Dag dames, Even een vraagje. Aangezien ik geen kraampakket vergoed krijg, moet ik er zelf een aanschaffen. Nu weet ik ondertussen wel waar ik het zou kunnen kopen, maar ik vroeg me af of jullie een heel kraampakket hebben gekocht of alleen het hoognodige, maar WAT zijn de hoognodige spullen? Ik weet nog niet of ik in het ziekenhuis of thuis wil bevallen. Dat zie ik dan wel. Ligt eraan hoe het allemaal gaat verlopen. Alvast bedankt voor de reacties.
ik heb een lijst gekregen van de kraamzorg en daar staat op: 5 celstof matjes 2 pakken steriele gaasjes 16x16 cm 1 pak watten 100 gram 1 steriele navelklem 1 zeep pompje ongeparfumeerd 1 flesje alcohol 70% 2 pakken kraam verband 2 pakken maandverband ( maxi) En extra voor thuis bevalling: 2 kraammatrasjes (dun) 3 celstofmatjes 1 pak kraamverband ( groot ) En zit dus met de zelfde vraag als jou. In de meeste pakketen zitten namelijk niet alles wat op mijn lijst staat. En zie nooit celstof matjes staan misschien heten ze anders in de pakketen? Ik ga zaterdag naar de winkel denk ik en dan vraag ik het gewoon aan hun wat goedkoper is. Succes met alles Groetjes, Brenda
Bedankt voor je reactie en lijstje. Ik las/hoor ook dat er veel overbodige dingen inzitten. Dus voordat ik alles ga kopen of een heel kraampakket haha... We hopen op meer antwoorden dan maar haha
De lijst van Brenda is oké. Ik zou ook nog een plastic matrasbeschermer aanschaffen voor als je vliezen breken. En dextro voor tijdens de bevalling voor een beetje extra energie. En voor na de bevalling een paar flinke grote onderbroeken waar je kraamverband in kan doen.
ik zou gewoon bij een apotheek of babyzaak een compleet pakket halen voor 25 euro daar heb je alles in zitten
Celstofmatjes zijn van die dingen die 'oma' ook in bed heeft als bescherming. Je hebt ze dus ook van Tena-lady. Het is gewoon een plastic 'matje' van iets van 60x60 met 'pamper-materiaal' erop dat goed absorbeert... Als je in het ziekenhuis bevalt heb je eigenlijk amper dingen nodig van de lijst. Alles hebben ze daar binnen handbereik. Ik zou in dat geval alleen een matrasbeschermer (voor als de vliezen breken), alcohol, kraamverband en wat gazen in huis halen. De rest gebruik je niet (en anders is het zo even gehaald bij de apotheek).
Ik vond die matrasbeschermer vreselijk ontzettend broeierig en de volgende morgen helemaal verfrommeld onder mijn hoeslaken ondanks het strak instoppen. Ik had op het forum bij babyuitzet de tip om een waterdichte molton te kopen (action, leen bakker, hema etc.) Daar zit een coatinglaagje onder en katoen als top. Volgens de verpakking zeer geschikt voor incontinentie en zwangerschap. Deze ligt over het hele matras dus mijn vriend ligt er ook op maar zweet absoluut niet en houd mi meer tegen dan dat stomme stuk plastic wat als zeiltje moet fungeren. Die ga ik op de babykamer op de grond leggen onder de poten van de badstandaard als bescherming van het laminaat had ik bedacht... En die molton is op 60 graden te wassen ook niet verkeerd!
Haha we waren tegelijk met hezelfde antwoord bezig..! Straks ook ideaal voor de kleine als deze in een groot bed gaat en nog niet zindelijk is dan neem je de eenpersoons...
Ja klopt! Hier zweet mijn man nog wel eens flink, maar met dat ding van de Action heeft hij helemaal nergens last van. Ideaal!! Was geloof ik 12 euro kwijt. Dus voor het geld hoef je het ook echt niet te laten. Misschien dat ik deze straks weer doorgeef aan zus/schoonzus (als ze dat willen en mijn vliezen er niet op gebroken zijn).
