Slissen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 5 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Goed om te horen dit! Hopelijk werkt de huisarts mee, tis zo'n eigenwijze ;) Ben bang dat hij zal zeggen: joh, komt vanzelf goed! Ze is nog zo jong...
    Al krijg ik wat oefeningen om spelenderwijs te doen, dat zal al fijn zijn. Ben gewoon bang dat ze op de basisschoolleeftijd meer moeite moet doen om er vanaf te komen. Het ziet eruit als een verkeerd aangeleerd iets, want bij heel veel klanken en letters zie ik hara tong tussen dr tanden door komen :(

kwek: ze heeft verder geen spleetje tussen haar tanden en gebruikt ook allang geen speentje meer, nooit intensief gebruikt ook niet. het zal waarschijnlijk dan ook niet vanzelf over gaan?

2. Maantje82

Maantje82 Lid

26 jun 2011
    47
    2
    8
    Zoals beloofd hierbij een update over het vervolg.
    Korte samenvatting: hij vervangt de beginklank vaak door een s, heeft klinkerverkleuringen en de klanken worden interdentaal (tong tussen de tanden) gevormd. Er is een opvallend patroon te zien en een slappe mondmotoriek waarneembaar.

Tim krijgt nu dus wekelijks logopedie waarbij we ook oefeningen mee naar huis krijgen. De oefeningen zijn gericht op het versterken van de mondmotoriek; met z'n tong de kin aanraken, met z'n tong van de ene mondhoek naar de andere mondhoek etc
    Ook moeten we oefenen met het gesloten houden van de mond, bijv tijdens het voorlezen.

Tevens wordt er nog een Hodsen en Padon onderzoek gedaan om te zien of het fonologisch of fonetisch is (doet ie het niet of kan ie het niet)

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Interessant hoe diep ze erin duiken! Dan weet ik een beetje wat we kunnen verwachten. Woensdag hebben wij ene afspraak staan... Ik weet niet wat klinkerverkleuringen zijn, maar hier ook een meisje dat interdentaal de klanken vormt. maar weet iet of het door een slappe mondmotoriek komt of hoe je dat kan zien? En of ze het dus gewoon niet doet of niet kan???

4. Maantje82

Maantje82 Lid

26 jun 2011
    47
    2
    8
    Klinkerverkleuringen zijn dat hij a ipv o zegt, iw ipv aw etc.
    Slappe mondmotoriek is te zien aan het feit dat hij vaak met z'n mond open zit en dan de tong slap onder in z'n mond 'hangt'.
    Ik ben benieuwd hoe het bij jullie gaat!

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Slappe mondmotoriek heeft ze niet voor zover ik nu zelf kan beoordelen. Klankverkleuringen hefet ze dan ook! Ze zegt altijd "a op de plek van de "e". "bad" ipv bed, wat soms nogal grappige verwarring oplevert. Maar ook bij andere woorden met de "a". Wist niet dat dat ook iets wat voor de logopedie?

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja hier kwam het vanzelf goed, met 5 jaar ofzo. Net als dat Lisa de l zei in plaats van de r. Ze zegt nu sinds een week opeens wel de r.

7. BlueApple

BlueApple Niet meer actief

Het vervangen van de /l/ voor de /r/ is een volstrekt normaal iets tot ongeveer 5 jaar. Dit Heet gliding en hoort bij de fonologische ontwikkeling.

Dat het slissen vanzelf goed gekomen is, iswel bijzonder. Over het algemeen is de tongplaatsing van het kind verkeerd en dit blijft zo totdat een kind en nieuwe tongplaatsing heeft aangeleerd.

Wat andere punten nog:

Daarnaast is het bij heel veel kinderen zo dat het addentaal(tegen de tanden) of interdentaal(tussen de tanden) uitspreken van klanken (d.t.n.l.s en z) samen gaat met een verkeerde slik juist door die verkeerde tongplaatsing. Vraag je logopedist altijd de slik ook te beoordelen! Dit moet ze eigenlijk uit zichzelf doen vind ik.

Wat betreft de verwijzing: de ene praktijk heeft wel een verwijzing nodig, de andere niet. Ligt aan de contracten met de zorgverzekeraar.

