Zoals de titel zegt, doen jullie veel met de kinderen of ga je je eigen gang en lopen de kinderen daar omheen? Hier 50/50 denk ik.
Volgens mij heb ik met mijn oudste altijd wat teveel gedaan haha. Hij is nu niet altijd even goed in alleen spelen maar met een broertje erbij moet hij dat wel vaker. Ik werk 4 dagen dus mijn vrije dag doe ik wel veel met ze: zwemmen, wandelen/speeltuin, boodschapje, op bezoek, puzzelen stoeien spelletjes, een keer wat knutselen, bakken..Ook wel tussendoor dat ze even zelf moeten vermaken maar dan klets of zing ik vaak wel met ze en laat ik ze helpen. Mijn man doet een beetje hetzelfde, weekend ook. Maar zoals m’n ouders doen als ze een dag oppassen echt van 9-16 met klei knutselen, met Duplo etc nee dat doe ik niet. Daar heb ik overigens ook de rust niet voor. 1x een toren bouwen prima maar een uur met de Duplo spelen trek ik niet hoor
Jahoor. Mijn zoontje heeft er soms minder behoefte aan maar heeft ook soms een dagje nodig om echt die tijd samen te hebben. En die geef ik vaak dan ook. Tuurlijk kan het niet altijd en dat is vaak dan ook prima
Ik zal wel een van de weinige ontaarde moeders zijn maar ik ben niet zo'n speler... hij zit op het moment in een puzzelfase en dat vind ik wel leuk om samen te doen. Ook boekje voorlezen en stickers plakken maar echt knutselen, no thanks. Ook Duplo vind ik enorm frustrerend. Moet ik die treinbaan bouwen van hem, heb ik een prachtig ontwerp in m'n hoofd en hij sloopt het! Of wordt boos omdat het niet is zoals hij het wil. Het spelen en stoeien laat ik dus voornamelijk aan mijn man over. Ontaarde moeder...
Ik speel niet heel veel samen. Toen ze nog wat kleiner waren wel meer, vooral met de oudste. Ik lees wel veel voor en doe ook wel spelletjes met de jongste. Maar ik heb er niet heel veel geduld voor en ook niet altijd evenveel tijd. De oudste twee zijn 8 en 11 en die vragen er niet vaak om, die vermaken zich prima zelf of met vriendjes. De jongste mag nog niet alleen buiten spelen, dus die heeft wel wat meer gezelschap nodig. We doen wel vaak dingen als gezin buiten de deur, wandelen, fietsen, uitstapjes maken.
Hier wel veel. Vooral omdat ze heel actief is en graag wil dat ik meedoe. Gaan we zgn naar het zwembad, of kdv. Is de trap de auto en de bank kdv. Dus telkens heen en weer. Samen spelen met de Playmobil. Samen puzzelen. Ze kan prima alleen spelen als ik even geen tijd heb, maar de rest van de tijd speelt ze liever samen. Erg vermoeiend soms. Maar ze heeft ook geen broertjes en zusjes met wie ze kan spelen, dus ja, ik snap het wel.
Eigenlijk speel ik thuis bijna niet met de kinderen. Ze spelen vooral samen. Natuurlijk doen we weleens gekkigheid of gaan we dansen oid. Maar meedoen met de auto’s ofzo niet. Spelletjes doen vind ik wel leuk, maar eindigt vaak in ruzie dus dat doe ik ook niet zo vaak als ik zou willen. Ik vind het wel heel leuk om uitjes te doen.
Veel is overdreven, maar wij legoën, knutselen, bakken, kleuren en lezen samen. Toch wel dagelijks eigenlijk. Ze heeft zichzelf leren lezen (ze is 5) en ze vindt het leuk om samen een boekje te lezen (avi start) momenteel. Maar ze kan zichzelf ook prima vermaken hoor.
Ik maak vaak een duplorails of houten rails voor onze zoon. Hij wil de mooiste rails maar ik moet hem maken. Prima, daarna speelt hij er heerlijk zelf mee. Spelletjes doen we wel samen, en we lezen veel boekjes.
Uhm nee, eerlijk gezegd niet. Ik houd bijv. ook helemaal niet van knutselen, dus dat doen we echt nooit. Ik heb er ook gewoon geen geduld voor. We doen wel met enige regelmaat spelletjes; Toren van Pisa, kwartetten, Huisje Boompje Beestje zijn vooral favoriet.