Idd veel is totaal nutteloos. Als je in het ziekenhuis bevalt heb je nodig: 1 pak watten 100 gram 1 flesje alcohol 70% 1 pak maandverband night n(long) 1 pak kraamverband ( voor thuis) (deze spullen gewoon thuis laten voor bij de thuiskomst) De rest krijg je namelijk in het ziekenhuis.Ik kreeg: netbroekje, kraamverbanden,navelklem,luiers en verzorgingsproducten. Als je thuis bevalt heb je EXTRA nodig: 2 pakken steriele gaasjes 16x16 cm 1 pak watten 100 gram 1 steriele navelklem 1 flesje alcohol 70% 2 pakken kraam verband Luiers kleine maat Mutsje en hydrofiele doeken Plastic handschoenen voor partner en vk Onderleggers bed en celstofmatjes. Ik beviel in het ziekenhuis en heb weken zo een onderlegger in bed gehad tegen het breken van het water.Nu hoorde ik dat maar 2 % hun water breekt in bed.En als dat zo is dan sta je sneller naast het bed dan er in het matras loopt hihi.Dus onderleggers als je niet thuisbevalt neem ik niet meer.Zweet jje kapot en heeft naar mijn idee geen nut.
hoi hoi, ik heb ook zo'n lekkere waardeloze verzekering die dit niet geeft... ik heb bij mijn vorige zwangerschap de doos van prenatal gekocht en zelfs nog wat extra dingen ( die matjes voor je matras bijv. daar had ik er uiteindelijk ook maar net genoeg van toen ik bevallen was!) succes
Ik vond die onderleggers (celstofmatjes) ook na de bevalling nog erg handig. Van de kraamverzorgster 'moest' ik bloot in bed om de hechtingen te laten luchten, dan heb je zo'n matje wel nodig (man wat een bloedverlies die eerste dagen...). Ik heb ze ook veel gebruikt om de baby te verschonen bij ons op het bed, vond ze daarvoor echt superhandig. Ik heb ze bij de tweede niet meer gebruikt om op te slapen voor het geval de vliezen zouden breken (bij de eerste wel, maar dat vond ik niet fijn liggen en m'n vliezen zijn toen niet vanzelf gebroken). ik had alleen zo'n waterdichte molton erop, die was echt heel fijn in vergelijking tot alle mogelijke matrasbeschermers. Je kunt ze later ook voor je kinderen gebruiken (ik heb éénpersoons matrassen en dus ook éénpersoons moltons); als ze een keer ziek zijn en veel overgeven kun je ermee voorkomen dat hun matras vies wordt, of als ze nog wel eens in bed plassen. Ik doe er wel een extra molton overheen en dan pas een hoeslaken, anders vind ik het toch een heel klein beetje zweterig. Van die steriele gaasjes had ik er héél veel over. Maar die zijn ook wel handig voor in de thuisapotheek. Je kunt ze bijvoorbeeld ook gebruiken als je baby vieze oogjes heeft (schoonmaken met steriel gaasje en afgekoeld gekookt water). Aan één pak kraamverband had ik echt niet genoeg voor de eerste week. natuurlijk kun je je man op pad sturen, maar voordat hij snapt wat hij nou precies moet meenemen...
Handschoenen heeft de VK gewoon bij zich hier, net als de KV en voor m'n man was 't niet nodig. De celstofmatjes zijn voor heel veel doeleinden handig: inderdaad om na de bevalling met je blote billen op te liggen (voor het luchten van evt. hechtingen), als je met gebroken vliezen in de auto naar het ziekenhuis moet (vruchtwater krijg je écht niet uit de bekleding van je auto) etc. De alcohol en watten staan hierboven 2x maar aan één keer heb je genoeg. Die worden voornamelijk gebruikt voor het schoonmaken van de thermometer, dus die heb je zowel bij een thuis- als ziekenhuisbevalling nodig. Mutsje, luiers en hydrofiele doeken heb je ook sowieso nodig, of je nou thuis of in het ziekenhuis bevalt. Tot slot: ook al breken maar van 2% de vliezen in bed, bij mij ging dat met zo'n golf (overigens tijdens de bevalling, maar op het punt dat je bij een ziekenhuisbevalling nog niet in het ziekenhuis geweest zou zijn, ook iets om rekening mee te houden) dat ik heel blij was dat we ons bed ingepakt hadden. We hadden gewoon het hele matras ingepakt met van dat Gamma plastic en daaroverheen een waterdichte moltonhoes. Wel goed beschermd, maar geen last van gekraak of gezweet. Omdat je vruchtwater (en helemaal als er meconium meekomt) echt niet uit een matras krijgt en we geen zin hadden om na 2 jaar alweer een matras van E 1000 te kopen, vonden we het wel handig om het matras goed in te pakken.
Iedereen bedankt voor de reacties/tips. Sorry voor late reactie, maar ik had gisteren avonddienst. Ik ga eens rustig een lijstje maken.