Dag dames, Ik heb met 12 weken een bloeding gehad, vandaag met 12+2 ben ik achter de reden gekomen: een placenta previa.. oftewel: de placenta bedekt de baarmoedermond. De verloskundige zegt dat er nog kans bestaat dat de placenta zich verplaatst als de baarmoeder groeit maar acht deze kans wel klein omdat de placenta er volledig overheen ligt. Ik mag niet meer werken. Sporten, seks, langere afstanden lopen en (zwaar) tillen zit er niet meer in. Ik moet veel rust houden omdat er veel kans is op bloedingen. Wie van jullie heeft dit ook (gehad)? Ik zou graag ervaringen willen lezen. Met hoeveel weken is jullie kindje geboren (via keizersnee)? En hadden jullie veel last van bloedingen?
Ik had het zelfde, mijn vk ze dat ook maar de gynaecoloog zei dat ik gewoon alles micht doen, dat het echt iets van vroeger was dus zou me niet al te druk maken hoor. Daarnaast is de kans heel groot dat ie gewoon mee groeit met je baarmoeder, groter dan dat het blijft zitten. Hier was ie met 20 weken mooi doorgeschoven. Hoop dat dit je wat geruststelt.
Wat een fijne reactie! Ik hoop ook zeker dat hij met 20 weken helemaal verplaatst is! Tot die tijd doe ik zeker wel rustig aan. Better safe than sorry, natuurlijk.
Hier lag hij er bij 12-16 weken echt tegen aan/op. Bij 20 weken al een stukje er vanaf en nu netjes naar boven gegroeid.
Hier ook. En ook fikse bloedingen waarvoor opname 3 dgn maar mocht daarna gewoon alles doen. Ja okay ik zou nu niet een nieuwe parketvloer gaan leggen, maar zou ook niet te krampachtig "rust" houden. Er is geen enkel bewijs (zei mijn gyna) dat dat bloedingen voorkomt. Maar kies dus vooral waar jij je okay bij voelt. Ik werd gek van rust en deed het beter op afleiding en werken. Pas wanneer de placenta na 20 wkn nog zo laag ligt mogen Ze het een placenta prevea noemen, dit omdat de kans nu nog vele malen groter is dat hij optrekt. Ik dacht zelfs tot zeker 32-36 wkn. Dit laatste weet ik niet precies zeker. Anyway wil vooral zeggen. Maak je niet te veel zorgen. Ik deed dat toen wel en achteraf echt voor niks. Nu 25 wkn en de placenta ligt voor maar nu al hoog genoeg
Bij mij ligt de placenta te dicht op de uitgang. Ik krijg met 32 weken een extra echo om te kijken of hij inderdaad mooi meegroeit omhoog, maar ze zei tegen mij juist dat dat vaak wel gebeurt.
Bij mij lag de placenta bij 12-13 weken over het oude lidteken van mijn keizersnede. Dat zorgde plots voor een beetje bloedverlies. Ik was in alle staten. Ondertussen is hij al mooi mee opgeschoven naar boven toe en heb ik geen problemen meer gehad. Hij ligt wel vooraan waardoor ik de baby minder voel. Das dus weer iets nieuws waar ik mijn kas zit over op te vreten 😁
Precies dit had ik bij de middelste ook, en nu ligt de placenta weer op dezelfde plek met 14 weken. Heb dus goede hoop dat ie weer Omhoog zal groeien.
Ik heb ook een volledig voorliggende placenta gehad, maar nooit bloedingen. Bij controle bleek hij rond 24 wkn nog maar een heel klein beetje voor te liggen, en uiteindelijk kon ik gewoon natuurlijk bevallen.
Hier hetzelfde! Mocht gewoon alles nog doen, moest het wel rustiger aan doen. Gyn vertelde dat heel veel vrouwen hier last van hebben. Op een gegeven moment gaat je baarmoeder steeds verder omhoog kruipen waardoor de placenta voor de uitgang verdwijnt en je er dus geen last meer van hebt. Had trouwens meerdere keren per week een bloeding (had ook nog een hematoom in de placenta zitten waardoor het bloedverlies erg veel werd).
Hier lag de placenta met 13 weken net op de uitgang, met 20 weken er tegen aan en met 32 weken was hij mooi omhoog geschoven
Wat een fijne reacties! Ik heb er nu veel meer vertrouwen in dat hij gewoon gaat verplaatsen! Op het internet en van een familielid (die hetzelfde heeft gehad) las en hoorde ik alleen maar nare verhalen van veel bloedverlies en onzekerheid. Hopelijk is de placenta straks op de 20 weken echo toch mooi opgetrokken