Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, lenen jullie vaak spullen (uit)?? Wij zijn ooit jaren geleden een keer gevraagd of mensen onze ski's mochten lenen. Toen 'nee' gezegd. Vorige jaar hebben we een sup board gekocht, gekozen om een 'iets duurdere' dan de standaard action of decathlon sup. Ook nu reageerde er alweer een kennis op Facebook (dus niet eens familie of vrienden die close zijn) met 'oh gaaf, nou die willen wij ook wel een keertje lenen dan in de zomer'. Ook toen onze buurvrouw een kleinere auto had gekocht, zei ze lachend: 'en gaan we wel een keer met veel mensen weg, kunnen altijd jullie 7-zitter eens lenen toch!?' Ik ben altijd zuinig op mijn /onze spullen en merk dat ik niet heel enthousiast van uitlenen word, maar tegelijk wil ik ook makkelijk zijn en anderen helpen als het kan. Dilemma!!! Nou vroeg ik me gewoon af, lenen jullie vaak spullen van anderen of uit aan anderen? En dan bedoel ik niet oorbellen van je moeder of dochter haha.
Wij lenen ook niet aan 'jan-en-alleman' onze spullen uit. Je weet nooit hoe er mee om gegaan wordt, en ja.. we zijn zuinig op onze spullen. Aan mn broer en schoonzus hebben we wel onze wintersport uitgeleend, omdat we weten dat zij er zorgvuldig mee omgaan en niet "o, sorry, we zijn het kwijt geraakt" types zijn. Ligt er dus aan wie het vraagt en ook wat ze willen lenen.
Het wordt eigenlijk zelden gevraagd en ik vraag ook nooit iets te leen. Maar ik zou er wel makkelijk in zijn richting vrienden en familie. Tenzij ik het op dat moment zelf nodig heb natuurlijk. Spullen zijn om gebruikt te worden.
Wij lenen alles uit waar we andere mee kunnen helpen. Of dat nou familie, vrienden of de buren zijn en of dat nou een sla kom, een boot , de vouwwagen of een auto is. Het zijn maar spullen
Mwa. Kleinere spullen wel, hogedrukreiniger, klusgereedschap, zeil, slee, grasmaaier, behangstomer, babywieg.. maar bv de auto niet.
Ja eigenlijk best vaak. Mijn nichtjes komen vaak in mijn kast struinen voor kleding schoenen en tassen. Een vriend van man heeft nu onze waterscooter mee op vakantie. Man leent heel vaak gereedschap uit. En ik leen aan vriendinnen vaak dingen uit als mijn partytent, heaters, versierspullen, etagaires enz. Voor feestjes. Ik zeg eigenlijk nooit nee alleen als ik iets zelf nodig heb op dat moment.
We lenen weleens iets uit, we lenen ook wel eens iets. We zijn wel bewust aan wie, we lenen dus echt niet zomaar iets uit. In het verleden we eens makkelijker geweest waar niet altijd positieve ervaringen op volgende. Zo heb ik weleens een wippertje en speelrekje uitgeleend aan vrienden. Speelrekje waren de speeltjes van kapot getrokken, wipstoeltje was een riempje van kwijt....maar ze liet er dan ook haar peuter mee spelen die ook rond liep en vond het niet nodig daar op te letten blijkbaar. Het kwam dus stuk terug nadat ik vroeg of ik t weer terug kon krijgen om aan iemand anders uit te lenen. Ik vond dat echt heel raar. Ze zei nog iets van 'ik koop wel een nieuw speelrekje' maar nooit meer iets op vernomen. Ik ben ook weleens iets kwijt geweest waarvan je later besefte dat je dat uit had geleend maar niet meer goed wist aan wie. Net iets te goed van vertrouwen geweest dat je iets vanzelf weer terugkrijgt als je iets uitleent. Ik ben t later wel eens op gaan schrijven maar ook toen bleek dat ik er wel echt zelf om moest gaan vragen voor we iets terug kregen. Dat maakt toch echt dat je minder makkelijk iets uitleent.
Ja best vaak. Wij zitten ook in een groepsapp van de buurt en daarin komt regelmatig de vraag langs of iemand iets kan lenen. Van gourmetstel tot ladders.
Ja, heel vaak. Het is dan trouwens wel het meest aan familie/vrienden en buren. Van gellak tot gereedschap, grasmaaier, babyspullen (draagdoeken, kolf, Stokke babyset enz), onze auto's. Echt vanalles.