Mijn zoon is er dol op als wij met hem spelen. Wij niet altijd haha. Hij is nu 3,5 jaar en kan steeds beter en vaker alleen spelen. Het lijkt alsof hij de skills gewoon nog niet had om zelf iets te bedenken (zoals een rollenspel tussen zn knuffels, of zelf de auto’s en en uit de garage laten rijden etc etc). Dat gaat hem nu dus steeds beter af. Ik denk dat het hier nu 70/30 is (30 is alleen spelen)
50/50 denk ik. Vaak samen kleien, of een puzzel. En samen met de Duplo spelen. Ze kan zich alleen niet echt op 1 ding concentreren dus het samen spelen is vaak van korte duur. Maar gelukkig kan ze ook goed alleen spelen. Ze haalt alleen dan wel heel haar speelgoed overhoop dus dan wordt het samen opruimen ipv samen spelen
En wat doen jullie die andere tijd? Ik zit zelf dan vaak met een boek op de bank of doe wat voor het eten. ..hang achter de computer. .vandaag heel lui 2 uur op de bank gelegen. ..voelde me vanwege de zwangerschap niet zo. .. Maar voel me wel eens schuldig. Als ik dit zo lees valt het allemaal wel mee dus leuk om te lezen!
Mijn oudste is nog niet zo goed in helemaal zelf spelen. Ze speelt graag rollenspelen. Haar mond staat (helaas) nooit stil en ze wil mij in alles betrekken. Op dit moment zitten we in de sprookjesfase en ben ik meestal de boze stiefmoeder. Als ze weleens helemaal zelf speelt is ze alsnog aan het kletsen. Ik merk nu wel, nu de jongste er is, ze ook met haar speelt en mijn aandacht dan minder nodig heeft. Maar oh, gaat mond staat echt nooit stil O ja, we puzzelen, lezen, rollenspelen, strijkkralen, knutselen, Lego, spelletjes en bakken veel.
50/50. De laatste tijd spelen de oudste en de middelste (5 en 3) heel veel samen. Rollenspellen met poppen vooral. Verder lees ik veel voor, tekenen we samen, koken en bakken en dansen. Ze snappen allebei heel goed dat de aandacht nu vooral naar hun kleine zus gaat. Ook gaan we veel op pad, dierentuin, plantentuin en zwembad, etc.
Meestal het huishouden/administratie/was /koken/iets regelen of ik ben met mijn andere kind bezig! In het weekend wel eens dat ik even een boek lees of zelf slaap maar dit komt niet veel voor.
Ja dat verschilt echt veel. Als ik mijn dag niet heb speel ik ook niet veel. Meestal doen ik even gek met ze tijdens het opstarten van de dag. Dan geef ik ze een bak en gaan ze lekker spelen. Zijn ze het zat ga ik lekker dollen met ze. Als de jongste slaapt mag de oudste peuter zelf met iets spelen dat 3+ is of hij mag grabbelen in de activiteiten pot. Als hij peuterschool heeft pak ik de mama zoon tijd met onze jongste. Verder zijn de activiteiten een beetje verdeeld tussen hun vader en mij. Ik ben van de Geomag, knutselen, bakken, knuffelen, films en spelletjes. Hij is van de auto's, treintjes, toet toet en Lego. Buiten activiteiten doen wij vaak samen met beide kinderen of alleen met 1 kind. Verder verwerk ik regelmatig wat gekkigheid door de dag heen. Zingen, dansen, plagen ed.
Ons dochtertje kan zich heel goed zelf vermaken maar natuurlijk spelen we ook samen. Maar we doen dan eerder andere dingen, gaan lekker naar buiten, wandelen met de honden of naar de paarden, in de tuin bezig, dat soort dingen. Soms vraagt ze me ook wel mee te spelen met de poppen ofzo nou prima maar ze kan zichzelf gelukkig wel heel goed vermaken.
Afwisselend.... De jongste van 3 doet het liefst de hele dag spelletjes.... met iemand.... maar ja ik wil op een vrije dag ook even wat in het huis doen en ook wel eens even zelf op de bank zitten en iets lezen ofzo. Dus af en toe doe ik even een spelletje met hem en daarna zeg ik dat hij zelf weer even iets moet bedenken. Meestal als ik echt iets ga doen zoals was opvouwen, dan gaat hij zelf ook wel lief spelen. Als ik op de bank ga zitten ben ik de pineut..... De oudste van 5 bedenkt zelf wel veel dingen om te spelen of te doen (tekenen, knutselen) maar daar mag je dan weer om de 5 sec komen kijken (maaam, kijk eens?) Een dag in de week zijn opa en oma er en dat is een full time entertainment team dus daar hebben ze mazzel mee, vooral de jongste die dan nog de hele dag thuis is. Mijn moeder past ook een dag op maar die doet ook dingen in huis dus dan moeten ze ook af en toe zelf spelen. Als ze samen zijn spelen ze ook wel samen. Dat is ook wel leuk. Soms wil het ook helemaal niet, maar laatst bijv mochten ze even niet meer op de Ipad of tv en toen gingen ze bibliotheekje spelen met z'n tweeen, zoo lief.