Het is goed om nu alvast de mondmotoriek te versterken. Vanaf een jaar of 4 is het bij de meeste kindjes echt goed te doen om ook aan de tongplaatsing van de alveolaire (d.t.n.l.s en z) te werken maar het is wel fijn als dan de mondmotoriek al goed is. Maakt de behandeling alleen maar makkelijker!

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik denk dat jij ook logopediste bent? Bedankt voor de info in ieder geval! Ik zal er op letten of ze de slik ook beoordeeld. Hoe doe je dit en kan ik zelf ook al iets opvallends zien?
    En maak ik uit bovenstaande op dat ze nu vooral zal oefenen wat betreft het versterken van de mondmotoriek of is er al meer mogelijk met 3,3 jaar?

9. kersenflap

kersenflap Niet meer actief

Onze zoon van ruim 4 jaar heeft sinds de zomervakantie wekelijks logopedie, hij begon pas met praten op zijn 3e jaar (in familie veel late praters toen wel direct flinke zinnen daarvoor enkele woordjes meer niet) Wij hebben het toen even laten gaan, slissen doet hij inderdaad ook,

Hij heeft een fikse spleet tussen zijn tanden (ik ook) hij heeft een lange tong ook breed (ik ook ) verder van papa's kant en van mijn kant het slissen meegekregen. De overige letters en en klanken kan hij goed zeggen gelijk alles is aangepakt en op de v en de f na heeft die nu alles onder de knie. Hij is enorm logopedie moe nu heeft er ook echt geen zin meer in, wij gaan nu een speciale beuge proberen om de tong te stimuleren op de juiste plaats te gaan liggen, zowel mijn man als ik slissen en door zijn lange tong verwachten wij niet dat het weg zal gaan maar hopen wel dat het nog iets beter wordt als nu. Zijn mondmotoriek is veel sterker geworden het afgelopen half jaar.

Dan gaan wij waarschijnlijk ook iets minder vaak naar logopedie

10. BlueApple

Ja klopt ;). Je zou zelf ook naar de slik kunnen kijken. Soms kan dit lastig zijn omdat de lippen wel van elkaar af moeten zijn tijdens de slik om het te zien. Voor slik geldt hetzelfde, de tong(plaatsing) mag niet tegen de tanden komen of tussen de tanden door, dat laatste is makkelijker te zien. Een logopedist heeft hier soms ook een soort pasta voor. Ze stipt wat plekjes aan op de tong en laat het kindje slikken. Daarna een uv lamp er op. Zijn de stipje uitgeveegd dan is de tong bewogen tijdens slik en niet goed.
    Ik ben zelf van mening dat je nooit aan de articulatie moet werken zonder de slik mee te nemen tijdens behandeling omdat dit samenvalt en je behandeling effectiever is maar vaak wordt dit niet gedaan.
    Ik zou nu eerst alleen de mondmotoriek versterken en dan over 6 maand starten met slik en dan articulatie (of slik en articulatie door elkaar). .

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva heeft nog wel de neiging om haar tong tussen haar tanden te plaatsen, maar met praten hoor je niets. Met 3,5 jaar 1 keer naar logopedie geweest maar de logopediste vond het niet nodig, met name niet op die leeftijd en Eva had geen slappe mondmotoriek. Eva had wel een kindje in haar klas die erg sliste, die was ook echt onverstaanbaar, dat was bij Eva eigenlijk niet.
    Lisa plaatste haar tong verkeerd bij de r. We hebben nu een paar keer gezegd 'tong naar beneden en naar achteren' en ze pikt het nu feilloos op. Zo grappig dat ze het opeens door heeft, hebben het haar vaker geprobeerd goed te leren maar dan lukte het echt niet, en nu zegt ze binnen een week gewoon heel mooi een rollende r!

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb trouwens tot 12 jaar tegen mijn tanden aan geslikt. Heb toen van de orthodontist geleerd hoe het wel moet en vanaf dat moment slikte ik dus wel goed. Maar heb nooit geslist volgens mij.

