Mijn zoon heeft al 3 tandjes, wij poetsen trouw voor het slapen gaan (19:00). Nu krijgt mijn zoon nog altijd een late avondvoeding (kunstvoeding +- 23:00), hier wordt hij zelf wakker voor. Hij kan hier ook echt nog niet zonder. Maar dit lijkt me niet goed voor zijn tandjes. Poetsen na die late avondvoeding lijkt mij geen optie (wil geen klaarwakkere baby) Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb even voor je op het world wide web gespeurd : In koemelk en moedermelk zitten ook suikers (lactose), maar deze melk heeft geen negatief effect op de tanden. Koemelk bevat veel mineralen waardoor de zuren van de bacteriën hun 'werk' niet kunnen doen. Moedermelk bevat niet zoveel van die mineralen maar bevat wel levende cellen die een actief afweermechanisme vormen op de bacteriën. Maar let op! Kunstmatige zuigelingenvoeding is weliswaar van koemelk gemaakt, maar de koemelk wordt in de fabriek bewerkt, waardoor veel van de oorspronkelijk aanwezige mineralen verloren gaan. Kunstvoeding mist ook de levende factoren van moedermelk. Deze kunnen niet worden toegevoegd. Kunstmatige zuigelingenvoeding kan hierdoor dus wel degelijk de oorzaak zijn van gaatjes (cariës). Je kind een fles kunstvoeding meegeven naar bed kan rampzalige gevolgen hebben voor het gebit. Na een fles kunstvoeding die je kind voor het slapengaan drinkt, zal je dus nog moeten poetsen! De commerciële slaappapjes bevatten erg veel toegevoegde suikers en zijn dus om vele voor de hand liggende redenen af te raden.
Wat Katenhond zegt. In principe is pap geen vereiste in het dieet van een kind, maar wie weet helpt het bij jouw kind om de nacht geheel door te komen?
Wij poetsen gewoon na de laatste voeding, hoe laat die ook is. Is prima om ze wakker te bed te leggen
Op zeven maand wordt een keer per dag poetsen aangeraden, dacht ik. Niet per se na de laatste voeding. Gewoon, voor de gewoonte. Dus je bent goed bezig. Ik zou 's nachts zeker niet beginnen poetsen. Je wilt hen net leren dat die voeding overbodig is, niet iets waarbij ze nog eens extra aandacht krijgen.
Wij deden deden dat ook altijd na de avondfles en niet midden in de nacht.dan is tanden poetsen echt onderdeel van het ritueel.
Wij doen het altijd na zijn laatste voeding rond 20:00 ongeveer. Heel soms komt hij wel eens s'nachts maar dan poets ik zijn tandjes niet meer. 1 x per dag wordt aangeraden zodra ze tandjes hebben.
Ach, weet je, over een korte tijd slaat je kindje de late/nacht voeding over. Dan heeft het zichzelf opgelost. Ik poetste ook 2 keer per dag. Na de ochtendfles/ontbijt en een tijdje zelfs voor de avondfles omdat we hem in slaap voedden. Nu gewoon avondfles, poetsen en zzzzzz.
Volgens mij wordt er aangeraden 1x per dag de tandjes te poetsen. Dat mag ook in de ochtend met opstaan. Dus volgens mij maakt dat allemaal niet zo veel uit. Onze dochter valt altijd tijdens de fles in slaap en leggen haar daarna in bed. We hebben sinds haar tandjes geprobeerd om na de fles de tandjes te poetsen en daarna in bed maar voor onze dochter werkte dat juist niet goed. Dus poetsen we gewoon haar tandjes voor de fles. Volgens mij gaat het erom dat ze 1x per dag wat tandpasta erop krijgen.
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik blijf voorlopig gewoon maar doen hoe ik het nu doe. In de hoop dat die late avondvoeding snel zal verdwijnen. Al heb ik daar een hard hoofd in. Mijn zoon houdt nou eenmaal enorm van lekker vertroeteld worden en heeft echt enorme honger. Net een man....
Ik poets ook gewoon om 7 uur de tandjes terwijl ze nog wel een nachtvoeding krijgt. S'ochtends poetsen we ook. Nooit over nagedacht eigenlijk.
Die 1x poetsen heeft te maken met de max aan tandpasta (fluoride). Een tweede keer poetsen zou wel goed zijn (niet noodzakelijk), maar dan alleen met water. Het goede van tandenpoetsen gaat zowel om de fluoride als het schoonmaken van de tanden/mond. Eerst poetsen en dan direct daarna melk is wel degelijk slecht voor de tanden bij mijn weten, het melkzuur en de suiker uit kunstvoeding heeft dan de hele nacht tijd (klokje rond 12 uur) om op de tanden in te werken. Je kunt dus het beste poetsen op het moment van de dag dat je kind daarna zo lang mogelijk van zijn schone tanden profiteert. Tussen 19:00 - 23:00 is 4 uur. Tussen 23:00 en ochtendvoeding (zeg 7:00 uur) zou zijn 8 uur. Ik zou doen wat je zelf prettig vind, voor allebei is wat te zeggen(voordeel tanden vs. nadeel klaarwakker maken), en waarschijnlijk is het 'probleem' inderdaad maar tijdelijk en de melktandjes zelf ook tijdelijk.