Waar loopt hij dan precies in voor? Misschien lees ik er overheen of is het een gevoel en moeilijk te omschrijven. Onze uk is ondertussen 3.5 en bijna 4 maar loopt ook voor. De manier van praten. Laatst met de storm wat afschuwelijk heb je dat gezien de boom ligt helemaal plat.geote woordenschat, grote empathie en zeer leergierig. Zijn concentratie nam elke keer wat toe. Nu kan hij 1 uur aan tafel zitten met knutselen. Ook dit kan per keer verschillen maar knutselen en tekenen is echt zijn ding. Je zou spelletjes kunnen doen of andere activiteiten en kort houden en langzaam opbouwen. We volgen zijn interesse de ene keer is dat weken lang puzzels, kleuren en nu zitten we met letters en wil hij dingen lezen. Als hij er mee komt doen we wat anders laten we het zo. Zoek zijn interesse naast het rennen. Een sport is ook super, onze uk zit op peuterjudo, echt geweldig leuk.
Het is meer een gevoel ook inderdaad. Maar hij praat bijv al heel goed, is heel slim in hoe hij dingen doet. Hij is écht anders dan andere kinderen en echt elke dag zijn andere ouders (crèche, psz, peuterdans, gym, bieb, speeltuin, enz ...) helemaal verbaast als hij eraan komt en wat hij doet. Ik maak dat nooit mee bij andere peuters moet ik zeggen. Dus vandaar mijn gevoel.. ik denk dat de tips over meer lichamelijke activiteiten heeel goed idee zijn! Super!
Meer sensopathisch? Bijvoorbeeld brooddeeg maken en dinosaurus afdrukken maken? Puzzelen was hier een hit, zoon maakte ze met 2 al van 50 stukjes. Gaf vaak even rust. Vloerpuzzels (via kringloop) Tent maken van eettafel en hem daarin laten spelen? Waterverf was hier ook een hit.
Wij hebben ook zo'n kind wat op straalaandrijving loopt en wij hebben inderdaad een trampo in huis staan. Ik vind het een uitkomst! Verder is kleien hier absoluut favoriet (en, om één of andere gekke reden, de wasmachine aan en uit zetten...).
En een gymmatje of matras op de grond? Lekker koprollen maken. Verder kussens/kleden om hutten van te maken. Knikkerbaan bouwen?
Mijn zoontje is 3 en is op bepaald gebied redelijk ver. Hij heeft een hele puzzelfase gehad waarin hij zo 10 puzzels achter elkaar maakte (20-50 stukjes). Nu is hij helemaal gek van spelletjes doen (kast vol dus ) oa met dobbelsteen (bijv knibbel knabbel knuisje, Woezel en pip spelen tikkertje ). Maar ook gewoon memory, kwartet et. Hally gally, bunny hop en krokoloko vindt hij ook erg leuk. Bij vlagen bambino loco en miniloco Dit wisselt hij af met voetbalsessies waarbij hij achter een bal aanrent en slidings maakt in de woonkamer. Maar daar moet je een beetje ruimte voor hebben natuurlijk; ) Verder doen we peutergym en zwemmen, veel boeken lezers en in beperkte mate (maar stiekem toch eigenlijk teveel) tv en ipad . . Ohja kleien vindt hij ook erg leuk.
Hier ook een meisje dat voorloopt, veel wilt leren en niet te genieten is als ze niet leert. Gelukkig kan zij wel heel goed stil zitten zolang ze maar leert. Wij kregen onder andere de tips om met grote vellen op de grond te vingerverven. Waarbij er dus echt uitgeleefd kan worden. Maar ook koken. Als ik dan denk aan een drukker karakter dan denk ik brood/koekjes maken en lekker kliederen door het kneden van het deeg, desnoods gehaktballen maken en lekker actief mee doen. Dochter helpt graag met alles roeren en snijd groente onder ons toezicht (ze staat dan tussen onze armen en onze handen vlakbij die van haar). Maar druk en snijden is geen optie, maar het kneden en roeren waarschijnlijk wel. En muziek, dansen om energie kwijt te kunnen?
Als je echt zijn interesse hebt kan het zijn dat hij de rust kan vinden. Onze uk mocht sinds hij 1.5 is mee helpen in de keuken. Ondertussen is hij bijna 4 en helpt nu regelmatig mee. Helpt ook mee met afdrogen en de vaatwasser leeg maken. je past de opdracht aan. Te druk of gek doen en moest hij uit de keuken. Duidelijkheid en enthousiasme helpen hier. Klaar met helpen gaat hij wat anders doen. Vrij zijn om te kiezen.