Sluitlaken

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door SheDevil, 26 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SheDevil

SheDevil Fanatiek lid

13 dec 2006
    1.617
    1
    38
    Rotterdam
    Hallo,

ik wil graag een sluitlaken gebruiken voor na de bevalling
    (om de buik weer snel(ler) in vorm te krijgen).
    Heeft iemand ervaringen met een sluitlaken?
    Zo ja, negatief of positief? :rolleyes:

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    De oma van mijn vriend vond het geweldig! Toen werd het ineens afgeraden omdat je er luie buikspieren van zou krijgen en nu zijn ze erachter dat dat weer complete onzin is en komt het weer een beetje op. Ik heb alleen maar goede ervaringen erover gehoord. Heb je er al een? Ik heb de mijne nog, helaas is hij ongebruikt doordat ik een ks heb gehad. Misschien wil je de mijne overnemen.

3. SheDevil

SheDevil Fanatiek lid

13 dec 2006
    1.617
    1
    38
    Rotterdam
    gebruikt (bijna) niemand het sluitlaken meer? :D

4. Mother Nature

16 sep 2007
    86
    0
    0
    leerkracht
    Noord-Brabant
    Ik wil hem zeker gaan gebruiken, omdat ik gelezen heb in 'Veilig bevallen' dat het erg goed is om je bekken weer in het gareel te krijgen. Aangezien ik zware bi heb, vond ik dit echt iets om te proberen. Ik heb veel gezocht op het internet en daar alleen goede reacties gelezen, maar kreeg van de zwangerschapsdocente en één van de verloskundige minder goede recenties. Misschien dat die nog zijn blijven hangen, maar ze hadden het beide over de zwakke buikspieren. Nu weet ik wel dat je het sluitlaken niet te lang mag dragen. Vooral de eerste dagen, en daarna overgaan naar 's nachts (voor het rustig slapen) en overdag buikspieroefeningen doen...degene die je meegekregen hebt van je zwangerschapsdocent....Gut, een heel verhaal, maar ja...niets te doen hè ;)
    Groetjes

5. valhalla

valhalla Niet meer actief

@ Mother Nature,

Dat van die slappe buikspieren is echt crap! Niet dat ik nu een gepierde buik heb maar dat had ik nooit...

Maar goed, ik heb een week met dat sluitlaken om gelopen, eerst full time en toen alleen overdag en elke keer dat ik hem af deed, was mijn buik strakker! Na een week of 2 was mijn buik min of meer in zijn oude staat.

Mijn buik (althans, het vel) is wel iets slapper, maar niet noemenswaardig. Ik zie alleen verschil op van die momenten dat ik mezelf ff niet zo mooi vind...

En het is heerlijk, die steun aan je buik! In het begin vond ik dat zo irritant, in de douche, dat ding af en meteen die hangende flubberbuik... Ik weet zeker dat ie zonder sluitlaken nu gewoon over mijn broek heen zou hangen ipv zoals nu weer bijna aanvoelt als mijn oude vertrouwde buikje :D

En ik had een meeega buik dus ik vind het zelf echt een wonder hoe het er nu uit ziet, echt dankzij dat sluitlaken hoor! Volgens mij is het juist zo als je die uitgerekte spieren totaal geen ondersteuning biedt, je buik slapper wordt. Net als wanneer je een bh draagt, je hangtieten zou krijgen. Zelfde idee en daarvan snapt iedereen inmiddels ook dat het onzin is.

Dus ik zou zeggen... zeker doen!

6. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    had ik dit maar eerder geweten...

7. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Ik heb nu een sluitlaken om. Ik weet alleen niet of ik hem wel op de juiste manier vastknoop. Elke keer knoop ik hem namelijk anders vast haha. Maar gelukkig zit hij lekker strak en biedt hij ondersteuning.

Zeker een aanrader.

