borstvoeding duurt soms uren

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Lynx, Nov 27, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Hallo,

Onze dochter is nu 3 weken oud. Ze is 10 dagen te vroeg geboren en was dysmatuur. Haar geboorte gewicht was 2640 gram en ze is in de eerste week afgevallen tot 2460 gram. Nu weegt ze 2910 gram. Niet slecht dus.
    In het begin had ze moeite met drinken aan de borst. Ze had er nog niet genoeg kracht voor. Ze kreeg bijvoeding via fingerfeeding. Omdat het aanhappen bij een borst wat lastig ging en mijn tepel erg gevoelig was, zijn we een tepelhoedje gaan gebruiken. Die gebruik ik nu nog steeds voor beide borsten. Ik heb ook gekolfd om de bv op gang te krijgen.
    We voeden haar op verzoek omdat ze niet goed dronk als ze wakker gemaakt moest worden. Nu zit er meestal zo'n 3 - 4,5 uur tussen iedere voeding.
    Het duurt tegenwoordig echter vreselijk lang voordat ze genoeg gedronken heeft. Ik snap er niets meer van. We zijn al een paar keer zo'n 6 uur bezig geweest voordat ze eindelijk voldaan was van de voeding. Ze valt in slaap binnen 10 minuten, wordt weer wakker na 10 min. drinkt dan weer even of tuttert alleen maar wat, slaapt weer, wordt weer huilend wakker enz.
    We hebben dus voor de nacht maar eens een flesje geprobeerd. Dat ging best goed al duurde het even voordat het erin zat, maar na 100 ml was ze wel tevreden en sliep ze 4 uur door. Nu is het wel zo dat ook het flesje erg veel moeite kost. Vandaag had een vriendin van mij haar een flesje gegeven nadat we alweer 1.5 uur bezig waren met borstvoeden, en die zei ook al dat het haar ontzettend veel moeite kost om te drinken en dat ze ook zwaar ademde wat dus ook al een teken is dat het drinken haar veel moeite kost.
    Intussen worden mijn tepels ook gevoelig zelfs met tepelhoedje, omdat ze zo lang drinkt.
    Wat extra lastig is, is dat we nog een kindje hebben rondlopen dat ook de nodige aandacht vraagt en zichzelf niet goed kan vermaken.
    Wat kan ik hiermee, want het is een opgave om haar zo steeds borstvoeding te geven. Ik zit er eerlijk gezegd heel hard aan te denken om volledig op flesvoeding over te stappen.
    Alvast bedankt voor je antwoord.

2. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Hoi Bonnie,

Ik vind eigenlijk dat er een aantal dingen niet goed gaan bij jullie. De groei is op het randje van "genoeg", ze doet lang over haar voedingen, ze krijgt te weinig voedingen (voor haar gewicht is 8 voedingen per 24 uur wel het minimum aantal), je gebruikt een tepelhoedje en je hebt pijnlijke tepels. Al mijn alarmbellen rinkelen. Hier gaat iets niet goed. Dit is via het internet niet goed te beoordelen en ik vind dat je er vandaag een lactatiekundige bij moet halen. Het lijkt me wezenlijk dat er een goed plan van aanpak gemaakt wordt.

Houd je me even op de hoogte?

3. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Hallo Teddy,

Bedankt voor je antwoord. Ik schrok er eerlijk gezegd een beetje van.
    Ik heb een mail gestuurd naar de lactatiedeskundige van de thuiszorg, omdat ze komende vrijdag pas een spreekuur hebben. Verder kan ik alleen op advies van een verloskundige of verpleegkundige van JGZ eerder een afspraak maken. Maar goed, ik hoop dus vandaag nog antwoord te krijgen.
    Ik laat je nog weten er uit komt.

Groetjes Bonnie

4. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Je kunt ook via de NVL een lactatiekundige zoeken die bij jou in de buurt woont. Vrijdag vind ik wel heel lang duren.
    Hoe ben je verzekerd? Hier lees je welke verzekeringen wat vergoeden aan lactatiekundige hulp.

5. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Hallo Teddy,

'K heb vandaag de afspraak met de lactatiekundige gehad. Het was een aanleg probleem en doordat ze nog zo klein is kan ze nog niet lang drinken, is de zuigkracht nog niet optimaal en komt ze vaker. Goed voor haar, lastig voor mij. De pijn aan de borsten komt ook door een verkeerde aanleg. Nu met de nieuwe techniek is het al bijna niet pijnlijk meer.

Nog bedankt voor je hulp.

6. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Fijn dat de lactatiekundige is geweest. Ik vermoedde al dat het aanleggen niet goed ging en dat kan ik vanachter de computer niet zien en/of aansturen.

Goed dat je gebeld hebt!

Share This Page