Ziektewet

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door suhe, 26 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suhe

suhe Fanatiek lid

6 nov 2007
    1.049
    0
    0
    Hoi,

Ik ben op dit moment 29 weken zwanger. De lol is er al een beetje vanaf. Ik heb erg veel last van mijn bekken en regelmatig last van harde buiken. Ik vind mezelf best een zwakkeling, maar ik trek dit niet meer. Nu wil ik mezelf ziek melden om thuis in ieder geval nog een beetje te kunnen functioneren.

Weet iemand hoe het daarmee zit. Kan je gewoon de ziektewet in? Ik moet officieel nog 4 weken werken.

Alvast bedankt!

2. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    je kunt idd gewoon de ziektewet in.
    doordat je de ziektewet in gaat ivm je zwangerschap krijgt je werkgever dit volledig vergoed..
    het enige nadeel hiervan is dat je 6 weken voor uitgerekende tijd je verlof in gaat ipv 4.
    denk aan jezelf en probeer te genieten van je laatste weken!

3. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    hier hetzelfde probleem. Ik ben dus wel de ziektewet ingegaan en zoals hierboven al vermeldt krijgt je werkgever dit volledig vergoed omdat het zwangerschaps gerelateerd is. Mij heeft het veel rust gegeven en heb daardoor minder pijn dus ik vind dat je wel aan jezelf en je kleine moet denken!

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je kan je zeker ziekmelden maar mijn ervaring is dat je toch eerst met de arbo arts moet bespreken wat de mogelijkheden zijn, bv minder werken, ander werk, aangepastte werktijden enzo. Ik ben hier zelf gelukkig heel erg vrij in gelaten, alles op mn eigen gevoel, hoevaak en hoelang ik kwam werken. Maar ik 'mocht' niet meteen 100% thuis gaan zitten, ze proberen van de arbo toch zoveel mogelijk het contact met de werkplek te behouden.

5. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    dat is waar meestal loopt zoiets inderdaad via de arbo. Op mijn werk hebben we geen arbo en mijn werkgever wilde zich daar niet in verdiepen dus toen heb ik mijzelf 100% ziekgemeld. Ik wilde eerst halve dagen komen maar had vervolgens de rest van de dag pijn. En als hij geen arbo in wil schakelen houd het op toch

6. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Ik heb 3 weken lang halve dagen gewerkt, dat had ik afgesproken met de arbo.....Nu zit ik voor de 3de week in de ziektewet omdat ik heel erg last heb van zij/rug.
    De arbo heb ik niet meer gehoord nu ik weer in de ziektewet zit. Dus bij mij is het wel via de arbo en de bedrijfsarts gegaan.

Wil wel graag werken maar ben bang dat ik het verziek voor mezelf en dat ik dan in m'n verlof bijna niks meer kan en dat wil ik voorkomen.
    Voel me af en toe zo'n zeur......omdat veel mensen denken en zeggen dat zwanger zijn geen ziekte is, heb af en toe het idee dat ik me aanstel.

7. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    Iedereen lekker laten denken. Wat maakt jou het uit, als jouw kindje zometeen maar gezond en wel ter wereld komt en natuurlijk ook prettig als jij je beter voelt lichamelijk

8. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hier met 19 weken al in de ziektewet vanwege bekkeninstabiliteit. (ben juf)

Arboarts heb ik 1x moeten bellen om wat dingen door te nemen, maar verder zijn ze heel 'gemakkelijk' met zoiets.
    Idd met een zwangerschap doen ze niet zo moeilijk!

Gewoon je eigen gevoel volgen en als je te lang doorloopt heb je kans dat je na je zwangerschap weer veel langer nodig hebt om te herstellen, dan zou je dan weer in de ziektewet moeten!
    Dus op tijd aan de bel trekken!

Succes!
    Liefs

9. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Een werkgever van wat groter bedrijf (ik meen min 20 werknemers) is verplicht een arbo of bedrijfsarts te hebben. Als medewerker heb je rechten en plichten om deze te bezoeken.
    Ga eens met je bedrijfsarts praten over mogelijkheden.

10. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Heeft je VK of huisarts geadviseerd om ziek thuis te blijven of vind je dit zelf beter?

11. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Ben al vanaf week 23 thuis maar wel in overleg met de VK. Die kunnen je een brief meegeven met advies voor je bedrijfsarts. Je bedrijfsarts heeft daar het laatste woord in maar ze zijn wat betreft zwangerschap erg mild...

12. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    ik ben ook vanaf 22 weken thuis.... op verzoek van VK. Zij zetten echter bij mij niets op papier en mijn werkgever wilde geen arbo inschakelen. Zijn ook maar klein kantoor van 4 mensen.
    Hij is overigens arbeidsadvocaat en weet dus zelf wel heel goed wat wel en niet kan. Ondertussen zit ik alweer aantal weken thuis en de pijn wordt minder maar gaat nog niet weg.

13. Ik heb mezelf bij nr 1 en 2 ruim voor de uitgerekende datum ziekgemeld. Als je het niet trekt ben je geen zwakkeling! Dan zorg je gewoon goed voor jezelf en de kleine.

Ik werk ook bij een arbodienst en de bedrijfsarts is nooit streng in dit soort gevallen. Het is slim om met je leidinggevende te bespreken dat je het niet trekt zo. Afhankelijk van het gesprek meld je je helemaal ziek of ga je minder uren werken. Als de bedrijfsarts het nodig vind zul je worden uitgenodigd voor een (telefonisch) gesprek.

Het UWV gaat ook contact opnemen met je als je werkgever je ziek meld met zwangerschaps gerelateerde klachten. Die betalen namelijk de uitkering aan de baas. In mijn ervaring is dat allemaal telefonisch.

14. veronique2005

veronique2005 Niet meer actief

Ik zit ook in de ziektewet, en ben een keer naar de arbodienst geweest, en die deed niet echt moeilijk.
    Krijg nu gewoon 100 procent betaald van uwv..
    Ik heb ook hele erge last van me bekken, zak zelfs door me benen heen.
    Maak je niet druk, en doe waar jij je goed bij voelt.

Deel Deze Pagina