Smaak en reuk

Discussie in 'Gezondheid' gestart door TessMe, 24 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TessMe

    TessMe Niet meer actief

    2 en halve maand geleden ben ik enorm verkouden geweest. Ook daarbij had ik dat ik niks meer rook en proefde. Dat trok na een week of 2 weer weg. Paar weken erna werd ik weer zo verkouden. Maar nu is sindsdien me smaak en reuk heel erg veranderd. Ben er ook voor naar de dokter geweest en heb neusspray gekregen. Dit hielp helemaal niks. 2 weken erna had ik een positieve test in handen en ben gestopt met de spray maar met gevolg dat nog steeds alles zo vies ruikt en smaakt. Ik heb dit bij elkaar nu al een week of 7. Komt dus overeen met de zwangerschapsduur. Kan dit echt van de zwangerschap komen of is er its met me sinussen aan de hand ofzo? Koffie ruikt vreselijk. En chocolade smaakt verschrikkelijk. Ook andere dingen zijn in smaak veranderd en zit een bijsmaak aan. Ook tabak ruikt vies.. Hebben meer mensen dit?
     
  2. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Haha, bij mij klinkt het inderdaad als zwangerschap; dingen ineens heel erg vies of juist heel erg lekker vinden ruiken of smaken! Koffie heb ik werkelijk vorige week voor het eerst weer gedronken sinds mn zwangerschap, 35 weken ben ik ervan over mn nek gegaan, van de geur, vorige week heb ik heel dapper een koffie verkeerd gemaakt en van genoten! En je kan dingen ineens heel anders gaan proeven, dus ik denk dat het heel goed samen kan hangen met je zwangerschapsduur!
     
  3. TessMe

    TessMe Niet meer actief

    Koffie ruikt heeeeeeeeel anders ook dan voorheen. Hele rare geur zit eraan. Terwijl ik het eerst altijd lekker vond ruiken. Vooral de pads zelf. Maar nu echt verschrikkelijk. Kan de geur ook niet echt uitleggen.
     
  4. beagle78

    beagle78 Bekend lid

    7 feb 2008
    720
    1
    0
    Ja hoor dat klinkt echt als zwanger...ik heb het heel erg met vlees...alles ruikt bedorven terwijl het net uit de winkel komt.
    hele nare geurtjes.
     
  5. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het ruikt naar iets waar binnen een paar seconden onherroepelijk een kokhalsneiging van komt... Meestal gevolgd door spugen. Bah!
     
  6. Mamma van Finn

    Mamma van Finn Actief lid

    23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je het niet vertrouwt zou ik toch naar de huisarts gaan, maar ik ging tijdens het eerste trimester van mijn zwangerschap zowat over m'n nek van de geur van koffie (terwijl ik een cappucino echt heerlijk vind!) en van de geur van de doritos (die mijn man jammer genoeg met zakken verslindt ;))
     
  7. misa

    misa Niet meer actief

    Klinkt als een zwangerschapskwaal..!
    Gefeliciteerd trouwens!
     
  8. siepie

    siepie Fanatiek lid

    28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Klinkt als zwanger ;) gefeliciteerd!
    Ik ben gek op chocolade maar waren net uit eten en daar was choc ijs en dat stonk toch zo verschrikkelijk!
    Ook tabak stinkt inderdaad, ook door de supermarkt lopen is niet fijn, steeds wisselende luchtjes bleh.
    Vlees vind ik nu niet lekker meer smaken terwijl ik graag vlees at.
    Tja.. zal wel weer over gaan denk.
     
  9. Charlie007

    Charlie007 Niet meer actief

    Hai, het kan door de zwangerschap zijn maar ook van een virus wat je hebt gehad. Ik had dit 1 1/2 jaar geleden. Werd heel erg verkouden met een enorme loopneus, zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Binnen 3 dagen mijn geur en smaak helemaal weg, echt helemaal.

    Ik proefde nog wel zoet en zout en zuur en zo maar de echte lekker nasmaak van chocola enzo was helemaal weg. Dit ging na 6 weken wel beter en het ruiken duurde veel langer. Al met al ruim een jaar bezig geweest voordat alles terug naar 80% normaal was. De KNO arts heeft gekeken voor neuspoliepen maar dat was het allemaal niet. Maar het kan wel dat een virus je neuszenuw zodanig aantast dat je niet goed meer ruikt of proeft. Je moet maar eens googelen op anosmie en parosmie. Normaal hersteld zich het wel maar het duurt gewoon lang. Ik ruik nog steeds bepaalde dingen niet goed en als er iemand om me heen rookt dan ruik ik 3 dagen lang rook in mijn neus, continu, dan trekt het pas weg, heel vies en vervelend.