13. BlueApple

je zou het wel kunnen horen maar dat is een beetje muggenziften. Het gaat in mijn optiek ook niet zo om of ze duidelijk verstaanbaar is maar meer om het feit dat er bij het praten (en vaak ook slikken dan) een druk komt te staan op de tanden. Dit is natuurlijk niet wenselijk als je kindje ouder wordt. Vaak komt het dan pas weer ter sprake bij de ortho omdat je hiermee het effect van de beugel weer teniet doet en dat is natuurlijk zonde.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zal eens kijken hoe Eva slikt. Ik bedoelde met de neiging haar tong tussen haar tanden te plaatsen niet persé met praten, maar vooral als ze ontspannen zit. Met praten doet ze het volgens mij niet meer. Mijn ortho was ook niet blij met mijn slikmanier, maar ik was mijn beugel ook echt beu en heb mezelf snel en volgens mij goed leren slikken. Tanden staan nog steeds recht in ieder geval ;)

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou, we zijn geweest. Het duurde een half uurtje, geen idee hoe lang de volgende keren duurt, volgende week mogen we weer.
    een half uur was ook wel lang genoeg, na 20 minuten vroeg mn dochter wanneer we weer naar huis gingen :)
    De logopediste heeft oa mbv een plaat van Sinterklaas waarop heel veel gebeurde een heel gesprek met mn dochter kunnen ontfutselen, denk om te kijken waar het probleem zit?
    Vervolgens allemaal slangen getekend, papa slang, mama slang etc etc en tijdens het tekenen moest ze de sssssssss zeggen. Maar wel met "het hekje dicht" ( tanden op elkaar). Ook de spiegel erbij gepakt en laten zien wat de bedoeling was. Hier moesten we thuis mee door gaan.
    Ze vond dat onze dochter goed te instrueren was en hoopte dat het met een paar weken al "afgeleerd" zou kunnen zijn?!
    Ik vond haar vrij positief.Thuis natuurlijk ook aan de slag geweest, maar het lukt echt voor geen meter. Ik word er zelf helemaal gefrustreerd van en zij wordt op een gegeven moment boos dat t niet is wat er van haar wordt verwacht :( We hebben al met een spiegel geprobeerd, maar iedere keer komt haar tong naar buiten. Iemand tips om het gezellig te houden?

16. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    Waarschijnlijk door het speels te houden... zodat ze zich niet te zeer gepushed voelt... probeer de opdrachtjes als een spelletje te brengen. Dat werkte hier heel goed. Misschien niet zeggen: zo, nu gaan we ff oefenen. Maar gewoon beginnen in een spel of zo? Stop met oefenen als het frustrerend wordt, voor jezelf of voor je dochter.. en vergeet niet, dat vreemde ogen dwingen en bovendien is het hun werk om met kleine kinderen om te gaan. Als het niet lukt, is dat niet erg, mijn zoontje werkte thuis bijna
    nooit mee in het begin. Later ging het wat beter, maar dwang werkte nooit bij hem. Anders volgende week tips vragen? Nu weet je in elk geval waarom een half uur gepland is he hihi is zat voor de kleintjes:D
    succes Pluisje

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik probeer het idd wel grappig te houden door er een lolletje van te maken wanneer haar tong te zien is. Maar desondanks is het denk ik te veel oefenen en te weinig spelen inderdaad... Ben een beetje bang dat 20 minuten per week geen zoden aan de dijk zet dus nog even wat verzinnen zodat ik haar interesse kan behouden. Dwang werkt idd nooit. Ik heb idd ook haar mail adres voor vragen, maar ik probeer het nog wel even ;) Wil ook niet meteen een dag later aan de bel hangen :D

18. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    Je mag best na een dag al aan de bel hangen hoor, daar zijn ze voor. ;):D
    Ik denk dat ze het alleen maar toejuichen dat je er zo serieus mee bezig bent...
    Pluisje

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Misschien dat ik het toch ga doen, ja, even mailen. Maar goed nieuws: mn dochter doet de oefening nu best vaak uit zichzelf! Het lukt nu al beter dan gisteren. Ze kan ssssss zeggen met haar tanden op elkaar, alleen houdt ze haar tong nog niet goed, denk ik. Het klinkt meer als " sssjjjjjjjjjjjuuuhhh" ( achterin de mond) ipv ssssssssssss( als in sssstttt). Dus of dat ook goed is of hoe ik dan kan uitleggen??

Deel Deze Pagina