Slokdarmafsluiting

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BabeBabe, 11 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Zijn er hier meer dames/moeders die of zelf, of kinderen hebben met deze geboren afwijking?

Ik zelf ben geboren met een slokdarm die op mijn luchtpijp aansloot ipv. op mijn maag. Ze kwamen hier pas achter nadat ik geboren was en mijn eerste melk binnen kreeg, deze kwam uiteraard in mijn longen terecht, gelijk naar Groningen overgebracht en geopereerd, mijn slokdarm weer aan mijn maag gezet etc. tijdje in ZH gelegen maar ik ben weer helemaal hersteld gelukkig!

Ik krijg hierom met 20 weken een GUO echo, mijn zoontje was gelukkig gezond en had niet mijn en ook geen andere afwijking.

Ik heb eigenlijk ook niet echt een idee of het erfelijk is of niet? In die tijd slikte men (mijn moeder) ook nog geen foliumzuur e.d.

Was gewoon benieuwd of her opt forum meer mensen zijn die dit hebben of kids?

2. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Mijn jongste zoon heeft die afwijking ook. Of tenminste had want hij is 4 dagen na zijn geboorte geopereerd. Hij doet het nu ook erg goed!
    Het kan erfelijk zijn zei de klinisch genetica maar dan komt het vaker voor in de familie. Het heeft niks met foliumzuur niet slikken oid te maken. Vaak is het gewoon 'domme pech'.

Zovaak hoor je niet van deze afwijking dus ik moest meteen reageren ;). Hoe gaat het eten bij jou? Heb je ook nog problemen met bepaalde voeding?
    Ben je ook bekend met VACTERL associatie? En met de vereniging VOKS? Haha heel wat vragen, sorry :)

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zoontje van mijn nicht had dat. Het kwam in de familie van haar man voor.

4. Babette8

Babette8 Bekend lid

29 nov 2011
    727
    0
    0
    Het kan in familie zitten of 'domme pech'

5. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Nee, ik heb nergens meer last van, ook nooit gehad! ik ben geheel genezen, en kan gewoon alles eten/drinken etc. geen dingen aan overgehouden dus! heb begrepen dat dat redelijk uniek is ( in ieder toendertijd)

vacterl associatie, geen idee haha, stichting VOKS is mijn moeder wel tijdje mee bezig geweest volgens mij, ik verder helemaal niet....

alleen de 20 weken echo was dus wel heel spannend om te zien of er vocht in het maagje te zien was...

Bij ons in de familie komt het verder ook helemaal niet voor, alleen ik had het...

6. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Fijn dat je nu er helemaal geen hinder van ondervindt! Hoor je niet zo vaak idd. Hoop ook dat het met mijn zoontje zo gaat. Hij vindt tot nu toe alles lekker dus het begin is er ;)
    Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens! Straks ook weer even spannend dus met de 20 weken echo. Krijg je ook een GUO?
    Bij mij werdt trouwens met de 20 weken echo wel vocht in het maagje gezien. Ik heb 4 uitgebreide GUO's gehad in het umcg maar niks gezien dat wees op een slokdarmafsluiting. Pas in week 34 was het vermoeden er omdat ik heel, heel erg veel vruchtwater had. Achteraf bleek dus dat het vocht wat we gezien hadden longvocht was omdat ook mijn zoontje een fistel van de luchtpijp naar de maag had.

Maar gelukkig kunnen ze tegenwoordig heel wat en tijgert hij nu vrolijk door de kamer heen :D

Ik zie trouwens dat je ook uit Fryslan komt :) ik woon in een dorpje boven Leeuwarden.

7. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Oh, dat is ook flauw inderdaad, dat dat geen garantie is........
    Mag ik vragen waarom jij 4 uitgebreide guo's gehad hebt, als er in eerste instantie geen afwijking zichtbaar was?

Ik kom uit een dorpje net onder Dokkum :)

8. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Bij de 20 weken echo zagen ze dat het hartje van mijn zoon rechts zit ipv links. Toen in het umcg dus meerdere echo's gehad om andere afwijkingen op te sporen. Het hart is helemaal goedgekeurd en verder is er toen helemaal niks gevonden. Later in de zwangerschap toen ik dus te veel vruchtwater bleek te hebben kwam het vermoeden van de slokdarmafsluiting omdat op die echo toen geen maagvulling te zien was. Maar bij de andere echo's wel dus daarom mocht ik toen nog wel in het MCL bevallen, anders was ik overgedragen aan het umcg. Toen hij geboren is zijn er meerdere kleine afwijkingen gevonden, allemaal onschuldig maar dan spreek je dus van de VACTERL associatie.

Ik heb verder gelukkig nog wel een fijne zwangerschap gehad, het was wel erg zwaar, had ook een mega buik en daarbij nog twee thuis rondlopen maar ben blij dat ik van te voren niet wist dat hij dit had.

Dan wonen we niet zover van elkaar vandaan denk ik. Dokkum is een klein kwartiertje rijden vanaf hier :)

9. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Hart aan de andere kant geeft dus verder geen complicaties in zijn verdere leven?

Nou, ik moet toch nog 12 weken afwachten tot de GUO, blijft toch wel weer spannend!

Deel Deze Pagina