Slimme peuter.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door macy77, 11 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Karoke

    Karoke Niet meer actief

    Als er een feit is, dan is inderdaad dat elk kind in de ogen van de ouders het meest geweldige, fantastische en slimme kind is. :D (pleit zelf ook meer dan schuldig ;))

    En zoals je al aangeeft, leergierig en nieuwsgierig is het halve werk, anders mag je kind nog zo slim zijn, er zal niet veel ingaan.

    En ach, het is denk ik ook meer dan normaal dat je voornamelijk over de uitzonderingen leest. Dat is toch altijd bij alles zo?
    En je moet eerlijk zijn, op de "mijn kind is doorsnee" onderwerpen zouden ook weinig mensen klikken. ;)
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    hoogbegaafd kind kent depressies???niet meer willen leven???wat een onzin zeg!!!

    normaal begaafd kinderen en zwakbegaafde kinderen kunnen ook last krijgen van depressies en etc. totaal verschillende zaken.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hoogbegaafdheid heeft specifiekere kenmerken dan alleen maar Hoge IQ. pfff, nog altijd zoveel zinloos geklets over hoogbegaafdheid hier.
     
  4. Karoke

    Karoke Niet meer actief

    Vandaar dat ik dit ook probeer te vertellen Belize. ;) Google is heel vaak niet echt je beste vriend, maar een bangmaker. :D

    Ik veronderstel dat je zelf ook hoogbegaafd bent of iemand kent die dit is?
     
  5. macy77

    macy77 Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Dat zeg ik toch ook, het is niet alleen een hoog IQ.
    Er spelen heel veel andere dingen mee. En (bijna) alle kenmerken die ze geven (zie onder) daar kan ik volmondig ja opzeggen.
    Maar zolang kinderen daar niet op getest zijn weet je nog helemaal niets.

    Voor kinderen lijken de kenmerken veel op die van de volwassenen. Toch hebben ze natuurlijk hun eigen versie.

    Ze kletsen vaak veel of zijn juist stil en teruggetrokken.
    Ze doen dingen vlot voor hun leeftijd.
    Ze doen dingen langzaam voor hun leeftijd maar dan wel gelijk helemaal goed.
    Ze zijn vaak sterk voor hun leeftijd, ze hebben veel kracht.
    Ze hebben een tomeloze energie, wat uitputtend is voor de volwassenen om hen heen.
    Ze zijn zeer gevoelig.
    Ze ontwikkelen zich vaak ongelijk. Bijvoorbeeld ze kunnen al zeer goed lezen en schrijven maar de motorische ontwikkeling loopt hierop achter.
    Ze doorzien vaak emotionele zaken vanuit hun ratio maar zijn nog niet in staat zelf de emotie te voelen.
    Ze zijn gevoelig voor mooie dingen.
    Ze zijn in staat zaken al heel gedetailleerd te zien en te beschrijven. Ze kunnen zeer goed observeren.
    Ze spelen vaak spellen die geclassificeerd zijn voor een oudere leeftijdscategorie.
    Ze hebben nog geen besef van de impact die hun begaafdheid heeft op volwassen mensen.
    Ze merken dat ze anders behandeld en gezien worden dan andere kinderen om zich heen en gaan zich proberen aan te passen.
    Ze houden van het verzamelen van dingen.
    Ze weten vaak erg veel over een bepaald onderwerp.
    Ze kunnen daarentegen ook wat minder weten over heel veel dingen.
    Ze kunnen eindeloos vragen stellen over alles wat er om hen heen gebeurd.
    Ze zijn nieuwsgierig.
    Ze hebben voeding voor hun hersenen nodig, ze willen veel praten, veel weten en veel onthouden. Ze lijken wel sponzen.
    Ze leren vlot en zonder veel problemen.
    Ze hebben een grotere kans op dyslectische klachten dan gemiddeld.
    Ze houden van lezen en lezen vaak een hoger niveau dan hun leeftijdsgenoten.
    Ze kunnen problemen oplossen die boven het niveau van hun leeftijdsgenootjes liggen.
    Ze hebben een groot concentratievermogen gedurende lange tijd.
    Ze vervelen zich vaak bij herhaling van stof omdat ze de essentie allang begrepen hebben.
    Ze voelen zich anders dan anderen, vaak eenzaam.
    Ze kunnen zich al op jonge leeftijd afvragen waarom ze op deze wereld zijn.
    Ze kunnen ook al op jonge leeftijd aangeven dat ze het leven helemaal niet leuk vinden en soms ook dood willen.
    Ze vinden kiezen moeilijk.
    Ze hebben hulp nodig bij het stellen van prioriteiten.
    Ze hebben vriendschappen met kinderen die ouder of jonger zijn dan henzelf, bij gebrek aan ontwikkelingsgelijken van hun eigen leeftijd.
    Ze hebben moeite met het accepteren van autoriteit.
    Ze hebben hulp nodig met het stellen van doelen.
    Ze hebben een apart soort humor.
    Ze kunnen dominant en bazig zijn.
    Ze zijn vaak erg perfectionistisch.
    Ze stellen hoge eisen aan zichzelf en kunnen daar vaak moeilijk aan voldoen waardoor een negatief zelfbeeld ontstaat.
    Ze zijn vaak ongeduldig ten opzichte van anderen met minder capaciteiten.
    Ze hebben vaak een groot talent op het gebied van muziek, tekenen, schilderen, schrijven, dans of drama.
    Ze zijn vaak erg intuïtief.
    Ze hebben vaak originele ideeën en spelen met de diverse mogelijkheden.
    Ze hebben een levendige fantasie en dagdromen.
    Ze kunnen goed improviseren.

