Dilemma: Baby (3 wkn) met reflux raakt steeds oververmoeid

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nati, 6 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nati

Nati Niet meer actief

Hoi,

misschien dat iemand hier tips voor mij heeft...

Mijn dochtertje van 3 weken heeft heel erg veel last van reflux en krijgt daarvoor sinds 3 dagen omeprazol. Ook zijn we met haar in behandeling bij een osteopaat wegens een geblokkeerd nekje.
    Door de reflux slaapt mijn meisje heel erg slecht in. Als ze eenmaal slaapt gaat dat meestal wel goed en komt ze keurig om de 3 a 4 uur. Maar het in slaap krijgen is meestal wel een drama, waardoor ze oververmoeid raakt en heel veel huilt. Na de voeding houden we haar altijd nog even 30 min. omhoog en dan valt ze vaak lekker in slaap, maar zodra we haar dan in haar wiegje willen leggen schrikt ze wakker en krijgt ze weer oprispingen, de hik, smakken, spugen enz. Daar raakt ze van overstuur en dan is aan slapen niet meer te denken. Dat is zo zielig om te zien, want ze vecht er echt tegenaan en je ziet aan d'r dat ze graag wil slapen, maar het lukt d'r gewoon niet door de reflux en de pijn! Zo komen we in een vicieuze cirkel terecht van:
    voeden - baby moe - 30 min. omhoog houden - baby wakker - oprispingen - baby overstuur - en dan krijgt ze op gegeven moment weer honger en begint het 'spelletje' opnieuw zonder dat ze tussendoor geslapen heeft.

Ik weet dat we geduld moeten hebben en moeten hopen dat de behandelingen snel aanslaan en dat ze er uiteindelijk overheen zal groeien, maar als iemand tips heeft hoe we het (slapen) voor haar makkelijker kunnen maken hoor ik dat graag. Wat we al geprobeerd hebben: rustig laten drinken met pauzes om te boeren, vaker kleine beetjes ipv heel veel laten drinken, bed en aankleedkussen omhoog, draagdoek (werkt alleen overdag, niet s'nachts als ze naar d'r bedje moet en wij ook willen/moeten slapen), massage, puckababy en ik heb nu een swaddle me en een reflux kissen besteld.

Dit is al zo'n 2 weken aan de hand en ondertussen gaan wij er ook aan onderdoor. Vandaag heb ik in overleg met het cb besloten acuut te stoppen met borstvoeding geven, omdat ik ook oververmoeid ben en de borstvoeding echt niet meer goed loopt. Vanavond krijgt ze d'r eerste flesje, we zijn benieuwd. Ik weet dat er veel dames zijn die dit zullen afkeuren en ik heb de beslissing zeker niet zomaar genomen, maar ik kan gewoon niet meer en op deze manier kan ik zeker niet goed en geduldig voor mijn dochter zorgen.

Slaaptips voor babies met reflux zijn meer dan welkom!!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Heftig!!! Overdag in draagdoek laten slapen en indien nodig, op dr buik in de wagenbak bij je in de buurt leggen. refluxbabies slapen vaak graag op hun buik. 's nachts... In 't ergste geval om en om met je man de baby op je buik laten slapen, half zittend in bed. Eerst maar tot rust komen voor je andere dingen gaat proberen. Ik hoop dat je kindje geen buikpijn krijgt van de plotselinge omschakeling... Hoeveel gaan jullie geven? ( Ik zou zelf, ivm reflux, maximaal 90+3 geven? ) En pas op voor borstontsteking he!! Als je in 1x stopt heb je daar flink kans op.

Strrkte!!!

3. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Wat vervelend!
    Staat het bedje al schuin?
    Wij gebruikten de pacco om haar in te bakeren, zo was ze een stuk rustiger, schrok niet meer zo veel en sliep beter.
    Succes, mocht je je verhaal kwijt willen of wat vragen dan mag je me altijd een pb sturen.

4. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Klinkt heel bekend, bij ons ging het beter toen de meds aansloegen. Wij kregen nexium en het duurde ongeveer een weke voordat ze echt kalmeerde en haar rust vond. de slokdarm moet ook eerst wat genezen dus ik denk dat je nog effe moet doorbikkelen en ik hoop dat het dan beter word..succes!
    Ik lees dat je je beslissingen over je bv genomen hebt, wat voor voeding ga je geven? We hadden ooit hier het grote reflux toppic en ik en vel;e moeders met mijn zworen bij friso comfort, ik neem aan dat je een of andere vorm van verdikte voeding gaat geven? je kan idd dat wel wat verwachten op het geboed van krampjes maar ook verstoppingen, dan is ook gewoon effe wennen.

