Schuldig voelen over eten.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mamavanjoshua, 5 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavanjoshua

Mamavanjoshua Actief lid

3 mrt 2009
    211
    0
    0
    Ik heb op dit moment veel honger in m,n zwangerschap.
    Ik eet niet veel, maar geef soms wel toe aan ongezonde dingen omdat ik die op een of andere manier veel makkelijker wegkrijg.

Zo gebeurd het dan ook weleens dat ik 3 dagen achter elkaar een ongezonde avondmaaltijd eet.

Ook pak ik weleens wat chips of 1 of 2 koekjes. Het probleem is alleen dat ik me achteraf zo schuldig voel!

Ik ben elke keer zo ontzettend bang dat ik veel ga aankomen. Dit kan ik dan ook weer niet in de gaten houden aangezien ik geen weegschaal heb.

Ik wilde even m,n hart luchten en kijken of er mensen zijn die begrijpen wat ik voel.

2. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Mamavanjoshua: ik zit met hetzelfde probleem. Meestal gaat het wel over snoepen bij mij. Ik let er echt wel op om dagelijks mijn gezonde portie binnen te hebben, maar ik durf me nog wel eens te laten gaan met als gevolg dat ik mij dan schuldig voel. Zeker als ik begin te denken aan alle kg die erbij kunnen komen. Meestal zeg ik tegen mijzelf dat ik de volgende dag beter zal doen, maarja, ik ben ook maar een mens en zonder dat ik het weet hang ik er weer aan de volgende dag!

Liefs stephanie

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik probeer het ook heel gezond te doen, maar als je zo af en toe eens iets minder gezonds neemt is dat echt geen ramp. Zolang je maar wel evenwicht bewaart, denk ik dan. Ik zorg er sowieso voor dat ik genoeg groenten en fruit, melkproduct en vezels binnenkrijg.

4. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Waarom maak je je nou zo ontzettend druk over je gewicht terwijl je zwanger bent? ik zeg niet dat je ongeremd alles naar binnen moet werken maar als je wat chips of een koekje eet is dat toch helemaal niet erg?
    nergens staat geschreven dat je tijdens je zwangerschap alleen maar van groente,fruit en water moet leven.

5. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    heb het ook wel hoor en dan voor al savonds. voor het slapen gaan kan ik af en toe zon knorbuik hebben echt lastig gewoon. dan smeer ik neit zo gauw een boterham hoor maar eerder een stukkie kaas of wat schips of een koekie. voel me erna ook wel vaak schuldig maar is op het moment wel megal ekker hahaha en kan toch ook niet met een knorbuik gaan slapen. das ook lastig en duurt het lang voor je eindelijk slaapt.

en zolang het geen pakken koeken zijn of grote zakken ships dan moet het toch te doen zijn.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik begrijp je volkomen! Brood, groente, fruit, dat hapt gewoon niet zo lekker weg als een koekje of een zak chips.

Mijn nieuwste uitvinding was rond die tijd wel de rijstwafel!! Beetje boter er op, met wat zout, en je hebt een heerlijke gezonde snack voor tussendoor! Ook ontbijtkoek of mueslirepen zijn echt heel handig om je snaaimomenten door te komen.

Trouwens, je zit ook wel in een lastige periode wat dat betreft hoor. Ik had toen ook veel moeite met avondeten. Probeer gewoon wat vaker iets gezonds te eten wat je lekker vindt als avondeten. Zo had ik een gruwelijke hekel aan sausjes, dus aten we vaker aardappels. Kon ik die niet meer uitstaan, aten we weer macaroni. Dan maar even iets minder variatie, maar dan heb je wel lekker je gezonde voeding binnen en dat eet ook fijner.

Succes!!

7. Maia

Maia Niet meer actief

ik heb daarom hopen soepstengels in huis gehaald :)

tja, ik herken het wel een beetje maar probeer me er juist niet druk om te maken. Ben al flink onderweg om het gemiddelde aantal kg te gaan overscheiden en dat zie ik dan wel weer. Raar eten doe ik niet, maar inderdaad, af en toe een paar dagen wat ongezonder en dan weer een paar dagen normaal gezond. Moet ook best wel kunnen hoor! Probeer je niet te druk te maken.

8. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik maak me niet zozeer druk om de kilo's aangezien ik van de VK liever nog iets meer zou mogen aankomen om zo meer reserves op te bouwen.

Maar ik voel me zelf niet lekker als ik ongezond eet.. Eergisteren heb ik heel ongezond gegeten i.v.m. de hele dag feest en geen tijd voor boodschappen.
    Ik voel het dan gewoon aan mijn eigen welzijn; ik ben minder fit, sneller moe, meer sjaggie, verstopt gevoel.

Dus gisteren alle schade ingehaald met veel fruit, groente, donkervolkoren brood, zuivel, veel ijzer..

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik ben net bij de vlos geweest en heb er toevallig naar gevraagd. ik snoep echt veel maar kom niet veel aan.
    maar voelde me toch wel schuldig tegenover mijn beebje.

ze zei dat snoepen echt gewoon lekker mag. je moet wel je vitaminen binnen krijgen dus zorg wel dat je groenten en fruit eet. als ik een ongezonde avondmaaltijd eet, eet ik op een ander moment op de dag een flink stuk komkommer ofzo, en fruit vind ik heerlijk dus dat eet ik sowieso genoeg.

zolang je geen 30 kilo eraan eet (dus vocht e.d. buiten beschouwing gelaten) je groenten en fruit eet, en genoeg drinkt, mag je gerust veel snoepen.

10. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    nou ik ben ong even ver als jij mamavanjoshua, en heb de laatste dagen ook mega veel trek in eten. en laat me dan ook nog wel eens gaan hoor, vooral met dit weer is het dan makkelijk om even wat van de patatboer te halen. normaal hou ik der niet van maar de kleine blijkbaar wel en mn lichaam reageerd juist heel goed op vette hap en snoep. krijg er meer energie van.
    ik ben zelf niet heel bang voor de extra kilos, tot nu toe pas 2 extra. en vind dat je nu gewoon moet toe geven zolang je het maar in de hand houd.

11. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

5 feb 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    Ik heb net 2 stroopwafels en een stuk chocola op.. :) Ik kan mezelf echt niet inhouden. Voordat ik zwanger werd lustte ik helemaal geen zoete dingen! En nu is zijn vanillepudding en chocoladerepen niet aan te slepen!

Ik ga me er ook niet te druk over maken, moet toch al flink aan de bak om straks weer af te vallen. En die kleine vindt het allemaal prima, zo te voelen. Er wordt vrolijk gestuiterd en geschopt naar elke zoetigheid-aanval. Ik zorg dat ik gewoon genoeg water drink en fruit eet en bij het avondeten een beetje oplet. Heb de extra energie die suiker geeft nu ook gewoon nodig en dat zal na de bevalling vanzelf weer over zijn vermoed ik.

12. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Ik merk ook dat ik iets meer behoefte aan zoetigheid heb. Voor mijn zwangerschap at ik bijna nooit koekjes en snoep en nu elke dag wel een koekje of iets van snoep. Ik vind het zelf nog het meest vreemd, maar kan mijn hand er niet vanaf houden. Gelukkig gaan er geen hele rollen koek en snoep in, maar toch... Wat ik heel frappant vind is dat ik in het begin zure matten lekker vond en nu als ik er eentje pak, krijg ik hem niet eens weg.. Augurken vind ik op het moment ook niet echt lekker... Verder zorg ik dat ik zuivel, brood en fruit en groente eet elke dag en inderdaad zolang de kilo's er niet aan komen en het kindje goed groeit, maak ik me geen zorgen, ik hoop jullie ook niet!

13. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Heb ook een periode gehad van veel willen snoepen enzo, nu is dat een stuk minder (verlof, minder actief, warm en minder plek in buik).

Ik heb er zeker aan toe gegeven maar dat komt ook omdat ik in het begin 10kg ben afgevallen door Hyperemesis.

Dus lekker doen, maar wel opletten dat je niet extreem aankomt ivm zwangerschapsdiabetes (heb ook wel opgelet hoor).

14. Marieke1983

zw.diabetes kun je zelf niet voorkomen door minder te snoepen toch? dat krijg je of je krijgt het niet.

15. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Marieke, ik dacht dat je meer risico had als je overgewicht hebt. Mijn start bmi was ietsje te hoog en daarom moest ik standaard rond de 30 weken ofzo glucose laten prikken terwijl ik verder geen symptomen had ofzo.... vandaar dat ik dat dacht.

Maargoed, ik ben geen deskundige natuurlijk :)

16. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik moet nu op gaan letten met mn eten.. Helaas..Vanwege te hoge suikers.
    Niet dat t een hele grote verandering in gaat houden ( denk ik) maar de boterhammetjes met hageltjes, jam en pasta zullen iets meer naar de achtergrond verdwijnen en er zal wel mager vlees ofzo op moeten..
    Voor de warme maaltijd vind ik gewoon gekookte aardappels, groente en wat vlees toch t lekkerst..

Maar heb af en toe van die buien, dan vreet ik stiekem een hele zak chips leeg.. Tja.. dat is buiten de zwangerschap om al niet echt goed voor me.. maar dat moet ik nu zeker ff laten..

Hoor wel waar de dietiste me mee op pad stuurt.. ( zou volgens de gyn "calorie-arm" moeten zijn, maar ik weet niet beter dan dat "koolhydraat-arm" meer effect heeft op suikerhuishouding)

17. Marieke1983

nee ik ook niet ;) maar als je overgewicht hebt loop je idd wel meer kans, maar dat heeft dacht ik meer met je startgewicht te maken, niet met wat je eet tijdens je zwangerschap.

ik moest idd ook preventief prikken met 30 weken.

18. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf

Ik moest een lunchcurve laten prikken bij 24-28 weken.. toen niks aan de hand..
    Nu dus wel... bij 37 weken..
    BMI kan een rol spelen, maar ook of t in de familie voorkomt.. ( mn moeder had zw. diabetes en mn oma had ook diabetes)

19. Marieke1983

ja dat speelt ook mee idd. ik heb een bmi van 35 maar in mijn familie is iedereen kerngezond. ben dat zelf ook (op mijn overgewicht na dan) daardoor valt het extra risico op suiker wel mee geloof ik.

heb wel voor ik zwanger raakte mijn gezondheid uitgebreid laten checken, voor het geval ik bijv al suiker zou hebben gehad of een ander overgewicht gerelateerde kwaal. dat was gelukkig niet zo.

20. parmessar

parmessar Niet meer actief

Dat gevoel heb ik ook elke dag!!!

ik ben bang dat ik te veel aankom en niet meer kan afvallen na de bevalling. ik MOET elke dag op de weegschaal staan, ben 8 kilo aangekomen tot nu toe.

jammer dat ik heel veel trek heb in zoetigheid

Deel Deze Pagina