Ik ben vandaag weer naar de gynaecoloog geweest en volgens de groei echo's is mijn meid een 'flink' kindje. Al ben ik daar nog niet zo van overtuigd aangezien het nog altijd een schatting is. Maar mijn eerste kind was erg klein 47 cm en 2655 gram bij 38.5 weken. Net geen prematuur maar wel aan de kleine kant. En omdat ze schatten dat dit kindje waarschijnlijk een flinkerd wordt, willen ze dat ik een suiker test (ogtt test) ga doen ivm evt. Zwangerschapsdiabetes. Die test ga ik morgen dus doen in het ziekenhuis. (Vanaf 22uur vanavond nuchter zijn, morgenochtend nuchter prikken dan krijg ik een mega zoet drankje, vervolgens moet ik 2 uur in de wachtkamer zitten en dan nog een keer prikken). Ik kijk er best wel tegen op..het is goed dat alles in de gaten wordt gehouden...zekere voor t onzekere....maar vind t best eng...ten eerste het nuchter blijven opzich...ik MOET altijd eten sochtends anders word ik eng...dus ben een beetje bang dat ik van m.n graatje ga...of kotsmisselijk word vh drankje... M.n vriend gaat gelukkig mee en misschien valt het allemaal wek reuze mee maar ik wil graag ervarings verhalen horen....dus brandt los! Meerdere een ogtt test gehad en viel t mee of tegen?
Ik vond het meevallen, ben een klein beetje misselijk geweest tijdens het innemen van het drankje, maar het viel wel mee. Het 2 uur wachten vond ik vervelender, had mijn tablet meegenomen en gebruik gemaakt van de Wifi verbinding in het ZH, maar nog ging de tijd enorm langzaam. Succes!! Liefs,
Bedankt voor je antwoord! Ja daar kijk ik dus ook tegen op..het 2 uur wachten...daarom neem ik mijn vriend mee..beetje aanspraak...en idd de tablet...beetje candy crushen ofzo Wat was de uitslag bij jou trouwens? Je hebt wel flinke kinderen gekregen zie ik..of waren ze gewoon flink..
Ik vond het ook enorm meevallen. Nu moet ik wel toegeven dat ik niet nuchter hoefde te komen. Dit zou te belastend zijn voor iemand die zwanger is. Bijzonder dat jij dus wel nuchter moet. Succes!
Ja apart idd! Ja ze hebben echt gezegd dat ik vanaf 22 uur nuchter moet zijn vanavond...mag alleen water drinken..anders heeft de test weinig zin?
Ik moest ook nuchter komen hoor, volgens mij is dat gebruikelijk. Ik had mijn zusje mee als steun. Op zich viel de test enorm mee. De mensen op het lab zijn natuurlijk heel goed in prikken (daar zag ik dus tegenop). Uiteindelijk een goed resultaat: geen suikers! Ik vond het meevallen qua nuchterheid: normaal moet ik ook iets eten, maar dat ging wel goed. Drankje is idd vies maar ach die heb je zo op. En je moet je even vermaken. Succes! Hoop dat je ook een goede uitslag mag krijgen.
Toevallig heb ik de test vandaag gedaan. Ik mocht de avond ervoor vanaf 22:00 uur ook niet meer eten en of drinken behalve water. Ik ontbijt altijd dus zag er wel tegen op, maar nergens geen last van gehad. Zorg wel dat je er op tijd bent. Ik moest er om 08:15 uur zijn en was pas 08:45 uur aan de beurt en dan nog 2 uur wachten voor de volgende prik. Het drankje is super zoet dat het niet lekker is.. Was ook even misselijk met het drinken, want je moet even anderhalve beker opdrinken.. De uitslag weten we dus nog niet. Succes morgen!
Bijzonder. Bij mij werd gezegt dat het vooral gaat om hoe je lichaam op het drankje reageert. Daarom prikken ze bloed voor en na het drankje. Om het verschil gaat het. Maakte dus niet uit dat de 1e meting (0 meting) niet nuchter was. Zullen wel gewoon twee verschillende maar effective methodes zijn neem ik aan
Ik heb ook de test vandaag gedaan. Op de prikpoli hier in t dorp. Ook ik moest nuchter zijn vanaf 23.00 uur gisteren. Aangezien men hier maar beperkt aanwezig is voor bloedprikken, was ik er al voor half 8. Eerst bloedprikken, toen dat vreselijke zoete drankje en maar met wat tijdschriften en een boek in de wachtkamer gaan zitten. Ben wat misselijk en licht in m'n hoofd geweest van het drankje, maar dat trok weer weg. Toen de laatste persoon voor bloed prikken weg was mocht ik om 9.45 uur voor de tweede keer. Daarna naar huis gewaggeld (bekkenpijn) en ontbeten. Rond 14.00 uur viel ik om van de slaap en ben dus even naar bed gegaan. En verder heb ik mega dorst...of dat met de test te maken heeft geen idee. Verder heb ik me best vermaakt, praatje hier en daar met mensen die kwamen voor bloedprikken. En genoeg apies gekeken aangezien de 3 dokterspraktijken in hetzelfde pand zitten.
