Slimme peuter.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door macy77, 11 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dan kent hij vast wat kindjes op school... En dat volwassen praten lijkt me wel dat het moet lukken. Je zal als psz-juf toch maar heel de dag in babypraat verzanden.. Na een paar jaar is je taalvaardigheid half weg :)

2. Karoke

Karoke Niet meer actief

Psz heb je in België niet, maar ik ga er vanuit dat het wel vergelijkbaar is met de peuterklas (alleen gaan de meeste kindjes daar al snel dagelijks naartoe).

In mijn geval is dit zeer goed bevallen. De leidsters hadden toch wel snel door hoe ik in elkaar stak en speelden daar op in. Ik was alles iets sneller beu en zo, maar ze hielden mij goed bezig door me dan "taakjes" te geven, zoals mee helpen opruimen en van die dingen.
    Met de andere kindjes ging het heel goed, maar ik ben ook altijd echt heel sociaal geweest. Ik trok zowel met oudere als jongere kindjes op, ben alleen altijd heel bazig geweest (maar dan op een manier dat de andere kindjes dit meestal niet door hadden :D).
    Het enige dat ik dat ik niet snapte is waarom andere kinderen soms zo'n domme dingen deden. :p

Volgens mij moet je wel gewoon kunnen aangeven dat je kind het fijner vind om op een volwassen manier aangesproken te worden en zo van die dingen. Dit zijn toch zaken die ik van een leidster zou verwachten en verlangen.

En ik denk echt dat je het beter wel kan proberen, mocht het tegenvallen, kan je er nog op inspelen en kijken wat je best kan doen. Maar het is inderdaad zonde om het niet te doen als je zoontje graag met andere kindjes speelt.

Ik hoop dat dit dan een beetje is wat je wil? :)

3. Saskia78

@karoke: mijn dochter gaat naar een kiderfsgverblijf maar zelfs op de babygroep praten ze gewoon "normaal Nederlands".
    Geen plasjes, woefies etc :)

Gelukkig maar want dat zou mij mateloos irriteren :)

4. Karoke

Karoke Niet meer actief

Ik veronderstel dat ze ook op kinderdagverblijven en psz wel weten dat het eigenlijk ook veel beter is om dit te doen.

En zoals je zelf al zegt lijkt het ook mij nogal vermoeiend om constant zo te kletsen. Volgens mij kan je dan 's avonds ook niet meer stoppen, zal je partner leuk vinden! :D

5. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Hahah ja, doe maar een hapje pakken goed zooooo!! Tijdens het avondeten.

Wat me wel opviel tijdens de infodg is dat ze niet ècht naar die kindjes van een jaar of drie luisterde als ze iets te vragen of te zeggen hadden. Vind dat wel belangrijk toch?
    En ook heel veel "goed zooooo". Om elk wissewasje.

6. Saskia78

Mja wij waren op 1 school waar degene van het gesprek echt moeite deed om met AS te praten. Hij vergiste zich alleen ernstig in het niveau :)
    Pakte zo'n noppenpuzzel van de kast voor dr..
    Thuis wilde ze die allang niet meer maken dus enigzins verveeld legt ze het juiste stukje in het juiste vakje maar dan wel op z'n kop.
    En de goede man nog laten zien dat je dan moest draaien tot het paste... Echt heel leuk.. Als ze anderhalf jaar jonger was geweest :D
    Dat heeft ze hem tijdje laten doen.. Toen pakte ze alle stukjes en legde ze er in 1x goed in :)

Andere school werd ze volslagen genegeerd.. Ook toen ze zei dat ze dorst had, toen ze wilde voorlezen en nog steeds toen ze moest plassen. Gek genoeg zei ze zelf al dat ze het daar niet zo leuk vond :)

Uiteindelijk werd het dus school nummer 3.
    Daar kreeg ze een abacus om mee te spelen en stond er een gitaar naast bureau van de hoofdmeester (een dame overigens) waar ze niet aan mocht zitten van mij maar dat bleek geen probleem.
    Pakje drinken terwijl wij praten en daarna heeft ze bij de kleuters gespeeld. Mochten ook in alle klassen kijken. Erg leuk :)
    Wij waren helemaal blij en AS wilde niet meer naar huis.
    Dus tja.. :)

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik heb op het KDV nog nooit iemand 'Plasje doen?' tegen mijn oudste horen zeggen :(
    Ook niet continu goed zooooo. Er wordt normaal met hem gecommuniceerd.

