ADHD-medicatie op school...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MirW, 31 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Even stoom afblazen...
    Mijn oudste is 8 en heeft ADHD. Daar slikt hij sinds een ruim half jaar 3x per dag methylfenidaat (Ritalin) voor en dat gaat best wel goed.
    Inmiddels is de 2e schoolweek weer voorbij en helaas is het geven van de medicatie op school nog niet een dag goed gegaan en hebben we hebben we hem al een keer of 4 middenin een rebound weer thuis gekregen.
    Zo jammer want ook met het alsnog geven van de gemiste dosering krijgen we die rebound haast niet onder controle.
    Vanmiddag dus weer, helemaal hyper en stuiterend uit de taxi, niet bereikbaar voor een gesprekje, rent de kamer en keuen rond zonder te weten wat hij doet. Hij kon nog net zeggen dat hij zijn pillen niet op had, maar dat had ik al door :rolleyes: Dus snel alsnog ingenomen en toen op zijn kamer even proberen met minder prikkels wat tot rust te komen.

De eerste dag heb ik het er met de juf mondeling nog over gehad, wat ze fijn vond aan hoe ik het meegaf, of ik er nog een briefje bij zou doen met de tijden, of nog een extra mail zou sturen. Was allemaal niet nodig, ze had het in de overdracht staan en het zou helemaal goed komen. Diezelfde eerste dag kwam er dus al een mail met excuses dat ze die laatste gift vergeten was. Dat heb ik toen voor kennisgeving aangenomen, kan gebeuren zo`n eerste dag. Ik was hem zelf gaan halen, hij had het aangegeven dat hij ze niet ingenomen had en ik hen standaard een stripje in mijn portemonnee zitten, dus onderweg heeft hij het alsnog ingenomen en waren we de rebound net voor.

Maar dit begint wel vervelend te worden. Net heb ik de juf een mail gestuurd waarin ik mijn ongenoegen heb geuit met de vraag of ze aub beter willen letten op de inname en de tijdstippen. Want ook de tijden gaan fout, alsdus mijn zoon, te vroeg of te laat, of niet de hele gift, dat komt ook voor. (vorig jaar verliep het bijna vlekkeloos!)
    Hij zit op het SBO en gaat met de taxi heen en weer, ik spreek de juf dus niet persoonlijk en de communicatie verloopt voornamelijk per mail.

Volgende week heb ik een afspraak om de overgang naar langwerkende medicatie te bespreken, dan zijn ze er op school vanaf en is de rebound hopelijk/mogelijk wat minder heftig.

Moeders met ervaring hierin? Hoe hebben jullie het op school goed laten gaan? Wat kan ik evt. nog doen om de fouten eruit te halen?
    En zijn er ouders waarvan hun kind is overgegaan op langwerkende ADHD-medicatie en hoe ging dat qua bijwerkingen, rebound etc?

2. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Net een mail terug van de juf waarin ze aangeeft dat het idd niet super gaat met de medicatie inname maar dat L. ze in eigen beheer heeft en ze dan te zomaar anderhalf uur te vroeg inneemt, bijvoorbeeld.
    Hij is 8... Dan laat je de verantwoording voor medicatie toch niet bij het kind?

Maar goed, ze gaf aan dat ze maatregelen gingen nemen en het hem niet meer zelf zouden laten doen.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Toen ik nog huiswerkbegeleiding gaf zorgden we zelfs nog dat de kinderen van 12-14 hun medicatie namen. Dat laat je aan een kind van 8 zeker niet zelf over. (Hooguit dat je hem laat denken dat hij het zelf doet, maar het zo goed in de gaten houdt dat je bij kunt sturen waar nodig.)

Hopelijk heeft je mail gewerkt, want dit is niks zo.

4. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dat is waarom mijn dochter langwerkende medicatie (medikinet) had. Hoefde ze alleen in de ochtend in te nemen en de rebound is minder heftig. Ik wilde geen kortwerkend, omdat ik de school er niet op vertrouw om haar op tijd haar pil te geven en vanwege de meerdere rebound.

5. mol81

mol81 Niet meer actief

Lastig...
    Je kind zit op het SBO, heeft de mediatie nodig om goed te kunnen functioneren. Tegelijkertijd zullen er meer kinderen in de klas zitten die medicatie nodig hebben, heb je het als leerkracht erg druk en vergeet je dit soort dingen helaas.

