Sluit de babyopvang?

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Kwekijzer, Nov 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij komen van 1 salaris net niet rond, mn man verdient presies datgene wat we aan vaste lasten hebben per maand en dan hebben we nog boodschappen, benzine etc. Daar zit per maand nog niet eens kapper/kleding/kadootjes bij gerekend. Dus bij ons is 't wel noodzaak maar ik werk nu 24 uur en ga straks een jaar lang 12 uur werken, daarna zie ik wel wat kan en nodig is.

Ik vind het wel confronterend.... Wij hebben onszelf zo zitten overtuigen dat 1 dag per week kinderdagverblijf niet erg is voor 't kind, want ik wil liever niet alleen in de avonden en weekenden werken omdat ik mn man dan nog minder zie ( Hij werkt 5 nachten per week dus als ik dan de avonden werk lopen we elkaar helemaal mis ) maar dan blijkt nu dat 't toch niet zo onschuldig is voor de babies als dat vaak beweerd word.... Shit :( Hallo schuldgevoel!

2. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Zou het bij 1 dag al zo erg zijn? Denk het niet hoor en het heeft ook geen zin om je schuldig te voelen. Al snap ik dat je dat dan doet. Je doet als ouder wat je kan, ik denk opzich het uitgangspunt van iedere ouder. WAnneer doe je het hélémáál goed... Dat weet je uiteindelijk nooit.

Een kind is meer gebaat bij een ouder die gewoon goed in zn vel zit, dan een ouder die gebukt gaat onder schuldgevoel hoor, denk ik;)

Het is om over na te denken, het is denk ik goed om te weten, naast al het andere wat er bestaat aan informatie. Soms zijn dingen zoals ze zijn, dan kan je het beter naast je neer leggen hoor.

3. tulip

tulip Niet meer actief

laat je aub geen schuldgevoel aanpraten meid! Het is helemaal niet erg voor baby's. Het is leuk zo'n onderzoek, maar even zoeken levert ook al genoeg tegenonderzoeken op. Er zijn genoeg onderzoeken die opleveren dat baby's die op jonge leeftijd (dus babytijd) op een kdv komen, vaak socialer zijn op peuterleeftijd dan baby's die lang bij mama zijn geweest.
    Nu wil ik hier niet mee zeggen dat kindjes die alleen thuis zijn asociaal zijn, voor ik hier half zp over mij heen krijg. Maar ik wil er mee aangeven dat voor elk onderzoek een tegenonderzoek te vinden is.

Het is zo ontzettend leuk voor je kindje, ook voor een baby. Altijd kindjes om hem/haar heen om mee te spelen. Hoe geweldig is het voor een baby als die lekker in een wipstoel zit of een schommel en de peuters (of lopende kindjes) lekker komen kijken. Of heel veel andere baby's om heerlijk mee te spelen en te kroelen.:D

4. Kwekijzer

Het kindje is dan wel wat meer weerbaar gaan ze vanuit. Daarbij is de vraag hoe wij vinden dat we met verdriet en paniek van een kind om moeten gaan. Er zijn mensen die vinden dat je het kind fijn moet laten uit huilen, anders wordt het verwend. Hoe laat je je kind vervolgens wennen? Ik zou het nooit bij een kdv neer droppen zonder dat het rustig kennis heeft gemaakt in mijn aanwezigheid. Ik zou het ook niet ergens neer droppen waar ze er niet voor open staan om het kind fatsoenlijk troost te bieden. Waarom moet alles snel? Ik pas me liever aan het kind aan in dat opzicht. Het ene kan heel snel ergens wennen, het ander heeft meer tijd nodig. Dat is met grote mensen precies hetzelfde, daarbij ga ik ook uit van het principe om ieder mens in zijn/haar waarde te laten.

5. tulip

tulip Niet meer actief

meer weerbaar, maar snapt ook alles veel beter en alles is veel enger. En niet op alle kdv's is het de bedoeling dat jij er bij blijft. Bij ons dus niet. Je kunt een rondleiding krijgen waar wij adviseren om het kindje mee te nemen en met wennen is het gewoon van 9.00 tot 13.00 zonder papa en mama.

6. Kwekijzer

Zou je dat tegenartikel die dit onderbouwd hier willen plaatsen? Het liefste niet een telegraaf of een blog artikel ofzo (beetje betrouwbare bron).

7. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Helemaal mee eens: als het kan zeker doen!

Verder denk ik dat zo'n onderzoek niet wéér een reden moet zijn om elkaar aan te vallen op thuisblijven of werken ongeacht wat de reden is dat je werkt (luxe leven of noodzaak). Die eeuwige discussie, net als fles- of borstvoeding, jong of oud kinderen krijgen etc. Wij vrouwen zouden elkaar eens moeten gaan steunen in de keuzes die we maken ipv elkaar altijd en eeuwig veroordelen en afvallen.

Kinderen die door hun mama worden opgevangen doen het goed, kinderen die naar een kvd gaan doen het goed, alles is afhankelijk van het individu en niet van een prachtig onderzoek. Idd als je even googled kom je weer tig tegenonderzoeken tegen; het is nooit goed.

