Hoeveel mag bloeddruk stijgen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Eva2011, 6 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Ik ben deze zwangerschap begonnen met 85/60 en zit nu op 110/75.
    De bovendruk vond de VK niet zo belangrijk, de onderdruk meer.

Hoe ver mag deze nog stijgen? Moet nog 5 weken tot de ks en de afgelopen twee weken is het ineens omhoog gegaan.

Edit: begin ook ineens vocht vast te houden en krijg meer jeuk overal.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In principe moet de onderdruk onder de 90-95 blijven, pas daarna wordt heel vervelend. Bovendruk is inderdaad minder belangrijk.
    Vocht vasthouden schijnt heel normaal te zijn en niet direct zorgwekkend, als in... dat is één van de dingen die vaak voorkomen.
    Hoofdpijn, overgeven en `hoge` buikpijn zijn symptomen waarbij je wel zou kunnen bellen.

Zeker met de jeuk die je aangeeft....

Enne.. beter een keertje te vaak gebeld, als te laat gebeld hè. Dus wanneer je het niet vertrouwd, dan gewoon je VK bellen.

3. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Dank je. Ik wacht het nog even af. Tot nu toe niet de symptomen die jij beschrijft.
    A.s. woensdag weer op controle dus zal het dan nog navragen. VK zei vorige keer al dat mijn onderdruk niet veel meer mocht stijgen ivm de lage startwaarde, maar hoeveel weet ik niet.

4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Mij is verteld dat het niet meer dan 20 mag stijgen.
    Ik begon met onderdruk van 55. Toen ik op 80 zat hebben ze getest op zw.vergiftiging maar dat had ik gelukkig niet. Ik hield gewoon zoveel vocht vast dat daardoor de bloeddruk steeg.

Eva2011 vindt dit leuk.
  5. Djoess

Djoess Bekend lid

14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    Mijn enige symptoom was een nare hoofdpijn, die begon in de ochtend (39+5). ‘S middags zat ik bij de vk en toen was mijn onderdruk 110! Ik heb die dagen veel foto’s gemaakt van mijn laatste twee dagen zwangerschap en eigenlijk ging ik na die hoofdpijn pas exorbitant veel vocht vasthouden.

Dus de stijging op zich is niet zorgwekkend, hoort er tegen het eind ook wel een beetje bij, denk ik.

6. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Bij onderdruk 90/95 gaan ze zich zorgen maken.
    Ik zou het niet onderschatten maar wil je ook niet bang maken want het is zo’n momentopname elke keer die bloeddruk!
    Bij mijn vorige zwangerschap laatste maand telkens paar dagen opgenomen geweest ivm hoge onderdruk. Ook medicatie gekregen. Hield ook opeens veel vocht vast en eiwitten in urine. Uiteindelijk Hellp. Man, wat ben ik ziek geweest.
    Deze zwangerschap één keer hoge bloeddruk gehad, maar dat komt bij mij ook omdat ik me hier elke zo druk om maak als ik op controle moet. En ik moet al een week of 6 elke week.
    We hebben een poosje geleden afgesproken met de gyn dat we eerst even rustig praten en daarna pas meten. Mocht hij hoog zijn, dan even lopen en nogmaals meten. Dat stelde mij al gerust.
    Mijn ks is volgende week gepland.
    Heel veel succes! Wie weet valt het mee!
    Waar heb je jeuk btw? Loop je ook in het ziekenhuis?

7. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    Bij een stijging van meer dan 20 is een extra controle wel zo fijn. Even je urine laten testen op eiwitten. En op symptomen letten: bandgevoel rondom je bovenbuik, hoofdpijn, misselijk, tintelingen in je vingers en sterretjes zien.

Hier begonnen met een onderdruk van 60, rond de 20 weken zat 'ie op 80 en met 35 weken op 110. Terwijl ik al aan de medicatie zat.

Eva2011 vindt dit leuk.
  8. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Hoe was je bloeddruk halverwege ongeveer?

En waar heb je jeuk?

9. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Ik ga zometeen de ks plannen in het zkh maar loop bij de VK voor controles. Mag overmorgen op reguliere controle.

Moet wel bekennen dat ik een beetje een hypochonder word als ik zwanger ben :roflmao:

Jeuk vooral op mijn voeten (bovenkant) extreem. Krab ze zo kapot dat schoenen dragen pijn doet. En mijn onderbenen zitten onder de wondjes, maar dat wijt ik aan de laatste scheerbeurt en de ingegroeide haartjes. Die jeuken altijd wel.

10. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Het is pas sinds een week of vier a vijf gestegen naar wat het nu is, dus tot 30 weken laag gebleven. Ook niet altijd een pretje

Jeuk, zie bovenstaande post.

11. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Maar ik ben wel benieuwd wat je bloeddruk rond de 20 weken was
    (dus de tensie bij je intake, rond 20 weken en dan nu)

12. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    De jeuk klinkt niet zorgwekkend trouwens (wel irritant)

13. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Intake 85/60
    Halverwege 90/60
    Nu (twee weken geleden bij VK, en thuismeting gister zelf omdat ik het af en toe nog in de gaten houd ivm bijna flauwvallen in het begin) 110/75

Jeuk is idd erg vervelend! :mad:

14. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    #14 marb, 8 okt 2018
    Laatst bewerkt: 8 okt 2018
    Volgens de richtlijnen is alleen de bloeddruk zelf van belang, niet of die relatief gestegen is. In de praktijk krabt wel elke vk/gyn zich achter de oren als een bloeddruk stijgt, ook al is de objectieve waarde nog niet zo hoog. Het ontbreken van een 'mid pregnancy drop' is een risico voor het ontwikkelen van pre-eclampsie, meestal verloopt je bloeddruk in een soort U: in het begin normaal, in het midden heel laag en daarna stijgt ie weer lichtjes. Op zich was jouw onderdruk wel mooi laag in het begin, dus hoeft/kan ie niet veel dalen. Maar toch wel iets om in de gaten te houden.
    Vooral in combinatie met ineens vocht vasthouden vind ik het toch wel reden om het aan te kaarten.
    Let verder idd op: tintelende vingers, sterretjes zien/tunnelvisie (en dan niet figuurlijk :p ), misselijkheid, gevoel van algehele malaise, pijn in (boven)buik

pietje1987 vindt dit leuk.
  15. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Maak me er nog niet druk om dus!
    Voel me vandaag een stuk energieker dan eerder, misschien omdat de kleine weer omhoog is gekropen uit mijn bekken. Kan weer normaal lopen haha.

Dank je voor je uitgebreide antwoord, en ook de andere dames bedankt!

Moet me gewoon niet druk maken :p bluhhhh... Hypochonder! Haha

marb vindt dit leuk.
  16. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Vocht was vandaag trouwens weer weg. Gelukkig!

Iertje81 vindt dit leuk.
  17. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Oh fijn! Op zich dus normaal dat je bloeddruk aan het eind weer iets stijgt

18. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Was net nog steeds 110/75 dus maak me weer eens druk om niets :p

En volgens mij vanaf nu ook wekelijks controle dus komt wel goed.

Dank u dames! Kreeg t laatst ff Spaans benauwd omdat de VK had gezegd dat ie niet veel meer mocht stijgen...

19. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    En wanneer is hij gepland? Hier nog precies een week vandaag. Volgende week maandag rond deze tijd ligt hij in m’n armen!

Ik ben ook een hypochonder hoor. Hoort bij een zwangerschap ;)

En ik denk idd dat de jeuk er niets mee te maken heeft. Hier ook slechtere huid merk ik :(

Deel Deze Pagina