erg gehecht aan mama('s borst)

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door biem5755, 14 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. biem5755

biem5755 Nieuw lid

14 aug 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    L.s.

Mijn naam is Chantal en ben sinds 10 dagen trotse mama van zoon Dex, die met een ingeleide bevalling (ivm zwangerschapssuiker) en uiteindelijk met de vacuümpomp is geboren.

Nu wil het zo zijn dat Dex alleen rustig is aan mijn borst tijdens het voeden en als hij dan slaapt in mijn armen. Elke poging om hem weg te leggen eindigt in drama, hij wordt bijna onmiddellijk wakker en zet het op een schreeuwen. Dat houdt op als je hem oppakt en soms zelfs pas als je hem weer aan de borst legt. mijn vraag is, is dit normaal en groeit hij er overheen of is het een kwestie van wegleggen en doorzetten? dat laatste breekt mijn hart van. het is vrij belastend, maar als het een kwestie van leeftijd is dan heb ik het er zeker voor over. Hij slaapt ook naast me in bed op zijn zij. ik weet dat dat fout is maar dat is alles wat werkt.

Zoals u ziet, een onzekere mama op zoek naar antwoorden.

Mvg

Chantal

2. Gea T

Gea T Actief lid

26 jun 2013
    445
    0
    0
    Hallo Chantal,

Allereerst van harte gefeliciteerd!
    Het komt vaak voor dat kindjes in het begin alleen maar rustig zijn als ze bij hun vader of moeder zijn. Dit heeft met veilige hechting te maken. Ze zijn 9 maanden bij je geweest en sommige kindjes voelen zich onveilig als ze het idee hebben dat ze alleen zijn. Het is juist goed om er voor ze te zijn en ze niet te lang te laten huilen. Dit is aangetoond met onderzoek. De eerste drie maanden kun je ze hiermee niet verwennen. Nadien wel!
    Eventuele tips wat kan helpen:
    - het bedje voorverwarmen met kruiken zodat je ze niet in een koud bedje legt.
    - soms kan een muziekje helpen zodat ze niet het idee hebben dat ze alleen zijn. Ze hebben tegenwoordig ook wel eens muziekdoosjes met het geluid van een hartslag (dit hebben ze 9 maanden gehoord en kan rustgevend voor ze zijn).
    - soms helpt het om het kindje in te bakeren. Je hebt hier speciale inbakerdoeken voor. Door het kindje in te bakeren/ strak in te pakken krijgen ze een gevoel van geborgenheid. Dezelfde geborgenheid die ze hadden in je baarmoeder
    - ik mag het eigenlijk niet adviseren bij borstvoeding maar soms is een speentje ook een uitkomst. Het zuigen geeft ze ook een rustgevend en veilig gevoel. Ik neem aan dat de borstvoeding goed loopt en hij prima aan de borst drinkt. Als het aanleggen nog een probleem is dan is een speentje niet raadzaam ivm tepel-speen verwarring.
    Helaas zijn er geen goude tips en is ieder kindje weer anders dus het is echt een kwestie van uitproberen. Veel succes!

Groetjes Gea

Deel Deze Pagina