Wij zijn aan het rondkijken voor een nieuwe woning. Alleen vroeg ik mij af hoeveel % je onder de vraagprijs gaat bieden? Er zijn 2 huizen die we willen bekijken, beide staan ze al een tijdje te koop. Ene 3+ en andere 6+ maanden. Komt vooral omdat het in duurdere prijsklasse valt. Neem je dit mee in je bod? Stel een huis staat al 6 maanden te koop 600000, wat zal dan een startbod zijn? We gaan uiteraard een makelaar inschakelen om ons hierbij te helpen, maar ben even benieuwd
Is niet te zeggen, zo regio afhankelijk. Ik zou zeker aan aankoopmakelaar inschakelen. Dat kan op veel manieren, oa voor een uurtarief of percentage. Dat laatste is een beetje ouderwets aan het raken. In onze regio is de hogere prijsklasse vanaf 750-800 ongeveer. Een heel dure regio, vandaar dat een advies over een huis van 600 niet universeel is. Maar dat er wat te halen is op een huis wat iets langer te koop staat zou ik theorie zeker moeten kunnen!
Ligt aan het huis. Sommige huizen zijn scherp geprijsd, andere huizen weer veel te hoog. Kijk naar vergelijkbare huizen qua locatie, grootte en staat van onderhoud en voor hoeveel die verkocht zijn. Je kunt bij het kadaster voor een paar euro een overzicht krijgen van de verkoopprijzen van de andere huizen in het blok (en wanneer deze verkocht zijn). Daarnaast zou ik onder voorbehoud van technische keuring bieden. Als je lid bent van Eigen Huis kun je via hen een technische keuring laten doen voor niet al te veel geld. Op die manier konden wij ons definitieve bod goed onderbouwen.
Daar is natuurlijk voor ons niets over te zeggen. Lang te koop betekent ook niet dat je de luxe hebt om lager te bieden, vrienden van ons boden op een woning die al langer te koop stond en waren niet de enigen waardoor het nog kantje boord was. Goed dat je een makelaar gaat inschakelen.