Bedankt voor de reacties! Ja ik ga er zeker al optijd zijn... 8 uur.. En zo te lezen valt t allemaal best mee...dus ik overleef t wel Ik heb bi dus ik ga wel om een comfortabele stoel vragen want op zo'n wachtkamer stoeltje ga ik het niet volhouden... Maar t belangrijkste.....hopelijk is de uitslag gewoon goed! @ heidebloempje....veel dorst schijnt ook een symptoom te zijn van suiker...
Ik heb hem vorige week gehad, ik werd dus echt niet goed van het drankje. Het was echt uit zitten. Maar dit zal voor iedereen anders zijn. Ik heb gelukkig geen suiker maar wel een kindje dat voor loopt in groei.
Ik heb met 12w al de OGTT moeten doen. Nuchter komen idd en toen die mierzoete siroop. Tsja, ik vond het niet leuk, maar het is echt niet het einde vd wereld. Mijn nuchtere waarde was keurig, maar na de siroop iets te hoog... Dus sindsdien hou ik dagcurves bij. Gelukkig zijn die keurig, maar dus wel onder controle vd internist.
Ik heb t 2 keer moeten doen Eerste keer was hij te hoog 8.9 dus 4 weken moest ik de waardes bijhouden en langs gaan bij de Internist en diëtist mocht na die weken terug naar de VK want alles bleek in orde En vorige week weer gedaan omdat t buikje van baby 2.5 weekjes voorliep.. De test was helemaal goed dus geen suiker
heb je dan niet de glucose provocatietest gehad? dat lijtk er op en is iets anders van opzet. het nuchtere is juist belangrijk bij de OGTT omdat bij zw.sch.diabetes het grootste probleem is om op een nuchtere maag in de ochtend je suikers te verwerken. die meting geeft de meest betrouwbare indicatie (de ongevoeligheid voor insuline is ook s ochtends het grootst). je moet dan nuchter prikken omdat je die 75 gram glucose niet mag nemen als je nuchtere suiker al te hoog is. bij een provocatietest krijg je minder suiker te drinken... mijn suiker was helaas te hoog na de OGTT maar zelfs zonder dieet zijn mijn waardes overdag goed en t kindje is gelukkig ook niet te groot.
Ahhh bah. Ik heb die test ook gedaan. Het drankje is echt smerig! Vond het erg moeilijk weg te krijgen, heb dan ook gevraagd of ik af en toe een slokje water tussen door mocht nemen. Daarna totaal ingestort tegen mn vriend aangehangen. Was erg slap en moe en kreeg erge hoofdpijn. Maar op zich ging de tijd nog best snel. Het is even doorbijten. Ik wilde ook een comfortabele plek om te zitten, maar die was er niet. Wij vonden een bank bij de kinderafdeling, daar heb ik op gelegen, maar we werden helaas weggestuurd, dus ik moest op zo'n wachtkamer stoeltje zitten. Ze geven je gewoon t drankje en sturen je weg. Als je niet te ver weg woont kun je misschien t best nog even thuis gaan zitten!
Het viel reuze mee. Dat drankje viel ook reuze mee. Heb in die 2 uur heerlijk een boek uitgelezen waar ik normaal niet aan toe kom. Mag over een paar weken weer. Had bij mijn dochter suiker dus ze testen nu elke zoveel weken.
Nee mag niet. Tenminste hier in het ziekenhuis niet. Ze wilden dat ik zo min mogelijk beweging had. Boek mee, tijdschrift, ipod noem maar op..
Ik heb dat bij beide zwangerschappen gedaan, hier in Spanje is dat standaard als je bij een privé gyn loopt. Vond het niet zo erg. Aankomen, direct prikken, mierzoet drankje drinken. Ik moest ook maar 1 uur wachten tussen het drinken van het drankje en het opnieuw prikken, maar dat hangt misschien van het soort/merk drankje af? Best tijdschriften en tablet meenemen. Ik ben alleen gegaan elke keer, maar veel mensen nemen inderdaad iemand mee voor steun. Oh ja, nam ook een banaan telkens mee om direct daarna op te eten. Het valt wel mee hoor.