Ik zit in de detailhandel en ben op zoek naar een baan. Nu ben ik een sollicitatieformulier aan het invullen en wordt er gevraagd om salarisgegevens van mijn laatst/huidige werkgever. Vind het eigenlijk ongepast dat deze vraag gesteld wordt. Bij mijn huidige werkgever verdiende ik, voor wat je in de detailhandel verdient, goed. Nu heb ik ook m'n leeftijd al niet mee, algemeen bekend dat er nauwelijks naar ervaring gekeken wordt in deze branche, moet allemaal zo cheap mogelijk. Ben bang dat ik nu dus al bij voorbaat wordt afgewezen als ik dus ook m'n huidige salaris al prijsgeef, terwijl er nog niet eens een gesprek heeft plaatsgevonden. Wat zouden jullie doen ?
Ik zou mijn huidige salaris invullen. Het komt anders later toch wel ter sprake en zo verdoe je elkaars tijd niet.
Mij werd gevraagd om een kopie van een loonstrook, zodat ik ingeschaald kan worden in een salarisschaal die daarbij aansluit. Je kan de vraag ook open laten en bij een eventueel gesprek uitleggen dat je liever je oude salaris buiten beschouwing laat en wil overleggen over een nieuw salaris.
Wil je perse in de detailhandel werken? of vind je interne klanten bedienen ook leuk? ik zoek een collega! mocht je interesse hebben, stuur me een pb.
Ik denk niet dat je daar persé op afgewezen zult worden, en zou het ook gewoon eerlijk invullen. Er wordt regelmatig om een loonstrook gevraagd van je vorige werkgever om je zo goed in te kunnen schalen.
Laatig, hier is het ook vrij gebruikelijk om te vragen. Dit om een idee te krijgen of een kandidaat überhaupt betaalbaar is voor een bedrijf want anders heeft het ook geen zin om door te gaan met de procedure. In jouw geval @Zara75 zou ik ALS je de baan tenminste héél graag wilt hebben, invullen welk salaris je mininmaal wilt verdienen ook al ligt dat aanmerkelijk lager dan wat je in het verleden hebt verdiend. Anders is er idd een grote kans in die branche dat ze je bij voorbaat al afwijzen omdat je ‘te duur’ bent. Heel veel succes!
Nee ik zou dat niet invullen... Sowieso vind ik het zonder gesprek oid dat het ze geen ene reet aangaat.... Waarom moeten ze can bijvoorbeeld 1000 mensen het salaris weten als het maar 1 iemand word...
Je zou een richting in kunnen vullen, wat je zou willen verdienen, passend bij het bedrijf en beroep. Ik zou niet je daadwerkelijke salaris invullen. Een nieuwe werkgever heeft niks met je huidige salaris te maken. En een loonstrook van mijn vorige werkgever zou ik al helemaal nooit geven. Ze hebben mij ook altijd gevraagd (in de gesprekken overigens) naar het salaris wat ik toen verdiende, maar dan gaf ik als antwoord het salaris wat ik zou willen verdienen, wat ik passend vond voor de vacature.
Het is best gebruikelijk naar wat ik weet. Zulke info is ook gewoon vertrouwelijk, net als je huisadres en daar heeft niet Jan en Alleman inzicht in binnen een bedrijf.
Ik zou het niet invullen, omdat ik vind dat dat niemand iets aan gaat... maar ja, soms verspeel je daarmee wel aan de voorkant al het een en ander
Niet invullen. Huidig salaris zegt niks zonder ook naar andere zaken te kijken zoals verlofdagen, 13e maand, etc. Ik ben er zelf in het begin van mijn carrière 1x ingetrapt om een loonstrook te sturen. Ik was uitgekozen uit ruim 100 sollicitanten en in 2 van de 3 gesprekken was er al gevraagd naar wat ik wilde verdienen. Het salaris dat ik op dat moment verdiende lag een paar procent lager. En wat denk je toen er gebeurde toen ik de loonstrook stuurde? Ik kreeg een aanbod dat een paar honderd euro lager lag dan wat ik op dat moment verdiende. Ik heb toen van de baan afgezien. Maar dit bedrijf ging dus 3 gesprekken met me aan ondanks dat ze in het 1e gesprek al wisten wat mijn salarisindicatie is. Bij de sollicitatie naar mijn huidige baan werd ook weer om een loonstrook gevraagd. Dit keer niet gestuurd en aangegeven dat het me zinniger lijkt om ons te richten op de vraag wat ik waard ben op de arbeidsmarkt. Resultaat? Ik ben er enorm op vooruit gegaan.
Een loonstrook opsturen om je “in te kunnen schalen” is echt onzin. Met een salaris indicatie kunnen ze je prima in hun eigen salarisschalen inpassen. Een salarisindicatie vragen is helemaal niet zo raar. Ze hebben waarschijnlijk een bepaald budget voor die functie. Als jij aangeeft bruto €4000 te verdienen, en zij maar €2500 beschikbaar hebben, is dat doorgaans een onoverbrugbaar verschil. Dan heeft een gesprek dus niet zoveel zin. Als zij veel reacties verwachten, selecteren ze dus ook meteen op salarisindicatie.
Ik had het laatst niet ingevuld en toen werd ik gebeld met de vraag wat mijn salarisindicatie is, zodat ze mijn sollicitatie in behandeling konden nemen. Ik vond het ook een beetje "vreemd". Je zou toch denken dat erover te onderhandelen valt. Nu word ik waarschijnlijk afgewezen obv mijn huidige salaris, terwijl ik best wat water bij de wijn zou willen doen...