Starten met zwemles tijdens corona

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door hummeltje5, 16 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik kon even zo gauw niet vinden of er hier al een topic over was..

Wat ik me in ieder geval af vroeg: zijn er meer ouders die hun kleuter laten starten met zwemlessen nu tijdens corona?

We wilden onze oudste er graag al eerder op hebben, maar ja.. corona hè :rolleyes:
    Al die verhalen over jonge kinderen die door vreemden worden aangekleed (want zeker als je kind start is zo'n zwemleraar/-juf vreemd voor m) en kinderen die in natte zwemkleding de deur uit worden geschopt, buiten in de (vries)kou door papa/mama hun badjas om kregen, nat in de auto moesten en pas thuis konden douchen& aankleden, deden ons geen goed.
    Maar goed, toen was ie 4,5 en hadden we zoiets van: nou ja, dan maar op zwemles als ie 5 is.
    Inmiddels is er niet veel verbeterd volgens mij..
    Ik vraag me af wat nu het meest wijze is: toch nog een half jaartje wachten (met de kans dat je dan alsnog als ouders niet mee naar binnen mag en de wetenschap dat het dus sowieso minimaal nog een half jaar langer gaat duren eer je kind wat basis zwemvaardigheid bezit)... of toch gewoon nu beginnen (terwijl hij totaal geen idee heeft hoe& wat)?
    Wat doen jullie?

PS: graag geen discussies over wat de beste leeftijd is om te starten en/of dat wat ik hierboven heb gezet wel erg overdreven is (ik heb het van meerdere mensen hier gelezen) etcetera.
    Graag echt alleen inhoudelijk reageren.

2. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.016
    2.377
    113
    Onze jongste wordt vrijdag 5. De oudste was op die leeftijd al begonnen. We hebben hem op een wachtlijst gezet in de hoop dat hij na de zomervakantie kan beginnen. Eerder willen we niet door de huidige maatregelen. Veel later eigenlijk ook niet want met de oudste zijn we nu al dik 2 jaar bezig en heeft nog geen a (nog lang niet zeg maar)

hummeltje5 vindt dit leuk.
  3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    alleen even een vraag: Is je kind al opgegeven? Want de wachtlijsten zijn overal natuurlijk hartstikke gestegen... een wachtlijst van een jaar lijkt me nu niet vreemd.
    En ik weet écht niet of we 2 maart weer mogen starten.... Dus je vraag is inhoudelijk ook wat lastig te beantwoorden omdat er nagenoeg geen zwemlessen worden gegeven nu (mogelijk mis ik een bad waar ze wél nog lessen- maar ik ken ze niet) nu alle baden alweer zo lang dicht zijn.

4. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Dochter is gestart met 4.5 maar heeft maar 5 lessen gehad door iedere keer de uitval. Dus wat dat betreft hadden we beter kunnen wachten. Hier moeten ze zichzelf afdrogen en aankleden, en dat gaat best prima, makkelijke kleren aan en thuis even oefenen. Dus zou zo snel mogelijk starten, vind het wel belangrijk

5. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Onze oudste is vorig jaar februari begonnen. Was dus net van start voordat zwemles weer stopte. Na de vorige lockdown pakte hij het heel snel weer op. Geen idee hoe dat nu gaat zijn. Aangezien we een lespakket hebben en niet per les betalen maak ik me daar ook niet al te druk om.
    De middelste is net 4 en die hebben we wel meteen ingeschreven. Ook omdat de wachttijd hier een jaar is (en je mag pas inschrijven vanaf dat ze 4 zijn) en de wachttijd loopt nu door corona ook alleen maar op.
    Afhankelijk van hoe het er bij jullie op zwemles aan toe gaat en hoe jullie kindje daarop reageert zou ik hem gewoon op zwemles doen.
    Bij ons is er nu dus helemaal geen les, maar toen er wel weer les was mochten ouders wel naar binnen. Grote kleedkamers was 1,5 op afgetekend bij de bankjes. Er werd geteld hoeveel ouders naar binnen gingen, snel omkleden, afzetten bij de badmeester en het zwembad weer uit. Ophalen werd er niet gedoucht. Stonden de kinderen klaar bij de badmeester (met hun handdoek), langslopen, kind meenemen en in kleine aparte kleedhokjes omkleden. Ook dan lieten ze maar een vast aantal ouders tegelijk binnen, mondkapje verplicht en afstand houden.
    Wordt je kind echt door anderen aan en uit gekleed (in grote kleedkamer of apart? Zou voor mij ook nog uitmaken) of moet je hem in de vrieskou in zwemkleding mee naar buiten nemen dan zou ik daar wel m’n vraagtekens bij hebben.