    Belize, kun je je opmerking onderbouwen, want ik vraag hier serieuze ervaringen en adviezen
     
  6. mamaSuusenTessa

    mamaSuusenTessa Bekend lid

    8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Hoe kan een juf nu al bepalen dat je zoontje groep 2 zou kunnen overslaan?Het duurt nog een jaar voordat hij in groep 1 in zou beginnen.
     
  7. Moon28

    Moon28 Niet meer actief

    Begrijp niet echt wat je wilt? Wil je een veer of wil je horen dat je kind een stempel heeft?
    Zou school tegen de tijd afwachten ipv op zoek te gaan naar vergelijking en of stempels.
    Zij zullen iets gauw genoeg in de gaten hebben en dan kijken hoe verder.
    Tot die tijd zou ik gewoon genieten en meegaan in je kindje's ontwikkeling ;)
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    ik denk dat ze vooral wil weten wat er wordt verwacht, wat de mogelijkheden zijn en waar ze op moet letten om een weloverwogen keuze te maken als dat straks ineens nodig is omdat ze een school moet kiezen.

    inlezen is altijd nuttig....

    maar.. ik zie slechts weinig tips tot dusver.. wel veel discussie over wel/niet hoogbegaafd
    en eigenlijk doet dat er niet toe...

    als je kind erg slim is... (of dat nou hoogbegaafd is of gewoon erg slim) moet dat gestimuleerd worden.
    en voor mijn gevoel is klassikaal onderwijs perfect voor de middenmoot maar wat minder voor eenieder die afwijkt aan de boven- danwel odnerkant...

    en ja het is vroeg om nu al te zeggen "hij kan het wel overslaan"
    maar ze zeiden bij ons ook "oh die kan nu alvast naar de kleuterschool hoor" voordat ze 3 was.
    betekend niet dat het daadwerkelijk gaat gebeuren maar het geeft wel aan dat er dus blijkbaar iets opvallends is.
    vandaar dat wij ook bewust voor semi-klassikaal onderwijs hebben gekozen en zo zal TS ook straks bewust voor een school/lessysteem gaan kiezen waarvan ze denkt dat kindlief het beste zal gedijen.
    Maar om de juiste keuze te maken meot je wel weten wat de mogelijkheden zijn.
     
  9. Moon28

    Moon28 Niet meer actief

    Ja, vind zoiets pas nuttig als er reden toe is. En een goede reden vind ik toch wel dat er door iemand die hierin gespecialiseerd is iets opperd.
     
  10. Moon28

    Moon28 Niet meer actief

    tegenwoordig zijn de klassen zo verdeeld in 3 groepen. De kindjes die goed mee kunnen, die wat achter lopen en die voor lopen. Voor er drastische maatregelel genomen word zullen ze op school zo goed mogelijk kijken hoe en wat. Maar om nu op voorhand te zeggen/ concluderen.....
     
  11. macy77

    macy77 Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Laat maar meiden ik zoek het wel elders.
    Of ik een veer wil...ttsssss...

    Maar Moon je hebt helemaal gelijk meid, oei wat zou ik graag willen dat mijn kind een stempel kreeg, en nee ik geniet helemaal niet van hem.
    Als je je niet kan vinden in het onderwerp geef dan ook geen commentaar.
    Jammer als je een topic opent met een serieus onderwerp er toch weer be- en geoordeeld wordt.. het is ook zo makkelijk he?
    Kijk ik ben zelf ook niet helemaal achterlijk dat ik er VANUIT ga dat ie de tweede groep overkan slaan, maar als het al van alle kanten geroepen wordt wil ik wel graag weten wat mogelijke concequenties zijn betreft de overgang naar groep 3.
    Dit heeft te maken met de geluksfactor van mijn kind en niet of ik een veer wil.
    Ach waarom zou ik het nog uitleggen.

