pilletjes/dostinex, wat doet het en waar kregen jullie het?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door lovekisses, 7 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi meiden!

Ik ga geen borstvoeding geven.. nu hebben al mijn vriendinnen die geen borstvoeding geven pilletjes gehad na de bevalling.. ook hoorde ik hier op het forum al iets over dostinex..

Weten jullie wat het precies doet en waar jullie het kregen?

2. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Ik heb het 2x gebruikt, zowel bij de oudste als jongste.
    Kreeg daardoor geen last van stuwing en pijnlijke borsten.
    Kreeg een recept via de huisarts en dan ophalen bij de apotheek.

3. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Top! Bedankt voor je antwoord.. heb zelf een hele rare vk zie hartstikke moeilijk is met dingen geven, eerder inleiden en echo's etc. Ook die pillen wilde ze niet geven en weinig info geven.. dus vind het fijn dat ik het bij me huisarts kan krijgen dan

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je vk is helemaal niet raar.
    Dostinex is echte troep, dat moet je alleen in noodgevallen gebruiken. In de meeste regio's van Nederland staat ook in de protocollen dat het alleen in echt acute gevallen, bijvoorbeeld doodgeboorte van een kind of zwaar zieke moeder voorgeschreven wordt. Het zijn niet bepaald smarties.
    Daarbij is het ook nog eens minder effectief in het stoppen van melk dan een doodgewoon ongevaarlijk kopje saliethee. Vaak komt je melk na gebruik alsnog verlaat op gang en krijg je toch nog stuwing.
    Niet gebruiken dus!

En om even technisch op je vraag wat het is en doet in te gaan, Dostinex of cabergoline is een dopamine antagonist of prolactine remmer.
    Het is eigenlijk bedoeld voor mensen die een tumor in hun hypofyse hebben waardoor ze teveel prolactine maken (dat kan voor o.a. onvruchtbaarheid zorgen) en voor Parkinson-patienten.
    Bijwerkingen zijn o.a. hoofdpijn, depressieve gevoelens en goklust.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Blijft natuurlijk medicatie en wat ik altijd begrepen heb schrijven ze het vooral voor bij doodgeboortes ed :)() niet of in veel mindere mate bij vrouwen die geen borstvoeding willen geven.

Overigens geldt hetzelfde bij inleiden.. Normaal gesproken alleen in medisch noodzakelijke situaties en niet 'zomaar'. En de extra echo's waar je het al eerder eens over had worden ook alleen in gevallen gemaakt waarbij er twijfels of zorgen zijn. Dus wees blij met hoe je vk handelt ipv te mopperen over niet snel medisch ingrijpen terwijl dit niet echt noodzakelijk is ;) Of zoek anders een andere vk als je zo ontevreden over haar bent.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nog even als aanvulling:
    maar ongeveer 60% van de vrouwen die niet zelf voedt krijgt last van pijnlijke stuwing.
    En Dostinex werkt ook maar in ongeveer 60% van de gevallen.
    Saliethee is effectiever, vraag je vk om advies.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou er niet aan beginnen. Is echt troep. Wie zegt dat je pijnlijke borsten en stuwing krijgt??
    Hier een paar dagen BV gegeven en gestopt. Totaal geen last gehad van stuwing of pijn. En dan nog schijnt het te doen te zijn en maar van zeer korte duur.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Niks raar aan jouw vlos;) dat is normaal. Als het medisch niet noodzakelijk is dan leiden ze niet eerder in, dn geven ze extra echo's en pillen....
    Dat jouw vlos dit alles niet geeft is een teken dat alles goed is met jou en de baby.....
    Tegenwoordig leiden sommige vlosjes belachelijk snel in, veel dure echo s zonder reden.....

Hier 4 goede vlosjes en echt, die gaan die pillen echt niet aanraden. Inleiden of strippen op zn vroegst pas met 41 weken en alleen een echo in het begin en op het eind. Verder NIKS!

9. Marianne1987

Marianne1987 Actief lid

14 sep 2012
    156
    0
    0
    Bij de 1ste dostinex gekregen en het hielp wel,maar de bijsluiter niet gelezen want ging er vanuit dat de vk het niet zou geven als het kwaad kon...

Bij de 2de spoedks gehad en kreeg in het zh dus echt geen dostinex, 1 van de bijwerkingen is postnatale depressie en na een spoedbevalling die al stressvol was, was dit dus echt geen optie.

Nu bij de 3de ga ik het straks ook echt niet slikken en heb er nu ook niet om gevraagd... Jammer en vervelend van de stuwing, maar dat gaat ook weer over...

10. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik vroeg natuurlijk niet voor niets hoe en wat over dostinex.. maar omdat al mijn kennisen het kregen ging ik ervan uit dat het zo hoorde..

