Beginners vraagjes

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door joycje, 13 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Even wat vragen aan jullie...

We hebben in de box gewoon een boxkleed liggen. Moet daar dan nog een kleed of iets van plastic onder? Of is het boxkleed alleen genoeg?

We hebben twee flesjes van difrax 250 ml. (ik ga volledig flesvoeding geven) We willen nog een flesje erbij. Welke fles van Difrax is dan handig? Eentje met meer ml? Of is dat juist niet handig?

Vanaf wanneer moet de vluchttas klaarstaan?

Hoe maken jullie de flessen schoon met een sterrilisator? Of kook je ze uit? Of maak je ze met de hand schoon?

Nou dat waren ze voorlopig. Misschien komt er nog wat bij maar dan gil ik wel weer een keertje.

Groetjes joyce

2. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63

We hebben in de box gewoon een boxkleed liggen. Moet daar dan nog een kleed of iets van plastic onder? Of is het boxkleed alleen genoeg?

Ligt er een beetje aan hoe dik het kleed is, ik heb er twee op elkaar liggen. Ook handig wanneer er 1 in de was gaat.

We hebben twee flesjes van difrax 250 ml. (ik ga volledig flesvoeding geven) We willen nog een flesje erbij. Welke fles van Difrax is dan handig? Eentje met meer ml? Of is dat juist niet handig?

Je hebt zo genoeg flesjes. Ik heb er ook twee en geef volledig borstvoeding. Eentje heb ik gebruikt, maar de tweede zit nog steeds in het plastic. Je hebt alleen een flesje nodig wanneer je wat gekolfde melk geeft. En flesjes zijn zo bijgehaald :)

Vanaf week 37, tenzij het al eerder flink rommelt of je vlos het aangeeft.

Hoe maken jullie de flessen schoon met een sterrilisator? Of kook je ze uit? Of maak je ze met de hand schoon?

Uitkoken in een pannetje. 5 minuten voor een flesje

Nou dat waren ze voorlopig. Misschien komt er nog wat bij maar dan gil ik wel weer een keertje.

Veel succes!

Groetjes joyce

3. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    In de boxkleed ligt hier ook een soort van matras...hierop ligt het boxkleed.

Ik zou persoonlijk niet een fles met nog meer ml aanschaffen. Jasmine (nu ruim 4 maand) heeft 3 flessen van 260ml. 2 in gebruik en 1 op reserve. Flessen gaan nooit helemaal vol...

De vluchttas had ik met 37 weken klaar staan.

De eerste periode heb ik de flessen om de dag uitgekookt en verder met huishoudelijk schoongemaakt (met de hand). Nadien ben ik ze 1x per week gaan uitkoken en nu nog zo'n 1 x per maand. (verschillen de meningen een beetje over hoe vaak je dit 'moet' doen)

4. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    hai,

Ik heb in de box ook twee boxkleden op elkaar liggen. Dit omdat de een een oude van mn zus is ( en dus wat plat ) en de ander zelfgemaakt ( en dus ookwat plat :) ).

Borstvoeding heb ik geen ervaring mee, dus kan ik je geen tips mee geven. Hoewel 2 flessen me zat lijken en anders idd zo bijgehaald is.

mijn tas stond ook klaar met ongeveer 37 weken.

Officieel hoor je geloof ik als de baby erg klein is de flessen etc elke dag uit te koken. Ik heb een magentron sterilisator en eigenlijk is t bij mij de gewoonte dat zodra een fles leeg is, ik hem omspoel ( met de flessenkrabber ff krab) en dan in de sterilisator zet. ALs deze vol is.. zet ik hem aan, dus ze worden vaker uitgekookt. Ik gooi er ook alles in niet alleen de fles maar ook het dopje waarmee die in de ijskast staat en zuigspenen.

Succes ermee:)

5. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0
    Mijn antwoorden:

- Boxkleed: gewoon 1. Matras eronder is niet nodig. Gewoon doen wat je zelf fijnste vind. Ik heb die van koeka wafelcollectie en vind ik dik genoeg. Ze ligt ook wel eens op de grond op een dunne van kruitvat. Ik hoor ze er niet over klagen ;). Nee grapje. Maar als je echt een dunne hebt zou ik er wat onder leggen, anders is het niet nodig. Een reserve voor als je mooie (of je koopt gewoon 2 mooie, kan ook natuurlijk) in de was ligt is wel handig want ik stop hem niet in de droger.

