medicijnen en een eventueel vruchtje

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Konijn, 5 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Konijn

Konijn Niet meer actief

Dag meiden,

Ik heb een vraag en misschien kan iemand me daarbij helpen.

Zoals iedereen in dit hoekje van de site probeer ik al een tijdje zwanger te worden en deze afgelopen maand hebben we aardig ons best gedaan.

Vorige week ben ik echter ziek geworden. Het begon met wat lichte blaasontstekingsklachten, maar in het weekend trok het naar mijn nieren en werd ik flink beroerd (pijn, misselijk, braken, etc.). Ik had aan mijn huisarts aangegeven dat ik probeer om zwanger te worden en dat er een kans is dat dit is gelukt, maar dat ik dat nog niet kon weten. Hij gaf aan dat het goed was dat ik dat meldde en zou er rekening mee houden met het voorschrijven van antibiotica.

Nu komt het probleem: ik heb peniciline gekregen (amoxicilinne/clavulaanzuur), die op zich 'veilig' is voor een eventueel vruchtje, maar ik moest pijnstillers erbij vermijden. De pijn werd echter zo hevig dat ik toch niet zonder kon. In eerste instantie heb ik alleen paracetamol geslikt en later ook ipubprofen. Toen de pijn nog erger werd en ik ook steeds meer moest overgeven heb ik in plaats daarvan van de arts diclofenac voorgeschreven gekregen tegen de pijn, samen met omeprazol om mijn maag te beschermen en primperan tegen de misselijkheid.

Inmiddels is de pijn onder controle en lijkt de penicilinekuur eindelijk aan te slaan. Ik ben nu gestopt met diclofenac en probeer alleen paracetamol te slikken als de pijn te hevig is om te 'handelen'.

Bij verschillende pillen die ik genomen heb, stond in de bijsluiter vermeld dat gebruik tijdens een zwangerschap vermeden moest worden. Ik vraag me af waaruit de eventuele schade zou bestaan, mocht het wel raak zijn geweest deze maand. Betekent dat dan dat het 'gewoon' mis gaat, of kan het ook schade aanrichten aan een eventueel vruchtje als het wel doorgroeit? Of kan het geen kwaad?

Misschien is deze vraag over een paar dagen wel overbodig, omdat ik dan ongesteld word, maar ik zit er een beetje mee in mijn maag en hoop dat iemand me misschien kan helpen.

(Sorry voor de lange uiteenzetting)

Groetjes,

Esther

2. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Hoi Konijn. Ik ga ervanuit dat de HA zoals beloofd rekening te houden met jouw zwangerschapswens en de mogelijkheid van een bevruchting. Staat er in de bijsluiter dat het 'niet' of dat het 'in overleg met de HA' gebruikt mag worden bij zwangerschap? In het laatste geval zou ik me maar geen zorgen maken, want de HA weet ervan. Misschien geeft het bijv. alleen schade bij langdurig gebruik.

Deel Deze Pagina