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier sliep ik zittend met haar op me, zeker verre van ideaal, maar zij sliep iig en ik ook een beetje, beter dan de hele nacht in de weer... Hier bleek de reflux een symptoom van koemelkallergie, toen ze geen koemelkeiwit meer binnen kreeg, was de reflux over en kon ze liggend slapen.

6. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    #6 Kanshebber, 6 sep 2012
    Laatst bewerkt: 6 sep 2012
    Mijn kinderarts adviseerde de kleine overdag in de maxicosi te laten slapen. Zij vond het belang van goede slaap boven de eventueel wat minder goede houding gaan. Wij hebben dat als volgt ingericht: één slaap per dag doet ze in de mc, dan slaapt ze vaak 2-4 uur! Dan kan ze er weer even tegenaan. De rest van de dag letten we er goed op dat ze - alleen niet net na het eten - geregeld languit ligt, bijvoorbeeld in de box (kun je ook wat schuin zetten). Mijn dochter is op deze manier veel uitgeruster en de reflux is een eind verholpen. Inmiddels bouwen we het af en slaapt ze lang niet elke dag meer in de mc. Ze was overigens wel wat ouder dan jouw dochter toen we hiermee startten, namelijk negen weken. Dus misschien even aan je behandelend arts voorleggen of het ook bij zo'n kleintje verstandig is. Wij mochten haar van de kinderarts als we wilden ook wel vaker dan we deden in de mc leggen.

De draagzak (ergonomisch, bondolino) vindt ons kleintje niet fijn slapen, ze kokhalst erin.

Onze dochter heeft nu ook een speen (weigerde ze eerst), daarmee kan ze de nare smaak gedeeltelijk wegslikken.

En o ja... de flesvoeding heeft ons enorm veel rust gegeven. Ik moest om andere redenen dan de reflux stoppen en vond het erg jammer, maar mijn dochter is er veel beter door geworden!

7. Nati

Nati Niet meer actief

Dank voor alle reacties! Hoe anders kan de wereld er een dag later uitzien...

We zijn gisteren dus overgestapt op flesvoeding, de eerste fles werd gegeven door mijn man en wat was het vertederend hun zo samen bezig te zien. Voor mij voelde de beslissing, geen borstvoeding meer te geven, dus goed, en voor mijn man ook. En het lijkt of mijn dochter tevredener is met de voeding, want ze valt sneller in slaap en slaapt ook langer lekker door. Ik weet niet wat ik mee maak, dit hebben we sinds de week na de bevalling niet meer gehad!
    Ze heeft weliswaar soms wat krampjes (en dan denk ik 'wat doe ik mijn kind nu aan?!'), maar de reflux schijnt veel beter geworden te zijn. Of de omeprazol begint te werken of het ligt aan de voeding durf ik nu niet te zeggen. Maakt voor mij ook niet uit, als ze zich maar beter voelt!

Dank voor jullie tips, ik zal ze wellicht toch nog ten uitvoering brengen, want ik geloof niet dat het 'over' is nu, maar wel veel beter...

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier ging het ook snel beter met andere voeding, flesvoeding is volgens mij sowieso wat dikker en vullender dan borstvoeding. Mijn dochter ging zelfs na 2 dagen flesvoeding de nacht doorslapen, wist niet wat ik meemaakte! Van de hele nacht rechtop zitten met d'r gingen we ineens naar 8 uur achter elkaar slapen! Heerlijk bijtanken ;)
    Uiteindelijk ben ik wel weer borstvoeding gaan geven - ze kreeg dieetvoeding uit de fles, gezien de kma kon ik dus zelf ook op dieet - maar doorslapen zit er nog steeds niet in ;)

Heel fijn dat het nu al beter gaat bij jullie, hopelijk blijft het alleen maar beter gaan vanaf nu!!

9. mnr

mnr Niet meer actief

Bij mijn dochter hielp de johannesbroodpitmeel heel erg goed.
    Ze kreeg wel medicatie waardoor het zuur minder werdt maar ze bleef wel spugen.
    Toen met de pitmeel in de fles begonnen (in combinatie met nutrilon standaard flesvoeding) en het spugen ging bijna over.

Ze kreeg er wel krampjes van maar daar gaven we cinababy druppels voor.

Fijn voor jullie dat het al een stukje beter met je dochter gaat!

10. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.245
    681
    113
    Mijn baby van 7 weken heeft ook last van Reflux. Wij geven nu nutriton door het flesje en ze slaapt op der buik! Dus als ik jou was zou ik buik slapen gaan proberen! Dan hebben ze er echt veel minder last van als ze gaan slapen!

Deel Deze Pagina