Kraamzorg gedoe zorgverzekeraar

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door suzanneVVdO, 23 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suzanneVVdO

suzanneVVdO Bekend lid

28 jul 2012
    911
    0
    0
    #1 suzanneVVdO, 23 feb 2013
    Laatst bewerkt: 23 feb 2013
    Hoi dames,

Hopelijk kan ik mijn probleem kort maar duidelijk verwoorden.

Ik ben zoals jullie kunnen zien inmiddels ruim 33 weken zwanger en heb komende dinsdag een intakegesprek met het kraamzorgbureau waar ik mij bij heb aangemeld. Deze aanmelding is echter alweer een hele tijd terug, daar je dit op tijd hoort te regelen.

Destijds heb ik gekeken waar ik recht op had en of er afspraken waren tussen mijn zorgverzekeraar en dit kraamzorgbureau en dat was het geval. Ik heb me dus netjes ingeschreven. Overigens heb ik een uitgebreide aanvullende verzekering en zou alles worden vergoed.

Nu wilde ik nog even een overzicht maken voor komende dinsdag, waarbij ik mijn wensen, maar ook alle gegevens op een rijtje had staan (gegevens zorgverzekering, verloskundige, etc). En nu kom ik er dus achter dat mijn zorgverzekeraar in 2013 geen afspraken meer heeft met dit bureau...

Zijn er dames die dit ook hebben meegemaakt en zo ja hoe hebben jullie dit opgelost? Is het lastig om zo laat nog te switchen naar andere kraamzorg?
    Had ik december al kunnen zien hoe dit zat met die afspraken van de zorgverzekeraars en de aanbieders en is het dus eigenlijk mijn eigen schuld?

Thanks alvast voor de mogelijk hulp. Maandag ga ik bellen, maar dat lijkt nog zo ver weg (hormonen ;)).

2. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Ze horen je wel op tijd op de hoogte te brengen van evt. veranderingen in je pakket. Ook horen ze dit voor 1 januari te doen zodat je kan overstappen als je dat wilt.
    Even nagaan wanneer je je keus hebt gemaakt en wanneer je zorgverzekering de veranderingen heeft doorgegeven.

3. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Waar ben je verzekerd?
    Ikzelf bij vgz, de kraamzorgaanbieder die ik wilde stond niet in het rijtje van hun. Bij navraag bleken ze wel een contract daarmee te hebben. Krijg daar dus gewoon de kraamzorg van.
    Op de vraag waarom mijn favoriet niet in het rijtje stond was het antwoord dat het rijtje te groot was en dat ze af en toe weer een andere serie bureaus neerzetten zodat elk bureau een kans krijgt.
    Ik zou navraag doen dus!

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    idd, soms staan ze er niet bij maar word het wel vergoed. Zo ook hier!

5. doowspenniej

doowspenniej Actief lid

7 feb 2013
    380
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Zou idd eerst even bellen met je zorgverzekeraar,
    als het goed is waren zij op de hoogte dat ze op dat moment bij dat kraamzorg bureau je kraamzorg hebt aangevraagd,
    en dat het dus voor 2013 zou ingaan, aangezien je met uiterlijk 14 weken al moet hebben ingeschreven.
    Zou het anders behoorlijk stom vinden, dat ze dit dan niet beter aangeven.

6. suzanneVVdO

suzanneVVdO Bekend lid

28 jul 2012
    911
    0
    0
    Thanks voor jullie fijne reacties meiden.

Ik heb in december nog gekeken of het lucratief was om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar en vroeg me destijds nog af hoe dat vervolgens zou gaan met de kraamzorg die ik al geregeld had. Uiteindelijk bleek dat het voor mijzelf het beste was bij deze aan te houden (Zilveren Kruis Achmea 4 sterren) en heb er niet meer bij stil gestaan dat de afspraken mogelijkerwijs zouden kunnen worden gewijzigd. Ik heb alleen gekeken naar wat er wel en niet in het pakket zou zitten (vergoedingstechnisch).

Ik bel morgen en dan kunnen ze me hopelijk verder helpen. Hopelijk is het ook hier een gevalletje van inkorting van de lijst terwijl ze wel nog vergoeden of dat ze nu geen afspraken meer hebben, maar ik het alsnog vergoed krijg omdat ten tijde van de aanvraag dit wel het geval was.

Gelukkig kom ik er nu achter en niet achteraf. Deze uitgebreide verzekering heb ik niet specifiek voor de kraamzorg, maar het zou toch flink balen zijn geweest.

Ik hou jullie op de hoogte voor het geval er meerdere dames zijn die dit probleem ook nog zullen hebben.

