Hallo allemaal, Ik heb het al een tijdje niet meer naar mijn zin op mijn werk.. de sfeer is gespannen en de werkdruk ontzettend hoog ( zorg ) Paar weken terug besloten om te solliciteren bij andere bedrijven wel zorg gerelateerd Ik ben al op gesprek geweest bij een bedrijf en ben daar yot de laatste sollicitatie ronde gekomen.. helaas voor de ander gekozen. De baas gaf daar aan dat ik op gesprek veel beter was dan dat hij had gedacht n.a.v. mijn brief. Hier wil ik dus wat mee .. Wie heeft er tips? Waarmee kan ik mij onderscheiden v dr rest en wat is absoluut een no go ? Ik kom van een woongroep lvg en solliciteer op dit moment op dagbesteding vacatures ggz/pg omdat ik toe ben aan wat nieuws.. Ik heb nu dus een ontzettend leuke vacature gezien maar ik zal echt een pakkende brief moeten hebben wil ik opvallen.. Ik ben er zo slecht in
Geen concrete tips maar in zijn algemeenheid: begin altijd met een nieuwe brief! En niet een oude brief gaan aanpassen. Zorg dat je echt in gaat op wat er in de vacaturetekst staat. Verspil niet te veel tekst aan wat ook al te lezen is in je CV. Houdt het bij jezelf en maak het smart met praktijkvoorbeelden. Pimp je CV, minstens zo belangrijk als je brief. Google eens op het nieuwe CV of CV2.0. Als je je brief hebt en je wilt graag dat er iemand mee leest mag je me ook PB-en hoor!
Zelf heb ik regelmatig in sollicitatiecommissies gezeten. Wat mij vaak opviel is dat er mensen solliciteerden die zich niet goed in de vacaturetekst hadden verdiept. Mensen die geen onderzoek op internet hadden gedaan naar de organisatie (doelstellingen, bedrijfscultuur etc). Dat er mensen solliciteerden die niet aan de harde functie-eisen voldeden en dan hun werkervaring zo wisten te verdraaien alsof ze toch geschikt zouden zijn. Mensen die ellenlange brieven schreven terwijl brieven echt minder relevant zijn dan de feitelijke info op de Cv. De brief is meer bedoeld om een indruk van de persoon zelf te krijgen. Dus de volgende punten zijn wat mij betreft belangrijk : - Lees de vacaturetekst goed door en oordeel eerlijk of de functie jou echt past. - Bepaal welke punten uit de vacaturetekst jij wil motiveren in je brief. Neem ze niet allemaal, dan wordt de brief lang. Houdt wat achter de hand voor wanneer je op gesprek wordt gevraagd. - Doe onderzoek op internet naar de organisatie. Neem hiervan een stukje mee in je brief. Dit laat zien dat jij je echt verdiept hebt in de organisatie en niet dat dit de 5e brief is die je die dag schrijft. - Houdt de brief kort (max een A4), zakelijk met een kleine persoonlijke noot. - Zorg dat de persoon die ze in de brief te lezen krijgen dezelfde persoon is die ze op gesprek krijgen. Anders val je bij een gesprek echt door de mand. - Laat je brief een dag rusten en lees de brief een dag later, wanneer je fris bent, nog eens kritisch door. - Laat de brief nalezen door een derde en haal alle schrijffouten eruit. Schrijffouten zeggen veel over iemands manier van werken. - Een foto van jezelf op de brief of Cv laat jou eruit springen. Wel een foto in nette kleding. En lachend op de foto doet ook veel. - Zorg dat de brief overzichtelijk en rustig oogt. Geen gekleurd papier en 10 verschillende kleuren inkt (ja echt, ik heb ze gezien).