    Thanks Saskia aan jouw woorden heb ik tenminste iets gehad..
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    een schooljuf is natuurlijk een goed begin...
     
  13. Karoke

    Karoke Niet meer actief

    Ik denk dat elk kind in zijn ontwikkeling moet gestimuleerd worden. ;)

    En het is inderdaad geen discussie over wel of niet hoogbegaafd, want die valt niet te voeren. Het is nu nog te vroeg om er ook maar iets over te zeggen en op de moment dat dit wel kan, is er ook geen discussie over mogelijk, want IQ is meetbaar. :D
    En ja, ik weet wel dat IQ niet het enige is wat bepaald of iemand hoogbegaafd is ;), maar daar begint het toch wel mee.

    Het gaat er, als ik het goed begrepen heb, over dat de TS vreest dat haar kind erg slim is en hierdoor problemen kan krijgen, zoals gepest worden en zichzelf depri voelen. Omdat ze zelf gepest is geweest, weet ze hoe hard kinderen voor elkaar kunnen zijn.

    Er is al verteld dat depri zijn helemaal geen "onderdeel" is van hoogbegaafd zijn. Ook is het helemaal niet zo dat de slimmerds voornamelijk gepest worden. Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik was (en ben :p) heel klein, tegen het roodharige aan en heb een beetje flaporen. Maar toch ben ik nooit gepest geweest, mede omdat ik iedereen te slim af was. En omdat ik gewoon een heel sociaal ding was.

    Persoonlijk geloof ik echter niet zo in de bekwaamheid van elke "deskundige". Veel hoogbegaafde kinderen zullen toch wel andere stempels krijgen, ook dit weet ik uit ondervinding bij mezelf en anderen die ik ken. Al moet ik wel bekennen dat ik weinig tot niets af weet van het Nederlandse schoolsysteem (ben Belgische immigrant :D). En zoals ik schreef, onze kinderarts begon meteen over ons ventje en dat hij volgens haar heel slim (waarschijnlijk zelfs hoogbegaafd) was. Hoewel dit toch ook een deskundige te noemen valt, vind ik deze conclusie erg voorbarig bij een kind dat toen niet eens een jaar was. Zelfs al zijn beide ouders bovenmatig intelligent.

    Daarom vind ik het zeker wel goed dat je als ouder alles mee in het oog houdt en aangeeft als je denkt dat er iets "aparts" aan je kind is. Zolang je er rekening mee houdt dat het nog heel erg kan veranderen bij zo'n jonkies en dat de kans dus het grootst is dat er dadelijk niets aan de hand blijkt te zijn. Wij hebben het bijvoorbeeld al wel gehad over welke school we zouden kiezen indien onze puk toch hoogbegaafd blijkt te zijn.

    En qua tips? Gewoon blijven ademen, stimuleer je kind om zich lekker te ontplooien en ontwikkelen. Voor zover ik kan volgen heeft hij zelf verder nog nergens problemen mee, dus is er nog niets aan de hand. Maak je dan ook nog niet druk en wacht gewoon rustig af, blijft hij toch die ontwikkelingsvoorsprong houden, laat dan op de moment dat het kan testen of hij werkelijk een erg hoog IQ heeft.
    In mijn ogen heeft het geen zin om voorbarig een kleuterklas of wat dan ook over te slaan. Als hij echt niet in de groep past omdat hij anderen te "dom" vindt, of omdat het allemaal te traag gaat, dan kan je nog overwegen om stappen te nemen.
     
  14. macy77

    macy77 Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Het CB, de kinderarts, kennissen in het onderwijs...
     
  15. Moon28

    Moon28 Niet meer actief

    Uitgaande van je openingpost en de daarop volgende kan ik alleen maar op uitmaken dat je een veer wilt. Naarmate je reacties zie ik dat je met een stempel komt die nog helemaal niet aan de orde is daarbij je kindje er nóg niet op getest kan worden.
    Je laatste reactie zorgt helemaal voor onbegrip want zovelen met kennis die iets roepen en tóch wil je vergelijkingen? Ik zou dan gewoon uitgaan van wat de deskundigen zeggen en geen topic nodig hebben ;)

    En heb nergens gezegd dat je niet van je kind geniet.
    Succes verder.
     