Kun je je kind een wekkertje meegeven / horloge om doen met vooraf ingestelde tijden waarop de medicatie ingenomen wordt?
    Kun je met de leerkracht afstemmen dat er een vast moment (dus niet een tijdstip maar een moment, bijv altijd na de lunch) is waarop je kind de medicatie moet nemen?
    Welke verantwoordelijkheid kan je kind al wel aan om zelf mee te denken mbt de tijd waarop hij zijn medicatie in moet nemen?
    Kun je overgaan op medicatie die een dosis nodig heeft en alleen 's ochtends gegeven hoeft worden?

6. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Juist dat er meer kinderen zijn die medicatie krijgen zou mij lijken dat je er alert op bent. Qua tijdstip hebben we al wat geschoven zodat hij er met de pauzebel aan herinnerd wordt. Helaas is mijn zoon vrij eigenwijs en neemt hij dus zijn medicatie ook rustig anderhalf uur eerder omdat hij denkt dat dat wel kan. Dat krijg je als je het een kind in eigen beheer geeft.
    Over langwerkende ga ik volgende week met de arts praten, dat zou DE oplossing zijn.
    Gek genoeg ging het vorig schooljaar zonder problemen.
    Nu is afgesproken dat hij het pillendoosje aan de juf geeft en zij een herinnering op het bord zet zodat ze er beiden attent op gemaakt worden. Zelf gaf de juf aan een weekdoos ook fijn te vinden. Wat dat voor verschil maakt in het "er aan denken" weet ik niet, maar daar ga ik over denken.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn man had een pillendoosje met alarm, is dat niet handig? Hij vergat het anders gewoon echt continu. Bij zo'n thuiszorg-winkel zagen we die toen liggen, bleek ideaal!

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ow dat is iets voor mij man;)

Ts, wat vervelend. Een 8 jarige hoort dat idd niet alleen te moeten regelen. Als de langwerkende toch niet gaat zou ik idd voor een alarmpje gaan oid.

9. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Het voordeel van een weekdoos is dat het niet elke ochtend uit de tas ingeleverd hoeft te worden. Nadeel is wel dat er ws ook richtlijnen zijn voor medicatie bewaren in de klas. Maar dat is juf haar pakkie aan.

10. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ja, maar ik bedacht dat als zij dat prettiger vinden in me daar dan maar niet druk om maak. Ze hebben een afgesloten kastje in de klas waar ze de weekdozen bewaren, volgens de juf. maar ik vroeg me idd af wat het verschil is tussen medicatie om 10.30 geven uit een weekdoos of uit een dagdoosje...

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Oh dat is wel heel slordig... En ook grotendeels door de juf zelf te voorkomen. Ik vind het iig zeer bijzonder om een kind (met adhd nota bene) de verantwoordelijkheid over de medicatie te geven. Mijn dochter zou überhaupt nooit aan haar medicatie denken. Het gaat bij mijn dochter op school gelukkig wel een stuk beter. Ze krijgt 1 tablet mee in een doosje. Dat zet ze op het bureau van de juf, zodat de juf het ook ziet staan. En de juf heeft een alarm in haar telefoon gezet.
    Een enkele keer gaat het mis. Bv omdat ze een veranderde gymtijd hebben en het alarm dan gaat tijdens de gymles oid. Dat vind ik dan nog wel begrijpelijk. Mijn dochter heeft gelukkig niet zo'n last van rebound, want anders zou ik sowieso overwegen om op langwerkend over te stappen.

12. mosterd

mosterd Actief lid

7 okt 2013
    297
    121
    43
    Podverdorie, wat kan ik me je boze gevoel voorstellen. helaas heb ik ook die ervaring afgelopen jaar op school gehad bij mijn dochter.
    Verschillende keren een inval juf, en deze vergeet het dan ook te geven.
    Krijg ik op het einde van de dag een telefoontje dat ze het vergeten is te geven. De volgende dag weer een andere invaller, ze kon me niet garanderen dat het goed zou gaan, of ik zelf even wilde bellen tijdens de pauze zodat ze er aan dacht.
    Ja daaaaag, zo werkt het niet .

Nu zijn we over op langwerkende concerta 27 mg. Dit geef ik in de ochtend thuis en werkt redelijk goed tot de avond .
    Ze heeft minder last van een rebound dan met medikenet. Hier kwamen er allerlei angsten te voorschijn.