    Met de zwangerschap had ik tussen 6 en 10 weken even last van beter kunnen ruiken vooral de fruitschaal en vuilnisbak op verre afstand, heel smerig. Maar als je koffie echt heel vreemd ruikt en chocola erg raar smaakt denk ik toch dat je een verkoudheidsvirus hebt gehad zoals die van mij. Neusspray helpt inderdaad niet, je reukzenuw is gewoon aangetast en dat moet vanzelf helen over tijd. Zoek het maar gewoon op op internet want de artsen weten er weinig over. Toch lopen veel mensen hier mee rond.

    Veel sterkte, Charlie
     
  10. TessMe

    TessMe Niet meer actief

    @charlie

    Wat jij allemaal beschrijft klinkt inderdaad erg bekend. Ik ga zeker even googlen. Toen ik bij de dokter was zei hij ook dat het een moeilijke kwaal was. Ik ben ook nu weer wat verkouden. Beetje loopneus en vooral 's morgens zit mijn neus dicht. Naar de supermakt is ook vervelend nu. Maar daar komt bij dat ik nu ook misselijk word van geuren. Ik wacht het maar allemaal af. Hoop dat het snel over gaat. En voor nu... de luchtjes maar vermijden:)
     
  11. Charlie007

    Charlie007 Niet meer actief

    #11 Charlie007, 25 okt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2010
    Bij de supermarkt had ik het ook heel erg en moest dan echt snel zijn ermee. Nooit echt overgegeven of zo maar wel steeds van dat alles wel heel vies rook. Elke dag verzinnen waar ik 'een beetje' trek in had, heel erg maar dat hoort bij de hormonen. At vaak gewoon broodjes met soep, vlees, kip en vis wilde ik niet. Bij mij duurde het maar een paar weken gelukkig.

    Ik vond ook de vaatwasser heel erg stinken, zelf als hij schoon was. Ik rook alles gewoon 10 keer zo goed, zelfs de creme op mijn huid enzo...bah.

    Nou hopelijk gaat het snel beter voor je.

    Hier is nog een link Parosmie

    Nu nog een oplossing want ik vond het wel heeeel vervelend. Gelukkig gaat het dan toch met de tijd beter.

    Charlie
     
  12. Liz

    Liz Fanatiek lid

    9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    heel herkenbaar! vond ook cremetjes vies ruiken..zwitsal bijvoorbeeld bah! en de vaatwasmachine, prullenbak en kattenvoer en warmeten ging ik van over me nek..dat is gelukkig minder..nu ruik ik af en toe nog dingen die andere weer niet ruiken hahaha..
     
  13. Bastet

    Bastet Niet meer actief

    Nu nog niet zoveel last van gelukkig.
    Bij de eerste ook maar een beetje.
    Wat ik toen wel heel raar vond, was dat bamboescheuten ineens smaakten als luchtverfrisser, echt zo smerig!
     
  14. TessMe

    TessMe Niet meer actief

    Ik heb het inderdaad ook met parfum. Douchezeep. Shampoo. Creme. Allemaal heel vies. Hoe sterker ergens een geur aanzit hoe erger het stinkt. Ga toch even de dokter bellen morgen. Lijkt me sterk dat het allemaal door de zwangerschap komt. Echt ALLES ruikt en smaakt vies.
     
  15. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Haha, iedereen vind het hier juist een heel herkenbare zwangerschapskwaal! Ik ben bv andere wasmiddel gaan gebruiken omdat ik kick op dit nieuwe geurtje maar heb staan kokhalzen bij 't uitzoeken; hoor zovaak dat mensen Lenor wasverzachter hebben, maar ik ging daar bijna van over mn nek zo vies dat ik 't vond ruiken. Ook de vlees afdeling van de supermarkt was kokhalzen en zo nog heel veel dingen. De eerste maanden kon ik geen eens een banaan naar binnen krijgen omdat die zo enorm vies waren ( En dan vooral die textuur, dat laagje wat een beetje ruw is, als je dat tegen je tandvlees aan voelde, walg!! )

    Heel herkenbaar dus ;) Maar het kan geen kwaad om je dokter voor te leggen: Ik vind ineens alles anders ruiken en smaken. Ohja en ik ben zwanger!
     
  16. Charlie007

    Charlie007 Niet meer actief

    Tessme, heeft de dokter nog wat gezegd?

    Charlie
     
  17. TessMe

    TessMe Niet meer actief

    Hallo,

    Ik heb de dokter gebeld. Helaas zat deze helemaal vol!! Kan dus maandag pas terecht. Maar het is echt heel erg. Waren gister even weg en we komen thuis en moest gewoon kokhalzen van de lucht in huis. ALLES stinkt. Word er echt moedeloos van. Nou ja laat morgen ook even bij de gyneacoloog vallen. Misschien dat die iets weet..
     

Deel Deze Pagina