  16. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    TS, geniet gewoon van je kind en laat vooral je kind genieten van zijn jeugd. :) Fixeer je niet nu al teveel op zijn school "carrière" en laat het voorlopig rustig op zijn verloop. De kans dat je ventje hoogbegaafd is, is nagenoeg nihil tenzij het vaak voorkomt in de directe familie dan is de kans aanzienlijk groter. ;) Een vriendin van mij is arts bij het CB en zegt doodmoe te worden van die groep ouders die menen dat hun kind "hoogbegaafd" is. Vaak beaamt ze dit dan maar aangezien ze zegt dat er met dit soort ouders toch niet rationeel en objectief is te redeneren. Ik zeg niet met zekerheid dat jij ook zo'n ouder bent, maar je lijkt nogal gefixeerd op de intelligentie van je kind terwijl ik uit je posts niet kan opmaken dat hij zo'n verschrikkelijk bijzondere dingen kan voor zijn leeftijd. ;)
     
  17. Tinusje

    Tinusje Bekend lid

    Ik snap de bezorgdheid van TS wel. De cognitieve ontwikkeling van mijn dochter verloopt razendsnel en ze ligt een behoorlijk stuk voor op haar leeftijd (bevestigd door de PSZ en een kleuterjuf; had er zelf niet zo'n erg in, want ik heb geen veregelijkingsmateriaal). Maar sociaal-emotioneel is ze heel teruggetrokken en kan ze behoorlijk in haar eigen wereldje leven en spelen. Thuis valt het wel mee, maar op de PSZ maakt ze weinig contact met andere kindjes en laat ze heel makkelijk over zich heen lopen. De juffen gaan haar zelfs een stukje extra begeleiden op dit punt.

    Ik vind dit best lastig: Aan de ene kant zie ik haar cognitief echt niet 2,5 jaar kleuteren, maar aan de andere kant wil ik ook niet dat ze sociaal-emotioneel te ver weg komt te staan van haar klasgenootjes, mocht ze eerder naar groep 3 kunnen.

    Heeft niets met 'opscheppen' of 'veren' te maken. Ik wil graag het beste voor mijn dochter en ik wil dat ze gelukkig is en wordt en ik kan me soms best een beetje zorgen om haar maken, ook al gaat ze in maart pas naar de basisschool..

    Ik denk trouwens absoluut niet dat ze hoogbegaafd is, ik denk dat dit woord tegenwoordig veel te snel in de mond genomen wordt.
     
  18. macy77

    macy77 Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Je precies je verwoord het zo goed!
    Ik zou voor geen goud willen dat ie ook maar in het hokje Hoogbegaafdheid geplaatst zou worden, want we willen allemaal een kind zonder stempel en vooral zonder zorgen!!
    Graag zou ik willen dat ie het leuk krijgt op de psz, school en met de buurtkindjes. (wat ook niet kan als je je kind naar een "speciale school" doet omdat die kindjes van heinde en ver komen.)

    Opscheppen en veren absoluut niet, want ik wordt doodmoe van de mensen in mijn omgeving die weer voor de honderdste keer om zijn "kunstjes" vragen. Juist door dat te doen merkt een kind dat ie wat kan zeg maar. Dus probeer dat echt af tehouden.
    En ja hij is een heel tevreden, lief en makkelijk kind, die als een vlinder door de dag vliegt met alle avonturen en belevenissen die hij onderweg tegenkomt.
    En die school"carriere" tot daar aan toe, dat boeit nog niet eens zo, maar wil me wel vast voorbereiden op iets wat in de toekomst kan gebeuren. Niet alleen voor mezelf maar ook voor hem! Dus daarom zijn de ervaringen gevraagd.
    En dat ik inderdaad niet alle vaardigheden in dit topic heb gezet, oke, dat klopt, maar als ik dat moet gaan doen zijn we 100 paginas verder en daar heeft niemand wat aan.
    *nu telt ie alle knapperbolletjes die voor zijn neus liggen*

    En tot die tijd spelen we lekker met cijfers en letters en las hij net de naam van zijn broer die nog in magneetletters op zijn tekenbord geplakt waren..

    En hoogbegaafd, ik denk het inderdaad niet, maar heel slim en ver vooruit wel..
     
  19. Karoke

    Karoke Niet meer actief

    Op welk vlak wil je dan precies ervaringen? School, sociaal vlak,...?
    Ik wil je heel mijn leven wel vertellen, maar of je daar nu op zit te wachten. :D
     
  20. macy77

    macy77 Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    nou laten we maar met het eerste beginnen.
    De psz..
    Er werd mij zelfs afgeraden om hem daar niet naar toe te laten gaan. Een beetje tussen neus en lippen door, gezegd door de kleuterjuf in de familie. HEt zou juist afbreuk doen en zou zich waarschijnlijk daar al gaan vervelen. Als ik dit nu aan de leiding aan geef neem ik aan dat ze daar toch best wel iets mee doen.
    Gewoon al is het maar op grote mensen manier met hem praten ofzo.
    Dus niet van "M. plasje doen?" maar gewoon "Wil/moet je even naar de toilet?"

    Maar goed heb hem toch ingeschreven omdat hij spelen met andere kindjes het einde vind en omdat ik de instelling (peuterplaza) wel oke vind en het zit dus in hetzelfde pand als de a.s. school.
    Dus fijne overstap.
     

Deel Deze Pagina