Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken om de verhalen op internet. Ik ken genoeg 'hoogbegaafden' die helemaal geen sociale dilemma's hebben of depressief zijn (geweest). De dingen die je opnoemt vind ik écht niet heel schokkend. Mijn dochter telde laatst tot 39 (alleen vergeet ze steeds de 22), ze maakt al een paar mnd puzzels van 35 stukjes (nu niet meer zo'n zin in) en een heleboel dingen die je opnoemt kan ze ook. Ik hoor vaak dat ze snel is, maar ik vind haar niet overdreven slim. Geheugen en details, dat zijn echt peuterdingen. Ik ben ook wel benieuwd hoe vroeg hij was met lopen, praten etc? Ik zou hem zeker naar een psz doen, met name voor het sociale aspect. Ik vind voornamelijk het samen spelen, luisteren en in een groep functioneren juist zo belangrijk van de psz. Er is zoveel meer te doen dan alleen leerspelletjes. Kindjes die niet naar psz of kdv zijn geweest kunnen daar (tegenwoordig) juist hinder van ondervinden. Als je je al zorgen maakt over het sociale vlak (omdat dat bij hoogbegaafdheid kan horen), zou ik hem dat zéker niet onthouden nu. Klassen overslaan zou ik terughoudend mee zijn, hij kan beter extra werkjes krijgen in de vlakken waar hij in uitblinkt. Eerst maar afwachten of hij zich echt gaat vervelen op school.
Arevinol, Ik maak me geen zorgen op het sociale vlak, helemaal niet zelfs, als er iemand sociaal is is hij het wel Delen, troosten, samen spelen met andere kindjes, knuffeltje hier en een duw daar, hahah Hij gaat ook naar psz. Ik heb hem toch al ingeschreven.. Qua taakjes en extra werkjes hebben ze op de a.s. school genoeg mogelijkheden, dus dat is wel fijn. En met die klas overslaan, sommige wilde me al een veer geven, dat is niet iets waar ik echt trots op ben, maar juist huiverig door de gevolgen die KUNNEN optreden. Maar voorals nog, eerst de pzs. En nu gaan brood geven aan de eendjes!
verschrikkelijk.. dora het is dat ze er wel een hoop van leren anders was het hier echt letterlijk nooit op de tv geweest... nu mag ze af en toe kijken als ik kook ofzo... op het kdv heeft ze trouwens wel geleerd hoe alle etenswaren in het engels heten. echt leuk.. ze heeft nu regelmatig peanutbutter, cheese of sausage op dr broodje
Ik zou PSZ wel doen, als hij daar zo aan toe is. En idd kiezen, zoals iemand anders al zegt, voor daltononderwijs, of jenaplan, dat soort scholen, waar aandacht is voor het individuele niveau.
grandmother, happy birthday, go down please, let's go.... Idd, dora, dora, dora, klik op dora! Ach ja, Thirza vindt het leuk, (en kijken hoe zij (zeer interactief) kijkt, is dan wel weer erg leuk
Als hij sociaal voldoende vaardig is, en met name dus ook assertief genoeg, ook naar wat oudere kids, is dat overslaan van een klas niet zo erg. Dat overslaan van klassen is vooral minder handig bij kids die wel erg intelligent zijn, maar juist weinig sociaal vaardig.... Die komen door overslaan van klassen in een klas met oudere kids nog meer in een underdogpositie, en dat heeft een negatief effect op de verdere sociale ontwikkeling dan. Maar als je zoontje normaal sociaal vaardig is, is het geen punt om hem een klas over te laten slaan, op zich hoor!