Nog een fijne zondag allemaal!

En voor de dames die in 2012 zijn ingeschreven, maar bevallen in 2013 ---> Vooral even checken!!

7. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Een paar dagen geleden is op Radar geweest dat Achmea inderdaad klanten had verrast door contracten met bestaande zorgleveranciers niet door te laten lopen. Dat ging overigens niet over kraamzorg, maar over het Slotervaart Ziekenhuis meen ik. In dat programma beloofde Achmea zijn klanten die hierdoor verrast waren, tegemoet te komen. Misschien is het contract met je kraamzorgbureau wel helemaal niet opgeschort hoor, maar als dat wel zo is dan zou je die Radar uitzending terug kunnen kijken voor meer info.

8. suzanneVVdO

suzanneVVdO Bekend lid

28 jul 2012
    911
    0
    0
    Lafayette, bedankt voor je tip! Ik ga die uitzending vanavond meteen even nakijken :).

9. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    ik heb daar toen heel niet naar gekeken.. heb me gewoon aangemeld bij kraamzorg bureau en heb t vergoed gekregen.. geen idee of ze een contract hadden samen.. dat zal dan wel..

10. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Benieuwd wat je te horen krijgt als je belt....

11. suzanneVVdO

suzanneVVdO Bekend lid

28 jul 2012
    911
    0
    0
    Nou dames, de beloofde update!

Ik heb vanochtend gebeld en mijn verhaal gedaan. In theorie zou ik nu 8euro per uur kraamzorg moeten gaan betalen (dit is het tarief wat in rekening wordt gebracht door Zilveren kruis bij niet gecontracteerde zorgaanbieders). De dame aan de telefoon gaf echter al direct aan me door te schakelen naar de afdeling zorgbemiddeling, omdat dit toch een aparte situatie is en zij mij hierin verder konden helpen.

Ook daar een aardige dame gesproken en zij zou het uit gaan zoeken en me later terugbellen.

Zojuist telefoon gehad en daarin werd bevestigd dat ze inderdaad in 2012 WEL afspraken hadden (ik was dus niet gek en heb het destijds allemaal goed uitgezocht :D). Mede doordat de kraamzorg toen al diende te worden aangevraagd heb ik nu gewoon recht op de volledige vergoeding (waar ik met mijn aanvullende verzekering recht op heb) en is het allemaal geregeld.

Pfieuw! Ik zat er toch wel een beetje mee in mijn maag.

Desalniettemin kan ik dus iedereen adviseren die in 2012 zijn kraamzorg al geregeld heeft, maar hier pas in 2013 gebruik van zal maken dit even na te kijken. Als je ukje er is zit je immers niet opeens te wachten op een rekening van 400euro waarvan je geen idee hebt waar die opeens vandaan komt.

Het gaat bij mij ook niet om een klein kraamzorgbureautje, maar om behoorlijk instelling die ook vanuit de Geboortekliniek in Den Haag allerlei afspraken heeft.

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen dames!

X

12. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Nou zeg....dus als jij niet' zo oplettend was geweest had je een dikke rekening gehad?
    Fijn dat je je eigen kraamburo mag houden!

13. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Bedankt voor de update! Fijn dat het voor jou opgelost is, maar wel raar dat het uberhaupt zo moet lopen... Hoop dat er geen andere klanten vervelend verrast zullen worden!

14. suzanneVVdO

suzanneVVdO Bekend lid

28 jul 2012
    911
    0
    0
    Ja ik vind het ook erg raar allemaal. Zilveren kruis is zo ver ik weet een grote verzekeraar en mijn kraamzorg is rechtstreeks verbonden aan de geboortekliniek in Den Haag, waar behoorlijk wat bevallingen plaatsvinden. Zo juist nog bij de open avond geweest voor de rondleiding in de kliniek en een betere promotie kan een kraamzorgbureau niet krijgen :).

Waarschijnlijk was het achteraf ook wel goedkomen, maar het is echt iets waar je niet op zit te wachten. Ik heb alles netjes bijgehouden en dit was een van de dingen die ik lekker op tijd weg kon vinken zonder me er nog druk om te moeten maken (dacht ik ;)).

Het rare was ook dat het leek alsof ik de eerste was die hiervoor belde, maar tegelijkertijd lees ik op dit forum ook dat rekeningen vaak lang op zich laten wachten, dus misschien moeten er nog flink wat mensen achterkomen?? Ik hoop natuurlijk van niet, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier tegenaan loopt...

Thanks again girls! Geniet van jullie avond.

Deel Deze Pagina