Moet je altijd voorweeën hebben (gehad) voordat een daadwerkelijke bevalling begint? Volgens mij heb ik nog nooit echt duidelijke voorweeën gehad.. Ik heb wel eens een lichte menstruatie-achtige kramp in m'n buik die even (of soms een uur/uren) kan aanhouden. Ook heb ik heel vaak een soort van opvlieger (alsof al het bloed ineens naar m'n hoofd stroomt) en meteen daarna krijg ik een harde buik die niet heel veel pijn doet, maar zijn dit dan voorweeën? Die moeten toch veel meer pijn doen? En geloof me, mijn pijngrens is niet zo hoog hoor... Wat nou als je geen voorweeën hebt gehad voor een bevalling begint, gaat je bevalling dan ook moeizamer omdat eea nog niet voldoende verweekt is? Of kan dit ook onopgemerkt gebeuren? (Misschien hele domme vragen, maar ik doe dit ook maar voor het eerst...)
Sommige weten niet eens wat een harde buik is alvorens ze bevallen, terwijl de bevalling voorspoedig verloopt. Het zegt niks, dus ik zou zeggen: wees blij!!
Goeie vraag lentekriebel! Ik zat me namelijk het zelfde te bedenken. Doe dit ook voor het eerst en je hebt geen idee wat je moet voel en hoe je de dingen moet benoemen die je voelt. Heb nu een week "last" van harde buiken, niet elke dag, maar voelt wel als voorwerk. Vind het iig allemaal erg spannend!
Iedere bevalling verloopt anders. Bij de een begint de bevalling met het breken van de vliezen, bij een ander met weeen. Of die weeën pijnlijk zijn verschilt ook weer per persoon. Bij mij is wellicht sprake van baarmoederinsufficientie, en ik hoor bij een kleine groep vrouwen waarbij de bevalling al vergevorderd kan zijn zonder enige signalen. Ik had ongemerkt al 5cm ontsluiting. Dus wel activiteit, maar geen pijn. De bevalling was zonder merkbare voorweeen toch al een heel eind op gang. Daarna kreeg ik inderdaad heel lichte buik-krampjes, waarvan ik niet wist of het weeën of gewone harde buiken waren. Een vervelend gevoel, maar verder had ik er geen last van. Pas toen die buik-krampjes heftiger en pijnlijker werden begreep ik dat dat weeën waren, en de minder pijnlijke buikkrampen dus waarschijnlijk voorweeen. Mijn voorbeeld is geen normale situatie, en ik hoop ook niet dat je van mijn verhaal schrikt of angstig word, maar zo begrijp je wellicht wat beter hoe verschillend bevallingen kunnen verlopen.
Hier braken de vliezen snachts en de volgende avond begonnen pas de weeën en de volgende ochtend/middag was m'n zoon er pas! Spannend hè als het allemaal nieuw is!!
Mijn eerste is zonder voorweeen ingeleid, dus aan die ervaring heb je niets. Bij de tweede had ik ook geen voorweeen of welk voorteken dan ook. Tot ik bij 41 weken ineens harde buiken kreeg s avonds. Na een tijdje besloot mijn man de tijd op te meten van mijn harde buiken. Om de twee minuten en ze hielden een minuut aan. Vk gebeld, zat ik al op 5 cm. Had bij nummer 2 toch wel verwacht de bevalling te herkennen . Maar hier dus zonder voortekenen begonnen, en het was een supermakkelijke bevalling.
Nog wel even over de eerste, ik had zonder merkbaar voorwerk wel al een tijdje 2 cm. Maar dus toch 4e dag na gebroken vliezen ingeleid.
Heel veel verschillende ervaringen dus... Waren jullie harde buiken pijnlijk? Die van mij wordt nl. alleen maar heel hard en ik merk het meestal omdat ik van tevoren zo'n soort va opvlieger krijg en maar heel af en toe voel ik er een hele lichte soort van menstruatiepijn bij.
Hier geen een voorwee gehad. Om zeven uur s ávonds eerste wee. Om kwart voor 11 is ons zoontje geboren.
Ik herken die opvlieger en harde buik ook. Heb ze al een paar weken. soms snachts en soms overdag. het zijn er een paar achter elkaar en dan uren niets.
Bij mijn eerste zwangerschap geen voorweeen gehad. Nu heb ik ze ook niet gehad. Ook geen harde buiken...