Slovenië met kind 6 jaar

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Eli05, 31 mrt 2022.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    #1 Eli05, 31 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2022
    Iemand ervaring met een vakantie (meer actievere vakantie) in Slovenië met een 'kleiner' kind van 6 jaar?

    Ik dacht aan de volgende "regio's":

    - Nationaal Park Triglav (Tolmin kloof, meer van Bohinj, meer van Bled)
    - Vintgar Kloof
    - Predjama Castle
    - De grotten van Postojna
    - Ljubljana

    Is dat wat? Wat zijn echte aanraders?
    Zipline Dolinka is blijkbaar pas vanaf 6 jaar (of is het dan zelfs nog te eng op die leeftijd)? Is Goldhorn sprookjespark wat (op de foto's lijkt het wat afgeleefd...)? Is de Straža Bled-rodelbaan en kabelbaan naar de top van Mount Vogel leuk voor jonge kinderen? Of opnieuw gewoon nog te eng?
     
  2. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    Wij zitten ook te kijken naar een vakantie deels naar italie en deels slovenie.
    Vooral regio soca vallei lijkt ons mooi. maar nu ik deze regios bekijk klinkt dit ook leuk.

    Anyway niet je vraag. maar voor zomer rodelbaantjes daar gaan onze kinderen in sinds ze 3 zijn, eerst op schoot bij mama en papa en ondertussen kunnen ze dat bij sommige banen ook zelf, het is altijd even aankijken op de plek van bestemming wat het is, en of ze het kunnen ja of nee.
    Een skilift of een kabelbaan naar boven, is vaak een dichte cabine, en het brengt je op de mooiste plekken dus dat zou ik zeker doen! Wij gaan vaak wandelen in de bergen en met een skilift/cabine of stoeltjes lift, heb je een pokke klim gedeelte naar boven alvast gehad...kun je leuker rond wandelen, en heerlijk naar beneden afdalen...:)
    Een avonturenpark/boomklimparcours heb je vaak ook wel in die regios, vaak heb je dan verschillende routes op verschillende hoogtes, ook erg leuk om met kinderen vanaf zo'n 5-6 jaar te doen.

    Zo'n zipline is een ander verhaal, dat is wel echt hoog, en gaat snel. je schrijft een kleine 6 jarige, bedoel je dan in lengte? want soms heb je idd een minimale lengte nodig.
    mijn kinderen zouden de zipline fantastisch vinden.....(ikzelf waarschijnlijk wat minder....)
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  3. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    Bedankt voor je reactie! Betreft een lange smalle 6-jarige. Maar eerste keer op vakantie in het buitenland en in mijn ogen is hij nog een kleine jongen :oops:
    Ik zou zenuwachtig zijn, maar de zipline zeker willen doen. Heb alleen een beetje bang dat ik onderschat of een 6-jarige ook zoiets wil doen...

    Deze kabelbaan is echt gewoon een stoeltje voor 2 personen. Beetje old-school.
     
  4. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    oja dat is altijd spannend, zo’n zomervakantie! Mijn 6 en 8 jarige zouden allebei die zipline willen doen! Zeker weten!
    en een stoeltjes lift gaat ook prima hoor. Toen we met onze jongens voor het eerst in de stoeltjes lift gingen hielden mijn man en ik allebei een arm om ons kind heen, voelde voor ons toen fijn. Zelf zit je behoorlijk vast in zo’n lift, tussen de stoel en de stang voor je maar voor je gevoel kan zo’n kind aan alle kanten er tussendoor glijden. Dus dan maar een arm erom heen:)

    en ik snap je gevoel wel hoor, mijn 6 jarige is ook nog mijn kleine baby, mijn schattige kleine mannetje. Maar ondertussen kunnen ze al zo veel en zijn ze groter dan je verwacht! Dus vraag het ook aan je kind, wat lijkt hem leuk? Ga in nederland bijv. Een keer een boomparcours doen (mocht je de mogelijkheden hebben) kijk of het leuk is!
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  5. mgeul84

    mgeul84 Bekend lid

    17 aug 2012
    765
    105
    43
    Wij zijn ook geweest toen onze dochter 6 was, wij zijn bijna bij alles van je lijstje geweest (niet bij de Tolmin kloof). Skilift bij Vogel is dichte cabine dus kun je gewoon doen. Rodelbaan bij Bled ging ze bij ons op schoot, die skilift vond ik wel wat spannend, was zo'n open bankje met beugel ervoor. Wij zijn ook nog ergens geweest waar herten los liepen en je ze kon voeren, weet niet meer hoe het heet maar dat was ook heel leuk!
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  6. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Dit hebben wij allemaal bezocht. Zonder kinderen weliswaar, maar in mijn ogen is dit prima te doen met een 6-jarige! Mijn kinderen (6 & 7) zouden hun ogen uitkijken :) Het kasteel bij Celje is ook nog een aanrader, evenals de mijn en het geopark bij Idrija. Veel plezier!
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  7. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    Je bedoelt waarschijnlijk: de boerderij van Jelenov Greben? Is dat de moeite waard? Het ligt wat uit de regio en heb zitten twijfelen of we daar ook naartoe gaan. Daar ligt ook de Terme Olimia in Olimje. Ik denk heel leuk voor kinderen, maar er is zoveel te zien in Slovenië... Wil echt once in a lifetime-ervaringen 'meegeven'. Dan denk ik: een waterpark kunnen we in eigen land ook bezoeken. Maar van die herten, dat kan je inderdaad niet zomaar overal!
     
  8. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    Oh, die kende ik nog niet! Ga eens opzoeken! Bedankt voor de tips!
    Een geruststelling dat het toch geschikt is voor die leeftijd! :D
     
    rijo vindt dit leuk.
  9. mgeul84

    mgeul84 Bekend lid

    17 aug 2012
    765
    105
    43
    Ja die naam herken ik!! Dat zal het geweest zijn, wij vonden het wel super leuk. Niet heel groot ofzo maar die loslopende herten en groene bergen op de achtergrond was toch wel mooi!
     
  10. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.471
    2.163
    113
    Dit is zo ongeveer precies wat wij gedaan hebben toen we afgelopen zomer in Slovenië waren. Alleen de Tolmin kloof en het meer van Bohinj zijn we niet geweest. Is allemaal prima te doen met een 6-jarige vind ik.

    Rodelbaan zijn we in Slovenië niet geweest, maar hebben we eerder op andere plekken wel gedaan. Onze ervaring is dat jonge/kleine kinderen dan vaak met een volwassene (of groter kind) samen moeten. Maar dat gaat dan ook prima.

    Wij en de kinderen (wel wat ouder, toen 9 en 14) vonden Slovenië erg leuk en mooi in ieder geval. En ook al is van Sloveens echt niets te maken, veel mensen spreken prima Engels. In ieder geval bij restaurants en toeristische attracties. Dus dat is ook wel prettig.
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  11. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    Bedankt voor de info! :D Toch leuk om extra bevestiging te krijgen!
     

Deel Deze Pagina