Wat kan ik doen met mijn angst...

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door jes4, 9 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Lieve verloskundigen,
    Ik ben nu 39 weken en 4 dagen zwanger. Alles ziet er goed uit. Maar ik ben zo bang om ons kindje vlak voor, tijdens of na de bevalling te verliezen. Ik luister regelmatig met mijn stethoscoop. Tijdens de bewegingen stijgt de hartslag flink naar 160-170, maar na de beweging zakt de hartslag direct weer naar de 120 of net eronder soms (wel van korte duur). De bewegingen zijn denk ik nog wel ruim voldoende, maar lijken wel wat minder heftig te worden. De keren dat mijn buik golvend op en neer gaat nemen af. De bewegingen zijn verfijnder. Ik heb al aan mijn gynaecoloog aangegeven dat ik bang ben; ik heb inmiddels ook 2 x een CTG gehad; volgende week woensdag weer. Die zijn goed. Laatste keer was mijn afspraak met een vk van het ziekenhuis; die vroeg wat zij kon doen om mijn angst weg te nemen; tja geen idee. Ons kindje is nog niet ingedaald; ook geen voortekenen van een bevalling. Dat kan natuurlijk zomaar veranderen. Maar mijn angst neemt met de dag toe. Ik word er doodmoe van. Wat als....ons kindje zich na 41 weken nog niet heeft aangekondigd....ik vrees dat ze me dan kunnen opvegen. Ondertussen doe ik acupunctuur, voetreflexmassage en zoek onspanning op voor zover dat lukt met onze 3 meiden. Maar ik zou graag jullie mening, advies, tips horen. Alles is welkom.
    Alvast mijn dank!!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Jes4,

ik snap je angst wel hoor; we horen het vaker. En al heel goed datj e het bij je arts/vk hebt aangegeven! Tegenwoordig wordt er vaak al eerder ingeleid dan bij 42 weken. Soms al vanaf 41 weken. Je zou dit kunnen navragen zodat jem isschein een datum hebt om naar toe te leven. Verder is het belingrijk bezig te blijven! Anders wordt je gillend gek. Laat je vermaken en afleiden. Ik wil je eigenlijk toch ook adviseren om niet zo vaak te luisteren. Je fixeert je dan op dingen (bv de hoogte van de hartslag en de variatie erin) terwijl dit helemaal niet nodig is. Als leek wet je neit wanneer iets goed of niet goed klinkt en als het niet goed zou zijn, hoor je dit vaak ook niet zelf. Dus het heeft niet echt meerwaarde. Jij moet gewoon goed op het leven voelen letten. Dat mag wat minder worden zo aan het eind, zeker wat minder hard... maar je moet je kindje nog wel 10 bewegingen voelen maken op een dag. Twijfel je erover, bel gerust weer je gyn/vk. en het is al heel fijn dat je regelmatig een CTG krijgt; super. Ik kan er dus ook niet veel anders van zeggen, behalve; blijf bezig en ga niet piekeren. Veruit de meeste kindjes komen prachtig ter wereld en de kans is ook zo groot voor jouw kindje. Sterkte en een mooie bevalling gewenst!

Groetjes Brigitte

3. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Dank voor je lieve begripvolle reactie. Heb niet meer geluisterd sinds je bericht. Bewegingen blijven ook constant aanwezig dus dat geeft vertrouwen. Ik ga wel aangeven dat ik indien het zo mag lopen; echt de 41 weken niet wil passeren; vind ik zo eng, en het voegt toch niets meer toe. Gelukkig staat mijn man hier ook achter.
    Wat fijn dat we af en toe een beroep op jullie kunnen doen! Super.

Deel Deze Pagina