Wat betreft het inleiden, dat gaat niet over mij omdat ik een leuke zwangerschap tot nu toe heb.. maar het gaat over een vriendin die ook bij dezelfde vk loopt en die gat helemaal niet goed en toch wil de vk wachten.. ook heeft mijn vk zelf in het begin al aangegeven dat zij daar heel hard in is.. zoals ook met een groei of liggingsecho.. ben zelf heel onzeker of alles goed gaat met me kleine omdat ze een stuk rustiger is geworden en ze zat altijd erg laag in de groeicurve.... Maar hoe onzeker dat mij ook maakte mijn vk vertikt het gewoon..

Ik heb buiten deze punten een hele lieve vk, maar is gewoon vervelend als je niet altijd bij haar terecht kan.. daarom wilde ik jullie mening eerst weten over dostinex omdat ik van mijn vk weet dat ze tegen bijna alles nee zegt..

11. bijoux

bijoux Fanatiek lid

14 jun 2011
    1.237
    0
    0
    momenteel thuis , mijn man heeft een stucadoorsbed
    regio breda
    ik heb zelfs een verhaal gehoord / gezien op tv van een vrouw die na gebruik helemaal geen borsten meer over had.
    compleet het weefsel kwijt was....

de natuur lost het zelf prima op , als jij geen bv gaat geven je bh aanhoud en er vanaf blijft dan ben je er in een week vanaf

12. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jaa na jullie reacties te hebben gelezen, heb ik ook al besloten het niet te doen.. schrok er zelfs een beetje van haha! Maar wel gek dat het dan zo vaak aangeboden word..

13. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Als jou vlos iedereen die onzeker is een extra echo moet aanbieden, dan zouden de ziektenkosten de pan uitrijzen!
    Deze kosten veel geld, daarbij denk ik dat er voor al deze extra echo's geeneens ruimte en tijd voor is....

@dostinex: hier niemand die dit heeft gekregen... Gelukkig maar....,

14. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Inderdaad heel vreemd ja dat jou kennissen het zomaar kregen..
    Is idd zoals je nu ook zelf weet echt rotzooi..

De gelegenheden waarbij het hier wel gegegeven wordt vind ik ook denkbaar, maar zomaar.. Nee dat gebeurd hier bij geen enkele bekende zwangere van mij. (Op 1 na die met 41wkn haar kindje na de bevalling verloor)

15. bereke

bereke Niet meer actief

Ik heb in het ziekenhuis ook pilletjes gekregen toen ik na een week besloot te stoppen met bv. Ik had maar weinig opbrengst met kolven en de kindjes waren nog niet sterk genoeg om goed aan de borst te drinken. Dus geen stuwing ofzo. En toch kreeg ik dus medicatie toen ik zei dat ik ging stoppen. Geen idee trouwens welke medicatie dat was... Oh en ben van België.

16. bereke

bereke Niet meer actief

Achter dat stoppen zat trouwens wel een reden. Dus niet gewoon omdat ik te weinig opbrengst had ofzo.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is wel raar, de enige manier waarop die pilletjes kunnen werken is als ze ingenomen worden voordat de melk op gang gekomen is (en zelfs dan werken ze maar in 60% van de gevallen). Is de melk al op gang gekomen, dan kun je even goed een pepermuntje nemen. Minder gevaarlijk en even effectief.

18. bereke

bereke Niet meer actief

Serieus? Had ik dat geweten... Maar ik wist van anderen die op voorhand beslist hadden om geen bv te geven dat zij die medicatie ook gekregen hadden dus dacht dat het normaal was als je wou stoppen of zelfs niet beginnen. Erg slecht eigenlijk als het zo een rommel is om dit dan toch te geven aan mij terwijl ik toen sowieso al echt niet goed in mijn vel zat!

19. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Dostinex is idd echt troep.. Het wordt alleen voorgeschreven als er écht een reden voor is, d.w.z. bij bijvoorbeeld doodgeboorte, p.n.d. e.d.
    In mijn geval zat ik er van de een op de andere dag doorheen, na 5 weken voeden..Voeden ging prima, kleine groeide goed.
    Afbouwen dmv kolven was geen optie, aangezien ik open lag van de kloven.. Ik zag geen andere uitweg, dus heb ze gevraagd bij de huisarts.
    Ik ben 2 dagen ongelovelijk ziek geweest, boven de 40 graden koorts en niet in staat om voor mijn 5 weken oude baby te zorgen.
    Mijn moeder heeft mij de hele dag verzorgt (had gelukkig het benul om haar te bellen na de eerste voeding), en in de middag haar kleinzoon maar meegenomen, omdat ik lag te ijlen..
    Dus niet iets om makkelijk over te denken

20. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Er is een kans dat dostinex de depressieve gevoelens juist versterken, gelukkig is het voor mij een goede beslissing geweest. Herkende mijzelf niet meer.

Deel Deze Pagina