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hoe weet je welke maat je moet nemen? Nu is mijn buik natuurlijk niet zo dik als na de bevalling. Hoop ik dan toch... Dus hoe hebben jullie dat gedaan?

9. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Ik heb gewoon maat s genomen wat ik voor de bevalling ook had. Ook al ben ik 13 kg aangekomen. Hij zit goed. Iemand die iets dikker is zou hem ook wel om kunnen.

10. valhalla

valhalla Niet meer actief

Heb maat 36 / 38 en heb S (34/36) genomen ondanks dat ik 18 kg was aangekomen... Zat prima hoor.

Die lap die 'overlapt' dus op je buik, net als bij een riem zeg maar en hier heb je echt veel speling mee.

Als ik het moet zeggen zou ik gewoon je 'gewone' maat nemen, tenzij je echt heel veel bent aangekomen...

11. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Shedevil is wat slanker dan ik en heeft dus niks aan mijn sluitlaken (maat L). Misschien andere meiden die hem willen overnemen? Dit staat op de site van Motherwear over de maten:

Maat
    De maatbepaling van uw sluitlaken gebeurt door te kijken naar de broekmaat die u had voordat u zwanger werd (wanneer u niet meer dan gemiddeld 12 kg. bent aangekomen). Het sluitlaken is verkrijgbaar in de volgende maten:

S: maten 34 en 36
    M: maten 38 en 40
    L: maten 42 en 44
    XL: maten 46 en 48
    XXL: maten 50 en 52

12. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik twijfelde nog of ik een sluitlaken wilde proberen, inderdaad vanwege die geluiden over dat je er slappe buikspieren door zou krijgen, maar dit is wel fijn om te lezen!

13. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Daardoor moet je je echt niet laten (mis)leiden hoor... slappe buikspieren krijgen van een sluitlaken is echt onzin. Tegen de tijd dat je uberhaupt weer je buikspieren mag gaan trainen, draag je hem toch al niet meer.

14. croky

croky Actief lid

9 aug 2007
    428
    0
    0
    waar kun je een sluitlaken kopen? En zijn ze duur?

15. Chantico

Ik geloof dat ze het hier bij de thuiszorgwinkel hebben voor €35,-
    En op Marktplaat staat er ook één van Prenatal waar die € 30,- zou zijn (en een heleboel tweedehands sluitlakens, ook ongebruikte).

16. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Je kunt ze ook bij www.motherwear.nl bestellen.

Of de mijne overnemen als de maat goed is ;)

17. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Ik heb ook een maatje s die overgenomen kan worden.

18. nony

nony Fanatiek lid

4 mei 2007
    3.308
    241
    63
    nh
    Ik was ook van plan om er een aan te schaffen, maar
    heb het er woensdag met vk over gehad maar die vond
    het geen goed plan....slappe buikspieren...

Dus twijfel twijfel..... :rolleyes:

19. Chantico

Nu ik er meer over nadenk, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het echt slecht voor je buikspieren zou zijn om een paar dagen zo'n sluitlaken te dragen.
    Als je bijvoorbeeld een keer een week flink griep hebt, lig je misschien wel hele dagen op bed en gebruik je je buikspieren ook niet. Zodra je ze weer gaat gebruiken, worden ze weer sterker.
    Dus zo'n sluitlaken dat je een week (zoiets toch maar?) na de bevalling draagt, dat kan niet veel permanente schade doen, toch?
    Maar het kan denk ik wél helpen om je slappe buik wat steun te geven, zodat de ingewanden en buikspieren sneller weer op hun plek gaan liggen enzo.
    Zeg ik nou hele rare dingen, of niet?

20. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Dat ben ik dus helemaal met je eens. Een sluitlaken gebruik je doorgaan ongeveer 9 dagen vanaf de bevalling. Ik kan me niet voorstellen dat je daarvan slappe buikspieren kan krijgen. Die periode moet je toch heel rustig aan doen en een sluitlaken geeft dan juist extra steun.

Deel Deze Pagina