hebt. Mijn record staat op 36 x op 1 dag.
    Maar het is wel makkelijker. Onverwacht uit eten of iets tussendoor is makkelijker. Zolang je je prikspullen en meter maar bij je hebt geeft een pomp je veel meer vrijheid. Bij mijn pomp is de meter ook nog een afstandbediening, dus kan bolussen met de afstandbediening. (wel zo handig in een restaurant dat ik de pomp niet uit m'n bh hoef te vissen):D

Wat einad zegt klopt wel, een pomp is duur. Schrok me rot toen ik de rekening kreeg. T was iets van 9000 euro. Gelukkig hoefde ik alleen het eigen risico te betalen. Afgelopen november kwam daar nog de sensor bij ( zender kost ook weer rond de 1200 euro) en de sensors zijn geloof ik 60 per 6 stuks. Maar die zender leen ik van het ziekenhuis zolang ik hem nodig heb en de sensors worden vergoed.
    Bij mij word het vergoed vanwege de zwangerschapswens en omdat we in de mmm beland zijn.

Inmiddels sta ik zo strak ingesteld (hba1c van 5.7) dat ik last heb van hypo unawereness, Ik voel de lichte hypo's dus niet meer, maar daar zal je niet snel last van hebben hoor. Ik heb gewoon een raar lijf hihi. Maar ja mede daarom heb ik die sensor er dus bij gekregen.
    Toen ik m'n hypo's nog wel voelde was dat wel echt overduidelijk.
    Trillen, zweten, wazig zien. Dus altijd dextro bij je hebben en pure limonade (niet suikervrije) of dextro of ander snoep naast je bed is wel belangrijk.

Voor de nachten is het advies meestal zodra je aan insuline begint om regelmatig om 3 uur snacht's te meten. Dus wekker zetten.
    Of je partner vragen zijn wekker te zetten en jou wakker te maken.
    Ik zou gewoon je angst betreft die hypo's bespreken en gewoon vragen of het mogelijk is een sensor te lenen voor een week of 2

16. panda76

panda76 Actief lid

17 jan 2017
    119
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dinsdag heb ik de insuline gekregen. De diabetesverpleegkundige was heel lief en heeft me echt gerust kunnen stellen.

Ik krijg nu 3x per dag 4 eenheden novorapid en voor de nacht 4 eenheden insulatard. Maar wat ik het rare vind is dat mijn suikerwaarden niet naar beneden gaan, maar juist hoger lijken dan toen ik vorige week helemaal niets gebruikte. En mijn dagritme en maaltijden zijn hetzelfde.

Heeft insuline even nodig om te werken? Zou nu na 2 1/2 dag toch wel moeten werken? Morgenvroeg moet ik even de "meterstanden" doorgeven. En dan gelijk maar even met haar bespreken. Ik vrees dat er flink wat eenheden bij moeten om het omlaag te krijgen.

Het prikken vind ik op zich geen probleem. Overdag in m'n buik en die voor de nacht in m'n bovenbeen.

Mijn Hba1c was al een jaar niet gecontroleerd, maar bleek een 7 te zijn. Dat viel me reuze mee.

Deel Deze Pagina