Vanochtend merkte ik dat ik een koortslip heb. Ik weet dat het herpes-simplex virus ontzettend gevaarlijk is voor zuigelingen (ze kunnen er zelfs aan dood gaan), dus hier brak bij mij algehele paniek uit. Ik ben alleen met m'n dochtertje thuis en heb haar natuurlijk gewoon vastgehouden, verschoond, gekust etc. terwijl het virus al in mijn lichaam aanwezig was. Dus direct naar de apotheek en huisarts hier om de hoek gelopen om te vragen waar ik nu op moet letten, wat ik kan doen etc. Ik kreeg niet veel meer te horen dan 'zodra je kindje zich hangerig of huilerig gaat gedragen, moet je aan de bel trekken bij de huisarts'. Maar ja, m'n dochtertje is 3 weken oud en slaapt vrijwel de hele dag, hoe moet ik dan weten of ze 'hangerig' is? En huilen doet ze tussendoor ook, vanwege krampjes. Dat ik zelf m'n handen goed moet wassen en haar nu verder niet meer in de buurt van mijn gezicht laat komen spreekt voor zich, maar hoe weet ik nu of zij wel of niet besmet is geraakt?
Vind online een paar dingen : Kinderen jonger dan 6 jaar Blaasjes in en om de mond kunnen wijzen op een eerste besmetting met het herpes simplex virus. Het kind kan hiervan ernstig ziek zijn: met koorts, opgezette lymfeklieren, met pijn en ontstekingen in en om de mond. Soms met kans op uitdroging als het kind niet wil drinken. De (huis)arts kan bepalen of het om een herpesinfectie gaat. Geen paniek, zolang de koortslip dicht zit is er minder besmetting gevaar. Dus niet krabben.! (maar dat weet je vast wel) In ieder geval: Baby niet knuffelen. Extra handenwassen. Bij borstvoeding ook extra tepels wassen. Nu heb ik vannacht mijn 5 weken oude zoon flink gekust en geknuffeld (hij had erge last van krampjes). Ik was/ben dus bang dat ik hem wel besmet heb, en wat ik begreep is dat baby's er dood aan kunnen gaan. Nu belde ik verontrust met de huisarts, en de assistente vertelde me dat het nog geen kwaad kon, omdat mijn zoon nog voldoende antistoffen etc. van mij heeft. Als verloskundige kan ik je vertellen dat een koortslip heel erg gevaarlijk kan zijn bij een pasgeboren baby. Als jij vannacht nog niets voelde en er vanmorgen pas blaasjes zichtbaar waren dan heb je de baby niet besmet. Besmettingsgevaar zit namelijk in het vocht dat in de blaasjes zit. Zorg dat je inderdaad je handen goed wast voor je de baby op pakt. Kusjes geven etc. is uit den boze. En natuurlijk niet met je handen aan je lip zitten! Zorg er ook voor dat anderen de baby niet indirect kunnen besmetten. Geef je bijvoorbeeld jouw partner een zoen en hij knuffelt vervolgens de baby dan is er ook besmettingsgevaar. Het zelfde geldt voor het drinken uit dezelfde beker etc. Zovirax of een andere creme met aciclovir als virusremmend ingrediënt is aan te raden. Ook hier geldt: na smeren direct handen goed wassen! Ik raad ook altijd extra vitaminen aan: een vitaminepreparaat naast je voeding om wat extra weerstand op te bouwen. Een koortslip komt namelijk voor bij verminderde weerstand. Ook ik ben drager van het herpes-virus. Met alle voorzorgsmaatregelen in acht genomen werkte ik 'gewoon' door als ik een koortslip had. Ik nam extra voorzorgsmaatregelen: ik deed bij bevallingen een mondkapje voor en waste wel 30 keer extra mijn handen. Even geduld nu en dan kun je je baby weer veilig knuffelen! -------------------------------------- Stukjes van verschillende sites. Zou haar idd goed in de gaten houden. Je hebt slapen en loomheid. Neem aan dat ze nu tussen haar slaapjes door goed wakker is ? Mocht dit dus veranderen kan dit een teken zijn. En als je het echt niet vertrouwd altijd voor de zekerheid een arts bellen
Hier net zo, sinds enkele dagen een mega koortslip. Het ergste is nog wel dat ik haar ook nog 2 keer een kus heb gegeven, zo uit gewoonte en daarna pas realiseerde dat dat echt not done is! Ik heb iig wel compeed lippads gebruikt, zodat de kans klein is dat er vocht van de koortslip bij haar is gekomen, en was heel vaak m'n handen. Edit: ze kunnen hersenvliesontsteking krijgen van een koortslip. Koorts is daarvan ook een symptoon, dus dat merk je wel lijkt me, als je kleine koorts krijgt.
Hoi, Ik kreeg de dag voor mijn bevalling een koortslip. In het ziekenhuis moest ik daarom steeds een mondkapje voor als ik haar ging voeden. Een dag na haar geboorte mochten we naar huis. Gewoon veel je handen wassen en niet knuffelen of kussen. Dat was echt erg dat ik dat de hele eerste kraamweek haar niet mocht knuffelen!! Ze gaven wel als tip: mocht er in de toekomst iets met haar zijn waarvoor ik naar de dokter moet dan moet ik altijd aangeven dat ik na haar geboorte een koortslip had.
IK heb ook regelmatig een koortslip, en ook precies in de eerste maand dat mijn zoontje er was. Ik had toen ook meteen een heel aanval, wel 3/4 blaasjes op een rij. Ik kreeg toen op het CB ook het advies om Compeed te gebruiken, die soort pleistertjes. Dat dekt het toch een beetje af. En inderdaad heel vaak je handen wassen. In ieder geval voor elke keer dat je je kindje op gaat pakken/aan gaat raken. Het is erg vervelend, en even goed opletten. Hopelijk ben je er snel weer vanaf.
Ik ga dit onderwerp eens doorsturen naar mijn schoonmoeder. Die geeft nl. regelmatig een koortslip maar houdt hier geen rekening mee wbt zoon....
Goed idee! @Ts: Hoe gaat het nu? Is je kindje niet ziek geworden? Maar maak je niet te veel zorgen. Hou het in de gaten, temp desnoods een keertje (extra) en niet knuffelen met je gezicht en veel handen wassen.
Dank je wel voor jullie reacties! De paniek ontstond vooral omdat mijn man me ineens vanaf z'n werk ging bellen met allerlei horrorverhalen die hij op internet had gelezen... Ik was allang bekend met het gevaar van een koortslip, maar ja, dat was vóórdat m'n dochtertje op de wereld was. Nu is ineens toch alles anders (en heftiger) . Maar... mijn eigen blaasjes zijn inmiddels verdwenen en m'n dochtertje heeft geen rare verschijnselen gehad. Ik heb inderdaad vaak getemperatuurd en haar goed in de gaten gehouden, maar ze dronk goed en bleef gewoon levendig, dus ik denk dat het allemaal met een sisser is afgelopen. Toch even wennen, zo'n man die ineens de bezorgde vader uit gaat hangen en mij de stuipen op het lijf jaagt . En liedjepiedje: ben het eens met Coco, super avatar!