Even een vraag voor de ruitertjes op ZP. Ben er net achter gekomen dat ik (echt heel erg pril) zwanger ben. Hartstikke leuk natuurlijk! Maar ik rijd redelijk fanatiek (manege)paard. Vind het heerlijk om te doen en eigenlijk wil ik liever niet gelijk stoppen. Nu heb ik er weinig ervaring mee tot wanneer het precies kan (heb zelf 12 weken in gedachten), dan moet ik het namelijk ook opbiechten aan de manege-eigenaar en die wilt sowieso liever dat je stopt. Zijn vrouw aan de andere kant is met 38 weken nog gaan rijden . Ik rijd over het algemeen een super lieve Fries. Zet echt geen stap verkeerd en is zelfs moeilijk voorwaarts te krijgen . Rijd denk ik nu al 20 jaar, met een pauze van 5 jaar ertussen. Na ben ik inmiddels een jaar bezig. Ook met springlessen. Al denk ik dat ik daar wel beter mee kan stoppen? Mijn HA zegt dat het prima is (zijn vrouw heeft ook altijd doorgereden), zolang ik geen onnodige risico's neem of rare dingen ga doen. Maarja, ik wil graag ervaringen dus. Van paardrijdende moeders. Wat deden jullie en hoe pakte jullie het rijden na de zw-schap (met 2 kinderen) weer op? Was het nog enigszins te combineren of ben je zo moe dat je het niet meer trekt . Wel meer vragen dan enkel over de zwangerschap dus, vandaar mijn post in de lounge. Wil er namelijk wel echt graag mee doorgaan.
ik zelf zou stoppen met rijden , gewoon omdat ik moeilijk zwanger raak en totaal geen risico wil nemen. maar inderdaad als je geen gekke dingen doet , moet het kunnen , wel voor lief nemen dat elk paard een keer kan schrikken of vreemde sprongen kan maken , hoe braaf het paard normaal gesproken ook is.
Natuurlijk, een ongelukje zit in een klein hoekje. Maar vraag me af of dat minder erg is als je bijvoorbeeld op de fiets stapt? Mits je inderdaad niet besluit aan de cross country mee te doen natuurlijk.
Blijf rijden zolang het voor jou goed voelt. Ik denk zelf dat je het springen beter kan laten want daar zitten net iets meer risico's aan qua verkeerd vallen. Het oppakken van het rijden heb ik zelf geen ervaring mee maar ik wacht denk ik nog een paar jaar zodat ik weer wat meer energie heb.
lijkt me niet , maar inderdaad western en springen zou ik wel uit je hoofd laten haha , Ik ben je helemaal vergeten te feliciteren , Dus hier bij Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap !
Volgens mij geldt voor alle sporten, als je het al een langere tijd doet mag je ze blijven beoefenen tijdens je zwangerschap omdat je lichaam het gewend is. En gefeliciteerd uiteraard!
Ben t idd met de meiden eens! Je kan rustig blijven rijden zolang het goed voelt. En rustig aan, niet springen en geen wilde buiten ritten maken. En goed in de gaten houden of je niet meer banden pijn of spierpijn krijgt. Anders gewoon lekker stappen en verzorgen. En gefeliciteerd natuurlijk! Vriendin van me heeft tot t eind gereden trouwens, op t laatst wel alleen nog droogstappen. Ik zou t ook even met je vk of gun overleggen.
Ik heb tot zes maanden gereden. Daarna ging het niet meer, ook heb ik tot de zes maanden gesprongen. Maar ik reed alleen mijn eigen paard nog, niet meer voor anderen.
Dus tot de 12 weken is eigenlijk nog heel redelijk . Tsja, het is en blijft een sport, dus mijn HA staat er sowieso heel positief tegenover. Heb voor nu een mooi excuus om niet te springen. Mijn achillespees deed een beetje raar na het rijden steeds, maar dat kan ik mooi even gebruiken om te zeggen dat ik een tandje rustiger doe. Na 12 weken komt de aap vanzelf uit de mouw .
Ik reed Tot 12 weken. Waar ik reed was geen bak. Ik kon uitsluitend naar buiten dwars door het centrum richting bos en daar werd soms nog wel is gestuiterd. Als ik in een bak had kunnen rijden had ik het denk Ik wel langer gedaan. Maar je moet je vooral veilig voelen en het moet prettig voelen. Neem geen onnodig risico!
Gewoon doorrijden tot je het niet meer prettig vind. idd niet gaan rijden op paarden die niet zo "makkelijk" zijn, als je Friesje geen stap verkeerd zet kun je dus prima blijven rijden, gewoon letten op wat je wel of niet kan Ooh en erna? ik heb toen mijn zoontje tussen de 1 en 2 jaar was een eigen paard gehad. Enige verschil wel was dat ik op dit dier nog niet kon rijden. Zoontje ging altijd mee en zat in de buggy te kijken. makkelijk is kindje thuis laten, helaas had ik toen die tijd zo'n man die het niet accepteerde dat ik ook een hobby had ...
Je mag medisch gezien doorrijden tot je het zelf niet meer prettig vind als je gewend bent te rijden. Je zult zelf de risico's af moeten wegen voor jezelf of je het nog wilt, durft. En als jet niet meer mag op je manege is dat een regel van hun die je op zult moeten volgen, maar normaal kan het nog wel gewoon. Het rijden zelf is niet schadelijk of slecht, als jij je er prima bij voelt. Het risico van vallen is natuurlijk wel schadelijk, en dat moet je voor jezelf afwegen. Je kunt ook aangereden worden, van de stoep vallen, over een hond struikelen en weet ik wat nog meer. Mijn zus reed met 19 weken nog paard. Als ze nog had geleefd had ze nog heel lang doorgereden.
Ik heb tot 10 weken gereden. Ook op een manege en ik had het nog niet verteld, maar de laatste keer dat ik reed kreeg ik enorme buikpijn laag onderin en dat was voor mij een teken dat het beter was ermee te stoppen. Ik had anders sowieso wel gestopt, want ze kunnen altijd een rare sprong maken. Na de zwangerschap ben ik niet meer begonnen, vanwege het financiële aspect, maar ook omdat ik het niet meer aandurf, vind de risico's te groot als mama zijnde.
@Moppiemuis. Ik hang het sowieso pas aan de grote klok als ik 10 a 12 weken ben. Dat ik dan gelijk moet stoppen is dan geen issue. Maar om met 4 weken al te stoppen terwijl je baarmoeder nog niet eens boven je schaambeen uitkomt vind ik persoonlijk echt te vroeg . Tot 16 wk schijnt het veilig genoeg te zijn omdat je kindje dan nog veilig omringt wordt door vruchtwater (schijnt). Dus ik smeer het voor mezelf gewoon ff uit.
Tis een manege Friesje hoor, maar echt zo'n schat van een paard. Die kan je nog in je woonkamer zetten zonder gezeur . Volgens mij is ze van de 100x dat ik op haar gereden heb 1x weggeschoten? En toen schrok ze.