Slokdarmkrampen

Discussie in 'De lounge' gestart door Narcisje, 8 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.809
    8.474
    113
    Vrouw
    Iemand ervaring met slokdarmkrampen?

Ik heb een aantal weken omeprazol voorgeschreven gekregen van de huisarts en dat werkte prima, ik kreeg in ieder geval geen aanvallen. Nu ben ik 2 dagen geleden gestopt met de omeprazol (moest van de huisarts) en vannacht heb ik meteen weer 4 aanvallen gehad in een half uur tijd.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit soort aanvallen hebben (gehad) en of je er nog iets anders mee kan dan maagzuurremmers?

Ik ga morgen weer bellen naar de huisarts want dat moest wanneer de klachten weer terug kwamen.

2. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Oh jakkes dat klinkt heel vervelend!
    Geen ervaring mee (gelukkig), alleen met langduriger gebruik van omeprazol en dat werkte toen wel als een trein.

Is de onderliggende oorzaak van die krampen bekend? Want omeprazol geven is natuurlijk alleen symptoombestrijding maar geen oplossing voor de oorzaak.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik weet niet wat het is een slokdarm kramp. Is dat zoiets als de hik?

Sterkte. Klinkt heel erg vervelend.

4. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.809
    8.474
    113
    Vrouw
    De huisarts zei dat het veroorzaakt wordt door maagzuur. Daardoor wordt de slokdarm geprikkeld en dat geeft dus die krampen.

5. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.809
    8.474
    113
    Vrouw
    De hik lijkt er totaal niet op.
    Slokdarmkrampen voelen (bij mij) alsof er een olifant bovenop me zit, zo'n zwaar gevoel op mn borst/maagstreek. De huisarts zegt dat mensen die dit soort pijn hebben vaak denken dat ze een hartaanval krijgen.

Gelukkig weet ik nu wat het is maar de eerste keren dacht ik ook echt dat ik dood ging en raakte ik ook echt in paniek.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    O vreselijk zeg. Ja kan me voorstellen dat je dan het ergste denkt.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn vader heeft het, is ontstaan na een soort tijdelijke vernauwing van zijn slokdarm waardoor eten bleef steken. Hij gebruikt er nu langdurig omeprazol voor en dat werkt goed.

8. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Dan bestrijd omeprazol wel de oorzaak ja ;)
    Wel heel erg vervelend zeg!

9. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

Misschien een gekke vraag: hebben ze al gekeken of je misschien galstenen hebt?

Ik heb zelf galstenen gehad (galblaas is verwijderd) en een middenrifbreukje waardoor regelmatig last hebt van mijn slokdarm/ middenrif. Ik vind de pijn erg op elkaar lijken.

10. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik heb het ook! Zo ontzettend pijnlijk! Een aanval bij mij duurt meestal een paar uur en in die uren heb ik om de 5 minuten heel veel kramp alsof er in m’n slokdarm wordt geknepen. Ik heb zelfs eens gedacht dat het mijn hart was, heb ook onderzoeken laten doen maar mijn hart is gezond. Nu slik ik dagelijks omeprazol en heb ik nog maar eens in de maand een heftige aanval.
    Ik heb een tijd bijgehouden wat ik had gegeten en gedronken voor een aanval en cassis en pinda’s lijken het te triggeren.

11. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    Klinkt mij ook meer als galstenen! Heb slokdarmklachten (waarvoor omeprazol) en daarnaast ook galstenen.
    Pijn lijkt heel veel op elkaar, galstenen zit fractie naar rechts.

Grootste verschil: pijn door maagzuur ebt heel langzaam weg door de omeprazol.
    Pijndoor galstenen kan ineens over zijn doordat te de galstenen los schiet en daar door vrij komt.

Maagzuur oorzaak is bij mij (en anderen die ik ken met deze klachten) altijd één grote aanval, niet meerdere zoals jij beschrijft.

12. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.809
    8.474
    113
    Vrouw
    Maar bij mij zit de pijn echt bij mijn maag, precies in het midden. Ik zal eens vragen morgen of het galstenen kunnen zijn maar de huisarts zei echt dat t slokdarmkrampen waren. Een echo kan altijd natuurlijk...

Deel Deze Pagina