- Flessen: in het begin drinkt je kleine veel minder dus dan zou een kleine fles wel handig zijn. Die kun je later weer gebruiken als sapflesje. Als je de cadeaubox van etos aanvraagt, zit daar een klein flesje van avent in. Je klinkt als een difrax-fan? Maakt niet uit hoor. Maar sommige kleintjes drinken niet uit sommige spenen. Dus kan zijn dat je later een andere fles toch fijner gaat vinden. Ik gebruik nog steeds het kleintje van Avent (ik geef borstvoeding en soms half flesje kunstvoeding erna als bijvoeding omdat de mama-melk niet meer genoeg is). En daarnaast heb ik 3 flessen van Born Free (2 grote, 1 kleine). Ik vind het best teveel flessen want:

- Afwassen/ uitkoken: ik maak de flessen meteen schoon. Zeker als er kunstvoeding in heeft gezeten want ik vind de flessen daar wel vies van worden. Plakt meer en fles wordt vetter dan van de moedermelk. Stinkt ook vind ik.
    Maar ik maak de flessen meteen schoon met warm water en mini beetje afwasmiddel. Is ze naar kinderopvang of oppas geweest, dan kook ik de flessen uit in de magnetronsterilisator. En anders doe ik het eens in de aantal dagen thuis (met de fles dus die ik zelf gebruik).
    De flessen staan bijna altijd allemaal schoon in de kast. Dus meestal maar hooguit 2 in gebruik. Dus qua aantal zou ik zeggen; zeker niet meer aanschaffen. Kan altijd nog als je dat toch fijner zou vinden.

O ja, ik gebruik een flessenborstel bij het schoonmaken. Gewoon goedkope van prenatal, wel handig. En ik laat de fles (en alle kolfflesjes) drogen op een flessenrek. Op een handdoek wordt binnenkant niet droog. Van het hangen worden ze wel droog.
    En hier gaat ook alles in de sterilisator: dop, speen, ring, afsluitdopje, kolfflesjes, kolfschilden, fopspenen, bakjes van de melkpoeder......

O ja, je vroeg of je een flesje met meer ML zou aanschaffen. Bestaan die dan??:$
    Lotte is nu 6 maanden en drinkt nu maximaal 180 ml. Is misschien wat weinig maar vraag me af of er kinderen zijn die meer dan 250 drinken??????

Als je terug zoekt op het forum kom je trouwens veel tips tegen over uitkoken. Bijvoorbeeld dat je natuurazijn kan gebruiken tegen aanslag. En iedereen heeft zijn eigen advies. Je komt er vanzelf wel achter wat jij zelf het fijnste vind.
    Ik deed in het begin alles in de pan. Maar vind de magnetron toch handiger. Hoef je niet bij te staan. Spullen erin, ding aan en even later piep als het klaar is.

Laatste over de ziekenhuistas; shame on me maar hij heeft nooit helemaal in zijn geheel netjes klaar gestaan :). Alle spullen lagen los op een kast boven, sommige al in de tas.
    Maar 37 weken lijkt me prima. En als jij eerder fijn vind: ook prima natuurlijk!!
    Normaal gesproken heb je echt nog wel tijd om je laatste spullen te pakken voordat je vertrekt hoor. En in nood maakt het toch allemaal niet uit. Dan kan je vriend/ man daarna nog even op en neer rijden.
    Komt altijd goed!

Veel plezier met zwanger zijn!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Evt kun je voor het uitkoken (in een pannetje met water) ook citroenzuur (=poeder) gebruiken. Dat voorkomt inderdaad die kalkaanslag.
    Inmiddels gebruik ik de magnetronsterilisator. Doe ik 1 à 2 keer in de week.

7. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb wel door dat het dus zoiezo handiger is om nog een boxkleed bij te kopen. We hebben er nu maar eentje. Misschien dat ik zelf nog iets kan maken met wat vulling voor eronder dat het in ieder geval wat zachter ligt.

Zo'n magnetronsterilisator is dus wel handig. Daar moet ik dan ook maar even voor kijken.

Is er ook bijv. de mogelijkheid om een difraxfles te hebben. (deze leken mij wel handig door die bochel erin tegen overmatig lucht). maar hier een andere speen op te zetten? Bijv. van avent? Of ander merk?

