fibromyalgie en oxytocine

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by pixie, Mar 31, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    Hallo

na veel wachten en afvragen waarom zoveel meisjes hier op forum lekkende borsten al hebben vroeg in zwangerscap en hier nog helemaal geen teken van.. had ik de een en ander vraag..
    ik begreep dat oxytocine nodig is voor borstvoeding.
    ik heb fibromyalgie en kwam dit stukje tegen van
    http://home.tiscali.nl/fibromyalgie/afwijkingen.html

Bij mensen met fibromyalgie is een tekort aan het hormoon oxytocine vastgesteld. Een tekort aan oxytocine geeft o.a. een verminderde doorbloeding in de armen en benen, waardoor mensen met fibromyalgie vaak last hebben van koude handen en voeten.'

nu is dit stukje van toepassing bij mij... en vraag ik mij af wat dit te betekenen heeft straks voor mij bij thuisbevalling en borstvoeding geven.
    ik vraag het hier voornamelijk omdat ik dus natuurlijk wil bevallen maar begrijp dat je oxytocine nodig heb voor het aanmaken van endorphines.. en dat is wat je roes geeft en het natuurlijk bevallen 'makkelijker'maakt.

moet ik mij hier zorgen om maken?

groetjes
    pixie

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    HOihoi,

In principe verminderen de klachten van fibromyalgie gedurende de zwangerschap en de periode daarna. Dus dit zou betekenen dat je lichaam middels de zwangerschapshormonen meer oytocine aanmaakt. Hoe het bij jou zal verlopen is puur afwachten en proberen!
    (Bij borstvoeding geven kan je je verloskundige een recept syntocinonspray vragen,ter bevordering van het toeschietreflex)

Imke

Share This Page