Mijn man zijn baas heeft laatst zijn splinternieuwe auto van 170 duizend euro die hij net een week had aan oms uitgeleend voor een week dat vond ik wel bijzonder. Zelf leen ik wel eens spullen uit. Maar wel bij buren/ familie of vrienden. Niet bij mensen die ik niet goed ken.
Ja hoor zeker wel. Krijgen het ook altijd weer netjes terug. Wij lenen vooral klusspullen van onze overburen (eigen aannemers bedrijf) buurman geeft zelfs zijn sleutel van zijn bedrijfsbus als ze weg zijn en mijn man is aan het klussen. Wij kunnen alleen onze auto niet uitlenen is een lease auto van mijn man zijn werk dus dat mag niet
Hier ook geen problemen mee. Zeker vakantiespullen zoals dakkoffer, dakdragers, fietstassen, slaapzakken enz worden uitgeleend en andersom ook. Ik ben blij dat het zo gaat, want dat scheelt een hoop opbergruimte.
Nou ik vind de dingen die jij noemt niet echt dingen om uit te lenen…. Ik ga niemand zomaar m’n auto lenen omdat de buren eigenlijk niet meer met z’n allen in hun eigen auto passen, dan kopen ze zelf maar een grote
Maar hoe komt dat dan van die auto? Zoiets zul je niet zo snel vragen neem ik aan. Beetje nieuwsgierig
Ik vind de spullen die jij noemt ook niet iets wat je zomaar uitleent. En helemaal niet aan mensen die niet zo dicht bij je staan. Wij lenen niet zo heel vaak (uit). Alleen met goede familie/vrienden af en toe eens. En dat zijn dan dingen die je kort nodig hebt en dan gaat het meteen terug. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld een fijne elektrische heggenschaar/snoeier, die leen ik 2x per jaar en dan gaat hij meteen terug. Toen we aan het klussen waren een klopboor geleend. Zijn van die dingen die zonde zijn zelf te kopen omdat je ze weinig gebruikt. Zelf lenen we ook wel eens iets uit. Spullen die we zelf niet meer nodig hebben of waar we niet gehecht aan zijn (en niet duur zijn) ben ik makkelijk in. Andere spullen alleen aan bepaalde personen. Met vrienden en mijn zusje lenen we bijvoorbeeld boeken uit. Die komen altijd ook weer retour
Nee, ik leen niks uit, vreselijk. Ik hecht wel waarde aan mijn spullen. Nu komt het ook niet echt voor dat men iets wil lenen en zelf leen ik ook niks. Laatst wilde mijn stiefvader toevallig mijn auto lenen voor een paar dagen. Mooi die van m'n man mee gegeven die was ook passender dan mijn koekblik, maar ik heb het er gewoon niet op.
Mijn man ( ik ook, maar hij meer) is auto liefhebber. Die 2 hebben het veel over auto's. Wij rijden zelf audi en zijn baas BMW. Hij had vorig jaar zomer gezegd gezegd dat als wij zouden trouwen hij een mooie auto heeft voor ons om te gebruiken. Alleen waren wij al getrouwd, al jaren Dus toen was het nou dan voor een weekend weg met je familie. Vorig jaar dec een SUW de x 5 geleend van hem voor een familie weekend. En daarna zei hij als je weer eens gaat hoor ik het wel. En nu gingen wij een midweek naar Limburg 2 weken terug, en zegt mijn man heb je nog wat leuks ( nu dus wel gevraagd maar meer als grap) Dus deze keer zegt hij wat wil je rijden ( hij heeft 5 stuks, steeds nieuwe) Dus mijn man met veel pk en veel geluid. Nou dat kregen we dus, niet wetende dat hij splinternieuw was, net een week in zijn bezit, zat 2000 op de meter. Maar de meest gave auto die wij hebben gereden. Wij zijn wel de enige waar hij dat voor doet van zijn personeel( daar buiten weet ik uiteraard niet). Je begrijpt wel dat zijn baas een goed gevulde portemonnee heeft. Maar niet beroerd is om te delen. Uiteraard op het bedank kaartje gezet dat we over gaan stappen naar BMW Maar wij vinden het natuurlijk enorm lief, leuk, geweldig en vooral bijzonder dat hij dit doet.
Kleine dingen als boeken lenen wij heel vaak, over en weer. Fietsendrager, dakkoffer, tent et cetera ook geen probleem. Auto zou ik ook gerust meegeven aan directe familie, maar niet aan de buren. Die vragen zoiets ook niet. We laten onze kinderen ook wel eens logeren of een dag bij iemand spelen. Mensen die ik dat toevertrouw, mogen ook m'n spullen wel een poosje gebruiken.