8. Kwekijzer

Dat vind ik dus wel een keuze die je maakt. Als je weet dat je kind een karakter heeft wat meer tijd nodig heeft om ergens te wennen, dan zou ik het als het zo klein is niet aan zoiets bloot willen stellen. Ik geloof ook niet in het nut ervan dat een kind op die leeftijd zulke dingen moet kunnen. Ik geloof meer in het bieden van een basis waarin veiligheid en geborgenheid centraal staat. Passend bij de leeftijd vind ik dat een kind rond die leeftijd meer eenkennig is en niet megasociaal zeg maar. Om die reden zou ik het graag de ruimte willen geven om het op zijn/haar tempo te doen, als het blijkt niet te werken zou ik dus wat anders zoeken. Daarnaast denk ik (heb ik ergens gelezen, kan het opzoeken als je wil?) dat een kind wat veel veiligheid kent zich uiteindelijk beter zal ontwikkelen dus ook op het sociale gebied.

Al zie ik ook wel dat voor bijde wel wat te zeggen is hoor. Ik wacht het tegenartikel af waar mijn voorganger het over had.:D

9. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,090
    3,873
    113
    Ik vind 3 maanden eerlijk gezegd helemaal niet kort. Bij de eerste had ik mijn eigen zaak en toen kreeg je geen cent als je niet werkte, dus heb ik maar 8 weken verlof gehad en ik vond het heerlijk om weer aan de slag te kunnen.
    De eerste maanden heeft mijn man een dag ouderschapsverlof genomen en pasten mijn ouders een andere dag op. Daarnaast werkte ik 's avonds. Met 7 maanden is ze naar het kdv gegaan. Tot een half jaar heb ik er gewoon geen goed gevoel over om ze naar een kdv te brengen. Mijn zoontje voor het eerst naar het kdv gegaan op zijn eerste verjaardag.
    Snap wel dat niet iedereen die keuze heeft, financieel gezien. En verder moeten ze dat allemaal zelf weten.
    Ik volg gewoon mijn gevoel, ongeacht wat er uit onderzoeken komt, want dat verschilt toch steeds.

10. Kwekijzer

Zeker mee eens! Zo is het ook absoluut niet bedoeld. Als iemand dat gevoel erbij krijgt, dan ga dit ook liever uit de weg, want dan slaat het de plank mis. Als ik merk dat het uit de hand loopt, stop ik er zelf ook mee.

11. tulip

tulip Niet meer actief

dan zul je even geduld moeten hebben, ik heb het niet van i-net, maar uit literatuur op mn werk. Ik ga donderdag weer.;)

12. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Ik heb even gegoogled en kwam dit binnen 1 minuut tegen, maar ook even zoveel onderzoeken die het tegendeel 'bewijzen', dus ach ja het ene onderzoek juicht kinderopvang toe, het andere onderzoek zet er kanttekeningen bij, je moet toch doen wat jou het beste lijkt met je kind(eren)

Is een crèche slecht voor kinderen

Het effect van kinderopvang op de ontwikkeling van geslachtsrol en geslachtsstereotypes

Jolanda Rikers - Feedback Onderzoek Effect Kinderopvang

EC O3 - Kinderopvang: Een veilige basis?

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ach ja, ik kan alleen naar mijn zoontje kijken en dat is een hele vrolijke lieve peuter die met 3 maanden oud al naar de opvang ging en er nog steeds 3 dagen per week met veel plezier naartoe gaat. Als ik 's ochtends vraag 'ga je vandaag met de kinderen spelen' roept ie heel hard 'jaaaaaaa!' en daar aangekomen begroet ie enthousiast zijn vriendjes en vriendinnetjes. Hij zal er ongetwijfeld als baby meer hebben gehuild dan wanneer ie bij mij thuis was - omdat mama tenslotte direct voor hem klaar staat -, maar ik zie dat niet per definitie als iets slechts. Dat onderzoek waarnaar wordt verwezen in het artikel geeft trouwens ook aan dat ze weliswaar een verhoogd niveau van cortisol waarnemen, maar dat ze niet weten wat de gevolgen daarvan zijn. Mijn zoontje bleef een tevreden baby, ook toen ie dus met 3 maanden naar de opvang ging. En ik moet er niet aan denken een jaar lang thuis te zitten. Brrr.

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh en wij hebben mijn salaris niet nodig ;) Maar toch gaan de kinderen met 3 maanden naar de opvang. Slecht he? ;)

En inderdaad, er zijn talloze tegenonderzoeken te vinden wat betreft dit onderwerp. Voor alsnog is de kwaliteit van de opvang het meest bepalende factor.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Maria: de links die jij aanhaalt, zijn eigenlijk allemaal niet relevant voor het feit dat baby's en jonge kinderen last hebben van stress als ze (veel) op een KDV zitten. Jouw links gaan over hele andere dingen, en om de voordelen te hebben die kinderopvang biedt op gebied van taal en geslachtsrol etc, is het niet nodig dat een kind al voor het eerste jaar naar een KDV gaat. Bovendien: als kids thuis gewoon goed begeleid worden, ontwikkelen ze op deze punten helemaal geen achterstand ten opzichte van leeftijdsgenootjes die wel naar een KDV gaan....
    Dat de cijfers van KDV-kids daarin wat beter uitkomen dan van kids die daar niet naar toe gaan, komt denk ik ook al veel doordat kids op KDV's vaker hoog-opgeleide ouders hebben dan kids niet thuis bij mama zijn, (ik zeg dus: vaker. Niet: altijd!)