Groetjes

8. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0

In de flessen van avent zit ook een speciaal systeem tegen overmatig lucht, zit in de speen verwerkt en hoor je soms ook tijdens drinken. Denk niet dat de avent spenen op de difrax flessen passen maar weet het niet zeker.

Ik zelf heb flessen van Born Free, zit ook speciaal iets bij tegen krampen. Bevallen prima.
    Bovendien las ik pas dat die van mij nog iets speciaals hebben. Bis... free. Weet niet meer wat maar iets wat in amerika een hele hipe is blijkbaar.

De bochel van difrax is dus niet de enige die iets doet tegen lucht en krampen ;)

9. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Bij de wibra is nu een box kleed in de aanbieding 6 euro

en qua de flesen ik weet niet of je de dikke drifrax flejs hebt dan kan je wel de advend maar je kan ook gewoon eigen merk

10. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    in de box had ik een plastic box kleed onder de gewone boxkleed, vond het zo zielig anders ,had het idee dat ze anders hard lag.

over de flessen kan ik je niks zeggen ik heb altijd avent gebruikt

schoonmaken van de flessen: ik waste ze eerst af (met alleen water ) en daarna in de sterrilisator.

vluchttas had ik klaar staan met 35 weken ik had net 1 week verlof toen ik hem heb ingepakt (maar goed ook want mijn vliezen braken al met 36+5)

11. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hoi Joycje,

hier hadden wij 2 merken flessen gekocht, difrax en avent. Bleek dat de avent het fijnst was dus daar hebben er er een van bij gehaald. Gebruikten in het begin het kleintje van 120ml en nu die van 260ml.

Na elke voeding maken we schoon met een flessenborstel en heet sop. Bewaren de schone fles in de koelkast (op advies kraamhulp) en doen alles (spenen flessen fopspenen dopjes etc) 1x per dag in de magnetronsterilisator, waar ik heeel blij mee ben. (water erin, alle spullen erin kwakken, in de mag en klaar ermee)

Wij hebben een dik boxkleed, in het begin lag ze alleen daarop.En nu staat daarop een speelkleed met soort babygymding. We hebben ook zo'n "plasticen" voor als ze straks een koekje gaat eten ofzo in de box. Maar die ligt nog in de kast.

De vluchttas stond hier gered met 37weken, voor ons gemoedsrust. Had trouwens een koffertje voor mezelf en voor de baby alles in de verzorgingstas gedaan. Lekker overzichtelijk.

Heel veel succes en geniet van de voorbereidingen.

12. zonneschijntje

zonneschijntje Actief lid

13 jul 2007
    105
    0
    0
    NL
    zelg altijd 1 boxkleed erin gehad maar dat was een dikke, en daar had ik er drie van. Dan kan je nog eens wisselen. En bij spugertjes hadden we gewoon zo een witte doek eronder liggen om de allereerste nattigheid op te vangen.

13. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Is op zich dik genoeg, toen Demi zich ging omdraaien (en dus ook vaak omvallen...) heb ik er nog wat onder gelegd maar als pasgeborene lag ze vaak in de box op het voedingskussen

Zou juist minder doen, wij hadden voor in het begin als ze nog geen flessen leeg drinkt juist kleintjes van 120 ml ofz. 250 is ze nooit aangekomen :D

Vanaf week 37 zeggen ze maar ik doe het met 34 weken ongeveer, gewoon voor de rust in m'n hoofd ;)

Uitkoken, 5 minuutjes in de pan maar bij de volgende koop ik zo'n sterilisatorsetje voor de magnetron. Met de hand is niet schoon genoeg hoor!

14. Kelly1771

Kelly1771 Actief lid

28 dec 2008
    335
    0
    0
    Zuid Holland
    Op dé slanke flessen van difrax passen bijv.drbrown speen ben ik echt dan dan in die speen zit ook een ventiel weg maar en echt lekker zacht vooral voor bvkindjes vind ik ze goed.:)

15. ingrid130

ingrid130 VIP lid

14 dec 2007
    20.859
    0
    0
    receptioniste
    assen

afhankelijk van de dikte kun je er gewoon 1 in doen, hier altijd met 1 gedaan en inmiddels ligt er een plastic boxkleed in.

omdat je volledig flesvoeding gaat geven zou ik er zeker nog 1 bijgeven, al is het alleen maar voor reserve. Zelf had ik 6 flessen (ook difrax trouwens) en ik heb ze allemaal gebruikt maar gebruikte elke fles dus ook maar 1x per dag. Ik dacht dat 250ml ook het maximale is wat je van de difrax flessen hebt en meer als 250 zul je ook niet gaan geven.

