bloeddruk

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door cat2, 18 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cat2

cat2 Niet meer actief

Op dit moment ben ik 8,5 week zwanger. Ik ben nu 1 keer bij de vk geweest en zij heeft mijn bloeddruk opgenomen. Deze was 150 bovendruk/70 onderdruk. Geen eiwit in urine gevonden. Nu ben ik iemand die erg bang is aangelegd wat betreft dokter bezoek e.d. de afgelopen jaren toen mijn bloeddruk werd opgenomen was deze altijd iets te hoog. Dit werd altijd verklaard doordat ik wat gestrest/gespannen zou zijn. Nu dus alleen de bovendruk iets te hoog. Ik denk zelf dat ik eigenlijk geen hoge bloeddruk heb, maar dat ik elke keer erg gespannen ben. Ik ga er van uit dat de volgende keer mijn bloeddruk ook weer iets te hoog zal zijn en dat ik voortaan onder behandeling van de gyneacoloog kom ivm bloeddruk. Mijn vraag is eigenlijk of de 150 bovendruk nu echt zo hoog is en vanaf welke bloeddruk het echt verkeerd is. Is er iets wat ik zelf nog zou kunnen doen om de bloeddruk te verbeteren?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Cat2,

uit ervaring: veel vrouwen hebben bij de intake een hogere bloeddruk, dus herkenbaar! Zou zomaar kunnen dat het een volgende keer goed is hoor. Je kunt er zelf niet zo heel veel aan doen. Goed bewegen en gezond leven is eigenlijk het enige... En een witte jassen bloeddruk is heel vervelend, want het gaat vaak niet anders dan dat je weet dat je bloeddruk gemeten gaat worden. Zorg ervoor dat je in ieder geval minimaal 5 minuten zit aan het bureau voordat er gemeten wordt (is ook de officiële richtlijn) en niet praten tijdens de meting. Denk aan iets leuks tijdens het meten.
    150 bovendruk is inderdaad best hoog, maar je
    onderdruk is netjes, dus dat biedt hoop :)

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina