Ik wilde voor mijn dochters slaapkamer een nieuwe kledingkast aanschaffen. Nu kwam ik uit op een pax kast van Ikea qua ideaal formaat en indeling. Echter komt het totaal uit op 350 euro. Nu zag ik op marktplaats diverse vergelijkbare kasten staan, voor rond de 125 euro. Qua prijsverschil is het wel verleidelijk.. maar ik vraag me af of zo'n constructie nog wel stevig is als je hem eenmaal uit elkaar hebt gehaald en weer in elkaar gaat zetten. En of het redelijk makkelijk te doen is. Dus mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee met een pax kast? Is het de moeite waard of zal ik toch een nieuwe aanschaffen?
Meestal zijn ikea kasten goed uit elkaar te halen omdat ze ook als bouwpakket binnen zijn gekomen. Enkel moet je wel even goed opletten dat er op sommige plekken van die houten stokjes gebruikt worden om hout bij elkaar te houden en bij verkeerde demontage kunnen deze breken. Als je hem dan weer in elkaar zet verliest de kast zijn stevigheid. Ik heb geen ervaring met de pax kast zelf, wel eens een 2e hands kallax kast gekocht en dit was prima te doen
Wij hebben de kasten ooit zelf meegenomen na een verhuizing en na een paar jaar naar mijn ouders gedaan. Ze zijn goed uit elkaar te halen maar je kan ook makkelijk wat beschadigen. Het blijft een stevige kast, maar toch niet meer zoals bij eerste aanschaf vind ik.
Ik denk vooral hoe ga je hem verplaatsen? Het zijn grote hoge delen. Past het in je auto of heb je extra vervoerskosten? Wij verplaatsen de onze door verhuizing. Gaat makkelijk in en uit elkaar.
Het zou wel kunnen maar het beschadigd wel snel. Voorzichtig uit elkaar halen en goed beschermen zou het goed over moeten komen. Het zit niet zo strak in elkaar als dat je het de eerste keer doet.
Wij hebben onze pax kasten via mp verkocht en die waren echt nog in perfecte staat, daar zal wel verschil in zitten. Hier nieuw gekocht, geplaatst en gewoon 8 jaar op dezelfde plek gestaan, zonder kids of huisdieren dus waren eigenlijk zgan. Helaas te hoog voor ons nieuwe huis en kleur niet meer ons ding.
Wij hebben ze ook thuis staan. Op zich prima, maar sommige planken van het deel van 1 m breed zakken wel een beetje door. mijn tip zou zijn om erop te letten dat er niet te zware spullen in de last gelegen hebben.
Wat de pax kast duur maakt, zijn de deuren en lades en zo. Die zijn prima te demonteren/verwijderen en verhuizen. Het kwetsbaarste stuk ihkv verhuizen is de body. Ik zou in t budget rekening houden met eventueel een nieuwe body, en dan kan het gewoon. Wij hebben voor de tweedehands gekochte kast een nieuwe body gehaald omdat die zich niet goed opnieuw liet monteren, maar hebben ook recent zonder problemen 2 pax kasten verhuisd.
Ja dat kan. Wij hebben inmiddels 2 pax kasten via marktplaats gekocht. Staan allebei weer stevig in elkaar.
hier ook de pax kast verhuisd - gaat prima . Eén deur is gesneuveld - maar dat waren deuren met panelen - en er heeft iets scherps tegen dat paneel gelegen . Dus de deur is wel in de kast gezet (werkkamer van m'n man) maar met een scheur in het paneel. Idee was om daar dan een tekening van de kinderen voor te plakken . Maar ik zou het wel doen hoor! Prijsverschil is zo groot.
Wij hebben onze Pax-kasten meerdere malen verhuisd. Als je ze voorzichtig uit elkaar haalt, kan dat prima. In elkaar zetten is niet anders dan bij een kast uit de doos (er natuurlijk van uitgaande dat alles compleet is ed ). Hier ook een keer een paneeldeur gesneuveld, maar dat lag niet aan de deur, wel aan mijn man (die liet de deur vallen op het bed, tja, daar kan hij niet tegen ).
Ik heb diverse kasten al een paar keer uit elkaar gehad en het is prima te doen. Met een nieuwe wel eens iets beschadigd overigens.
Wij hebben ze ook 2x verhuisd! Alleen de achterwand-plaat beschadigt snel vind ik, die met spijkertjes vast zit. Maar bij Ikea kon ik die toen voor 5,- los erbij kopen. Dus ik zou het doen!