Ik zou de juf aanraden om een alarm in haar telefoon te zetten, en het misschien bespreken met de intern begeleider .

Succes

13. mol81

mol81 Niet meer actief

Helaas, zo werkt het soms wel. En bedenk goed dat een school/leerkracht niet verplicht is om medicatie te verstrekken. De meeste scholen doen er niet moeilijk over maar het is geen verplichting. De verantwoordelijkheid ligt bij de ouders. Veel scholen leggen dit vast in een protocol Medisch Handelen. Als een leerkracht geen medicatie wil verstrekken (om welke reden dan ook) dan zullen ouders een andere oplossing moeten vinden.

Een beetje meebuigen en meedenken dus! Als een weekdoos gemakkelijker is voor de leerkracht, kun je die toch vullen en meegeven? En een wekkertje oid kun je zelf ook instellen en meegeven.

14. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    @Adje het bleek dat mijn zoon zelf zo eigenwijs was (ADHD hè...) en vond dat hij dit in groep 5 prima zelf kon regelen. Vorig jaar deed hij het net als jouw dochter, potje op het bureau van de juf en zo konden ze er allebei aan denken. Dat ging maar zelden mis. De juf had er zelf erg in dat ze het bijv. voor de zwemles vooraf gaf.

@mosterd , Met invalkrachten heb ik die ervaring gelukkig (nog) niet. Maar ik vind het ook wel slordig. Zeker als je dit vooraf besproken hebt en school gewend is om kinderen medicatie te geven.

@mol81 Er is een protocol m.b.t. medicatieverstrekking. Het is een SBO, dus er zijn veel meer kinderen die medicatie moeten krijgen in de tijd dat ze op school zijn.

Ik heb een weekdoos gekocht, die ga ik maandag gevuld meegeven. Misschien dan nog maar voor een paar dagen want woensdag ga ik vragen naar langwerkende medicatie. Zoonlief ernstig vermaand dat hij niet zo eigenwijs moet zijn en gewoon zijn potje aan de juf moet geven zodat ze er samen aan kunnen denken. De juf zou een aantekening op het digibord zetten. Hopelijk is het zo een beetje dichtgetimmerd.

mol81 vindt dit leuk.
  15. mosterd

mosterd Actief lid

7 okt 2013
    297
    121
    43
    @mol81 ik heb een week doos op school staan, de afspraak is toen in het begin van het schooljaar gemaakt in overleg, dus dan mag ik er toch van uitgaan dat ze er zich aan houden.

Maar goed, nu gelukkig niet meer van toepassing.

@MirW succes met de zoektocht naar de juiste medicatie

16. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Hier krijgt mijn zoon van 8 medikenet. Werkt 4 uur.

Thuis om 8.00 krijgt hij er 1
    Dan zit er een in zijn lunchbox die neemt hij trouw in.
    En dan op de Bso na het fruit mag hij zelf aangeven of hij het nodig heeft. Dit ligt aan het aantal kinderen en de samenstelling.

Als hij niet naar de Bso gaat krijgt hij alleen als hij naar therapie moet

17. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Mag ik vragen waarom hij met de taxi gaat? is het niet mogelijk voor jou of je man of hem te brengen? Dan kun je zelf ervoor zorgen dat de medicijnen bij de juf komen en het samen bespreken.

18. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier moet hij ze echt om de 3,5 uur nemen, anders schommelt de spiegel teveel en werkt de medicatie echt niet goed. De laatste gift in de middag werkt volgens mij nog minder lang, maar goed dan is hij thuis en hoeft hij niet meer op te letten. Hoewel ik het zelf best pittig vind, om iedere keer de rebound op te vangen.

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet nodig om dat elke ochtend opnieuw te bespreken. Er is een vaste afspraak met vaste tijden als ze zich daar gewoon aan houden is er niets aan de hand. Uiteindelijk kan de juf er gewoon zelf voor zorgen dat ze de medicatie in beheer krijgt door er naar te vragen en hem te verplichten zijn doosje af te geven. Nu hadden ze dat een beetje laten gaan en hem zelf laten modderen terwijl het gewoon mondeling besproken was dat zij het in beheer zouden nemen en ze samen op de tijd zouden letten.
    Maar goed, de afspraken zijn weer hernieuwd, zoonlief weet dat hij zijn medicijnen aan de juf MOET geven en hij heeft nu de weekdoos mee.

Deel Deze Pagina