Ik kan niet anders dan de conclusie dat jonge kids stress hebben door opvang op een KDV onderschrijven. Dat is onderzocht en klopt gewoon feitelijk.
    Maar geen paniek: we hoeven daarom echt niet ineens allemaal onze baan op te geven voor het eerste jaar na de bevalling: kleinschalige opvang bij 1 vaste en vertrouwde persoon, is namelijk WEL mogelijk en geeft deze stress niet.

Is ook 1 van de redenen geweest dat wij voor een gastouder hebben gekozen. En daar was ik achteraf erg blij om: Thirza heeft gekampt met veel gezondheidsproblemen en had dus heel veel behoefte aan veiligheid. Het liefste was ik in deze situatie thuis gebleven voor haar, wat echter gewoon niet haalbaar was in onze situatie, financieel, (dan zouden we 70% van het inkomen van mijn man kwijt zijn geweest aan woonlasten).
    Het heeft bij Thirza namelijk lang geduurd voordat ze zonder huilen achterbleef bij de gastouder: een teken dat ze door haar gezondheid het nodig had om bij mij te zijn, (toen ze namelijk fysiek opknapte, ging ze gewoon aan het spelen als we bij de gastouder binnenkwamen, als ze ziek is, laat ze weer het huilen zien).
    Nu was het bij Thirza klip en klaar en hebben de gezondheidsproblemen ee ronduit negatieve invoed gehad op haar vermogen om zich aan te passen aan andere situaties, (merkten en merken we nu nog steeds: tegenwoordig maakt ze direct contact met mensen, is vrolijk en spontaan, duikt niet weg voor vreemde gezichten. Is ze niet lekker, dan doet ze dat allemaal niet meer, kruipt dan het liefste in ons weg).

Dus ja, herkenbaar wat het artikel aangeeft, alleen een beetje kortzichtig dat veel partijen dan daaruit de conclusie trekken dat moeders dus het eerste jaar thuis zouden moeten zijn voor hun kind: dat kan de vader ook zijn en als er opvang nodig is, is een keinschalige opvang met 1 vast gezicht dus de meest geschikte voor kids jonger dan 1 jaar. Mogelijkheden zat dus ;)

(Alhoewel ik een langer verlof geen straf zou vinden ;)).

16. raspberry

Genoemde onderzoeken gaan vooral over situaties waarbij kids meer dan de helft van de week in de opvang zitten en te maken hebben met wisselende leidsters of leidsters die het te druk hebben om snel en adequaat te reageren op signalen van de baby. Dan heb ik het bijvoorbeeld over situaties waarin op een KDV 4 baby's huilen en er dus een paar moeten wachten, voordat er getroost kan worden.

Het is dus gewoon heel belangrijk om opvang te zoeken voor je kind op een plek waar een vaste leidster is, er niet teveel kids tegelijk opgevangen worden en waar je kind niet meer dan 20/24 uur heen gaat.

17. Maria74

Maria74 Niet meer actief

18. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Hier 2 onderzoeken waarbij het tegendeel wordt beweerd:

Working mothers do not harm their children, study finds - Telegraph

Working mothers 'don't harm their children's development', major study reveals | Society | The Observer

Als mijn verlof voorbij is, dan gaat onze dochter 5 dagen naar de kinderopvang. We kunnen niet rondkomen van 1 inkomen. Als blijkt dat zij het absoluut niet trekt, dan kunnen we alsnog kijken om minder dagen te doen.

Blindstaren en vertrouwen op bepaalde onderzoeken heeft in mijn ogen geen zin. Ik denk dat je het per kind moet bekijken, en per gezinssituatie, wat zijn de behoeften van de ouders en van hun kindje. Het fijnste is als daar een balans in kan worden gevonden.

19. raspberry

Bij wat oudere kids kan dat idd goed, bij baby;s is dat toch lastiger natuurlijk.
    Maar verder ben ik het daar wel mee eens: zo heb ik vanaf 2 jaar met heel erg veel plezier op de PSZ gezeten, terwijl mijn moeder mijn broertje nadat ie 4 geworden was en het 2 weken drama was op de kleuterschool, nog even thuisgehouden tot na de zomervakantie, (hij werd in april 4). Toen ging het wel goed op school...

20. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Je kan toch moeilijk alle baby's in NL naar een gastouder sturen?

Om te beginnen wil ik dat niet eens en dat is een bewuste keuze geweest.
    Maar daarnaast is dat natuurlijk onbetaalbaar en niet uitvoerbaar, vind ze maar eens al die gastouders....

Share This Page