De dingen die je noemt... Tsjah het is leuk dat hij het allemaal kan ( en makkelijk ;) ) maar heel erg bijzonder vind ik het niet.
    Onze oudste doet dat ook allemaal, en nog meer. Ik vind het fijn, stimuleer hem, maar daar houdt het wel mee op.
    Ik heb veel liever dat hij lekker buiten op de trampoline met de buurkindjes speelt, dan dat hij binnen wil zitten en wil leren lezen :)

8. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    #68 macy77, 12 sep 2011
    Laatst bewerkt: 12 sep 2011
    Wat jij wilt dat een kind liever doet is niet aan jou. Wil hij liever lezen dan buiten spelen of andersom, doesn't matter. Een kind is namelijk geen kopie van jezelf of iets wat je kan kneden naar eigen hand.

Anywayzzz, ons kind speelt natuurlijk buiten op zoek naar kleine beestjes, van de hoogste glijbaan af en heeft ook tientallen blauwe plekken op zijn benen, haren en schoenen vol met zand.
    Maaarrrr we kunnen ook uren door zoekboeken bladeren en op zoek gaan naar de best verborgen dingen of dingen opzoeken die met een A beginnen.
    Ja dat vind hij leuk, kan ik ook niet helpen.
    Ik stimuleer maar bevorder niet als hij dat niet aangeeft.
    Maar nu is dus zoals eerder genoemd "de klok" heel interessant.
    Dus ja een leerklok dan maar. Gewoon voor op zijn kamer en dan zien we wel wat hij er mee doet.

Oohh een abbacus (of abacus?), jeugdsentiment!!

9. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    Op verzoek van TS gesloten.

10. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    Op verzoek van TS heropend.

11. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Ja sorry Lotte er is denk ik wat fout gegaan. Excuses voor het ongemak!

12. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Tja, je hebt gewoon een fijne peuter die zich lekker vlot ontwikkelt of hij nu voorloopt of niet.

Dat van die ene kleuterklas overslaan, dat zou ik tegen die tijd pas bekijken. Misschien lijkt hij dat aan te kunnen, maar blijkt het, als hij in een hogere groep zit, toch te snel te zijn geweest.
    Ik heb weleens zo'n verhaal gehoord. Kind scoorde 'te' goed op de test in groep1 en moest naar groep 3. In groep 5/6 problemen omdat ie te snel naar groep 3 was gegaan;)

"Lang leve" de prestatiemaatschappij.

13. Saskia78

mja qua leeftijd zit er ook enorm veel verschil tussen zo'n kleine kleuter en de toch al veel stoerdere groep 3-er
    ik zou dan denk ik toch proberen niet snel door te stromen... maar het eventueel op een andere manier toch aan te bieden.

grote nadeel is dat je die voorsprong die je opbouwt in de kleuterklas.. als nadeel hebt in groep 3
    tenzij ze je daar ook vast werk "vooruit" geven
    pas op het middelbaar onderwijs kun je dan op je eigen niveau een school uitzoeken.
    vandaar dat ik denk dat heel slim (of juist niet) niet ideaal is in puur klassikaal onderwijs.

14. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Ja zo denk ik er ook over, want in groep 3 ben je echt toch al de man, en zien ze hoogstwaarschijnlijk zo'n kleintje niet staan. En dat lijkt me zo zielig..
    Dus gewoon lekker twee kleuterklasjes volgen, beetje leren beetje frubelen. Moet goed komen toch.

@Polletjepiek. Tja die prestatiemaatschappij.. Dat zie je ook aan ouders waarvan de kinderen op duizend clubjes zitten. Moe wordt ik ervan, ze "moeten" later nog zoveel. Dit speelde ook zeker mee in onze afweging om M. nu pas in te schrijven voor de psz (al ben ik er nog steeds niet zeker van, maar dat ligt meer aan mijn eigen leren loslaten)
    Net 3 jaar en dan al in het regime van strakke schooltijden en regels.. Hahah, maar als er ergens anders iets leukers te doen valt wordt er gewoon "gespijbeld" hoor!
    Soms denk ik weleens een klein hutje ergens bij een blue lagoon, waar altijd de zon schijnt, lendedoekje om en groeien maar.

15. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik denk zelf dat als je je kindje een klas over laat staan hij best in een 'pestgevoelige' positie wordt gezet. Hij is dan natuurlijk echt een stukje jonger dan de anderen en wellicht zal er de 1e jaren niet zoveel gepest worden, in latere groepen zeker wel.

Als je zeker weet dat je zoontje heeeel sterk in zijn schoenen staat en echt niet over zich heen laat lopen is het niet echt een punt om over na te denken. Anders denk ik wel.

16. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Onze dochter is 2,5 en gaat sind ze 2 is naar de psz. Ze vindt het heel leuk, vooral het contact met de andere kindjes. Met veel van deze kindjes zal ze straks ook op de basisschool in de kas komen. En dat de overgang van thuis - school dan niet zo groot is. Daarom hebben wij haar wel naar de speelzaal gedaan. Ze kan nog niet zoveel als jouw zoontje, maar goed ieder kind ontwikkelt zich op zijn/haar eigen manier en tempo.

17. Saskia78

tja.. probleem is dat je dan alsnog hard moet werken om in leven te blijven :D
    maar het klinkt wel verleidelijk ja.

overigens.. ik wil mijn kind helemaal niet op veel clubjes.. maar mevrouw wil op ballet.. moet van ons op zwemmen (nahja.. op zn vroegst volgend jaar)
    krijgt op school alvast muziek- en dramalessen.. dan ben je alsnog hartstikke druk.
    en dat zijn nog maar de leuke dingen...

18. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Vica,

Hij staat zeker stevig in zijn schoenen, laat niet met zich sollen of ondersneeuwen door "grotere kindjes".
    Maar tot die tijd, eerst maar eens kijken wat de psz hem brengt en wat de visie van die leidsters zijn..

Saskia, ik zat net te googlen op de leonardoschool, maar daar staat dat het voor kinderen is met een hoger leervermogen, een regel daaronder staat hoogbegaafdheid. Geloof dat dat toch echt twee verschillende dingen zijn. Maar in iedergeval dat is pas vanaf 6 jaar, na de test natuurlijk.

Hier tegen over zit een Dalton onderwijs. Maar die school spreekt me niet zo aan, ik zie ook dat er leerlingen van daar overgaan naar de school waar M. nu ingeschreven is. Klinkt leuk om je eigen taakjes in te delen maar ik denk zelf dat vooral jonge kinderen daar nog niet zo goed mee om kunnen gaan (met of zonder de brains)
    Misschien juist dat ouderwetse wat nog steeds aanspreekt, wat wij als ouders gewend zijn.

19. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Ook daarom, de psz zit inderdaad in hetzelfde pand als zijn school.
    Maar wijzelf vonden 2 jaar te vroeg en wilde persee dat hij kon praten. Zowel tegen de juf verstaanbaar maken als tegen ons, over leuke dingen en misschien minder leuke dingen die er gebeurd zijn.
    Vind het ook erg leuk dat je dan straks ook echt een gesprek kan voeren.
    Maar de overgang naar de kleuterschool, dat is denk ik ook wel de grootste reden, dat ie zich niet hopeloos alleen voelt als ie meteen fulltime naar school moet. En ik me ook niet hopeloos "alleen" voel als ik hem van ma tot vr wegbreng.

20. Saskia78

De school die wij hebben uitgezocht knipoogt voornamelijk naar dalton/montessori.
    Dus het is niet volledig en sprak ons erg aan toen we daar binnen waren. Niet elke daltonschool zal een goede school zijn lijkt me en het moet inderdaad ook nog eens bij je kind passen.

Bij ons oefenen ze zelfs bij de kleuters al op zelfstandigheid.
    Dit doen ze met behulp van Meneer Bob.
    Als juf het druk heeft (vaste momenten dus) dan zit Meneer Bob op de stoel van juf om de boel in de gaten te houden. Vragen stel je dan op dat moment dus ook bij meneer Bob.
    (ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat hij van pluche is en dus geen antwoord geeft)
    Komt een kindje niet uit zijn werkje op zo'n moment mag hij wat anders gaan doen. Maar eerst een naamkaartje bij het betreffende werkje leggen zodat juf weet van wie het was en dan vanzelf komt helpen met afmaken.
    Wel zelfstandig maar dus zeker niet vrijblijvend.
    Dat vinden wij dus belangrijk. Zelfstandig, op je eigen niveau.. Maar ook zelf leren plannen (pas latere leerjaren) en wel eigen inbreng maar vooral niet te vrijblijvend.
    Ook niet als je door slimmigheid sneller klaar bent dan de rest kun je niet "uit je neus gaan zitten eten" want dan kun je gewoon vast verder met anders.

uitleggen van een goed gevoel is natuurlijk heel lastig.. dus dit zijn vooral voorbeeldjes van dingen die ons aanspreken.
    onder andere omdat wij gewoon een pienter dametje hebben.

Deel Deze Pagina