De vluchttas moet met 37 weken klaar staan maar je kan het altijd eerder klaarmaken zodat je zeker weet dat je alles erin hebt en dat kun je dan langzaam aanvullen met dingen die je later nog bedenkt om er in te stoppen.

Wij hebben en gaan ook dit keer en sterrilisator gebruiken, eerst wel met de hand schoonmaken, goed omspoelen en dan alles in 1x in de sterrilisator en in de magnetron. Vond het vooral makkelijk omdat er dus veel flessen tegelijk in kunnen.

Succes alvast met alles!

Groetjes joyce

16. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0

Haha... wij ook een hydrofielluier erin tegen spuug, maar dat mevrouw dan het leukste speelgoed ;)

17. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0
    Persoonlijk vind ik bewaren in koelkast altijd best een vies idee. Ik hoor het wel vaker maar volgens mij is het best achterhaald. En wordt ook wel eens gedacht; waar zitten meer bacterien dan in je koelkast??? Ik maak de onze niet dagelijks schoon en vind de schone flessen dan ook hygienischer om in de kast met schone spullen te bewaren. Dop erop en in de kast.
    Zo zie je maar; ieder zijn ding.

18. Tink

Tink Niet meer actief

1) Gewoon boxkleed is genoeg.

2) Meer ml? Volgens mij bestaan er niet echt grotere flessen dan dit. Een babymaagje is maar klein, zeker in het begin drinken ze echt niet zoveel. 250 ml is een kwartliter, ga zelf maar eens na hoe veel dat ineens is :D.
    Ik had trouwens wel (veel) meer flesjes in huis, maar dat kwam omdat ik de afgekolfde borstvoeding rechtstreeks in die flessen invroor.
    Maar ja, een paar extra flesjes zijn zo gekocht toch?

3) Rond 37 weken ben je meestal vroeg genoeg. Ik had trouwens ook niet alles klaarstaan, wel een tas met wat basisdingen, maar bv. toiletspullen gebruik je elke dag dus die deed ik er pas op het laatste moment in. Ik had wel een lijstje klaargelegd, voor het geval ik zelf niet meer zou kunnen inpakken en manlief het moest doen. Daar stond exact op wát er meemoest en waar dat te vinden was ;)

4) Flesjes uitkoken heb ik maar een enkele keer gedaan. Vroeger moest dat dagelijks tot de baby 3 maanden was, maar daar zijn ze weer vanaf gestapt.
    Ik heb geen sterilisator dus ik deed dat gewoon in een pan heet water. Wel even erbij blijven want je wilt niet weten wat het voor troep wordt als de boel droogkookt :D :D :D

19. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik had 1 dik boxkleed in de box liggen en later had ik een 1pers dekbed dubbelgevouwen eronder liggen.

ik gebruikte de eerste 2weken (geloof ik) kleine flesjes van 125cc en later die van 250cc.
    ik vond zelf de opti-fles en de s-fles van difrax erg prettig.

het uitkoken/ steriliseren deed ik 1x per dag in een magnetron sterilisator en nu alyssa ander half is steriliseer ik nog steeds de bekers (en vooral het anti lek dingetje) 1x per week.
    wat al eerder is genoemd is dat de adviezen heel erg verschillen, kijk waar je jezelf prettig bij voelt.

ik had mn vluchttas al met 32weken klaarstaan omdat mn moeder van mn broer met 32weken bevallen is en ik dus een beetje bang was dat het mij ook zou gebeuren. (was trouwens geen reden voor)
    meestal adviseren ze rond de 37weken je tas klaar te hebben tenzijn het eerder rommelt natuurlijk.

liefs doris

20. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Thanks voor jullie adviezen!. Ga vandaag nog maar eens kijken voor een klein flesje erbij en een boxkleed extra!. Helemaal niet over nagedacht dat ik er meerdere nodig zou hebben.

Heb in totaal stuk of 20 hydrofiel luiers dus haal nog maar geen spuugdoekjes erbij. Gebruik die luiers wel. Anders kan ik altijd nog bijhalen.

Groetjes joyce

Deel Deze Pagina