6. marievs

marievs Fanatiek lid

16 sep 2013
    2.118
    293
    83
    Onze jongste is met 4.5 begonnen. 5 lessen gehad. En toen kwam de lockdown. Ze ging al echt super lekker. Ze kon al zwemmen op der rug zonder hulpmiddel en ook borstcrawl zonder hulpmiddel. Ik ben benieuwd waar ze straks staat als ze weer begint. De oudste is voor C bezig. Ook zij heeft 5 lessen gehad.

Hier mogen de ouders hun kind uitkleden in de kantine (zwemkleding zit eronder) en dan gaan ze door de deur door naar het zwembad. Omkleden is allemaal apart in een hokje.

Aan de ene kant baal ik dat ik al ben begonnen met de jongste, maar aan de andere kant heeft ze wel een 'plekje' en kan ze dus weer verder zodra het weer opgestart wordt. Want ja, de wachtlijst was al lang en wordt alleen nog maar langer denk ik hierdoor.

7. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Dochter is bijna 6,5. Met mijn werk is zwemles inplannen best lastig, dus neemt man 1 dag per week straks ouderschapsverlof op zodat hij ook met haar naar zwemles kan. Dochter is een jaar geleden begonnen met turnen om conditie op te bouwen, daarna begon Corona, ze staat inmiddels op de wachtlijst voor zwemles, zodra het kan gaat ze starten.

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nee nog niet. Eerlijk gezegd hebben die wachtlijsten wel al een keer door m'n hoofd gespookt, maar daarna weer weggeëbd. En misschien ook wel wat naïef gedacht van me dat ze dan wel opgeroepen zullen worden op geboortedatum en niet op datum van aanmelding? :oops: Ijdele hoop zeg maar...

Ik hoop overigens dat het hier, in een relatief klein dorp, mee zal vallen met de wachtlijsten...

Verder bedoel ik natuurlijk 'zodra ze weer open zijn'.

9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Bedankt alvast aan alle dames die tot nu toe hebben gereageerd :thumup:
    Heb echt wat aan jullie antwoorden.

We zijn nog een klein beetje in dubio over bij welk zwembad we überhaupt willen gaan lessen.
    Maar vind het sowieso lastig om nu te gaan vragen 'welke richtlijnen hanteren jullie nu met corona'? Want als de zwembaden weer open mogen kan het zijn dat ze hele andere richtlijnen hanteren..
    Erg koffiedik kijken natuurlijk.

10. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ik zou je kind zeker aanmelden. Hier ook een dorp met één zwembad maar wachtlijsten waren soms al een jaar, zou me niets verbazen als het nu 1,5 jaar is geworden. Tegen de tijd dat je kind aan de beurt is zijn de regels denk ik alweer versoepeld. En zo niet kun je altijd nog kijken wat je doet.

11. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Mijn derde zou starten als zijn zusje geboren was. Maar toen zag ik daar echt nog niet door heen met 4 kinderen. Dus stelden we het uit. Toen kwam corona, en ik vond het zonde om hem te laten starten en dan weer een lockdown dus weer geen les.
    Paar weken terug heb ik toch maar eens gebeld met het zwembad, en hier is dus geen wachtlijst bij het gemeente zwembad. Bij het particuliere zwembad wel van 2 jaar.
    Zoon is ondertussen al 6 en zodra het zwembad open gaat start hij met 1 keet per week en zodra er plek is met 2 keer per week. Ik vermoed dat hij snel zijn diploma heeft, al weet je dat natuurlijk nooit zeker. Maar hij zwemt in ons opzetzwembad heen en weer onder water, en in het vaste zwembad van 2,5 meter diep bij schoonouders metbandjes om ook flinke stukken heen en weer. Het stuk watervrij en conditie is denk ik geen probleem voor hem.
    We zullen zien hoe het gaat.
    Overigens mag je hier gewoon je kind in de kleedkamer omkleden en weer ophalen hoor.

12. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ik zou met de wachtlijsten dienollopen je kind gewoon opgeven. Zwemlessen worden nu niet gegeven en je weet syraksnook niet hoe het gaat met de regels toch?
    Mijn dochter is met 5 begonnen midden in de coronatijd. Helaas nu dus een stop. Ben benieuwd hoe het straks gaat als ze weer begint. Ik vrees dat de eerdere lessen verloren zijn.

Ik mag haar gewoon zelf aan en uitkleden hoor. Afgeven bij de badjas of meester. En ook weer zelf aankleden. Douchen mag nu niet.
    Ik zou het ook raar vinden als iemand anders zou helpen bij aan en uitkleden zoals ik hier had gelezen.

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Ik zou kijken naar de verschillende lesscholen. Hoe verlopen de verschillende lessen.

Bij ons hebben ze bij de ene groepjes en dan stroom je door als je zo ver bent, je koopt een strippenkaart. Je mocht voor de corona zitten in de kantine.

Bij de andere heb je een vast bedrag en een vast aantal lessen. Je mocht voor de corona aanwezig zijn.

Wij zijn gestart met 5.5 vanwege zwemlessen in groep 3. In gr 1 kon hij dan a halen, b in groep 2 en onderhoud in groep 3.

(Toch verliep het anders maar het idee was goed hahaha)

14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.046
    14.739
    113
    Vrouw
    In november is onze jongste 5 geworden.
    Zijn broers en zussen zijn allemaal in groep 2/3 gestart met zwemles. Hij zit nu in groep 2 en als corona er niet was had ik hem nu al wel op zwemles gedaan. Hij was afgelopen zomer zo lekker watervrij.
    Ik heb hem nu ook nog niet opgegeven. Zit wel een beetje met dezelfde vragen als jij.

Ik denk dat ik hem binnenkort toch ga opgeven. En dan zien we wel wanneer hij kan gaan starten.
    Ik hoop toch dat het richting de zomer weer beter zal gaan en de zwembaden opengaan en blijven.

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.093
    12.056
    113
    Ik zou zeker aanmelden, desnoods bij de verschillende zwembaden en tegen de tijd dat je aan de beurt bent kijken wat de situatie is en waar je keuze voor gaat.

Hier was het mondkapje op voor de ouders, zwemkleding thuis aan, uitkleden, ouder naar buiten, kind in het water, na het zwemmen (met verspreide start en eindtijden per badje) in een kleedhokje met mondkapje voor ouder helpen aankleden en naar huis. Ging altijd prima!

16. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Fayèn had 12 december mogen beginnen, maar dat wou ik niet. Ze is heel gevoelig voor prikkels en ik vond de december maand al druk genoeg. Ik ben blij dat ik haar niet heb laten starten.

Maar zodra ze weer een uitnodiging krijgt, gaat ze beginnen.
    Maar omdat onze oudste daar al zwemt, weer ik dat er geen vreemde mensen mijn dochters aankleden.
    Ik denk niet dat ik haar zou laten beginnen als dat wel het geval zou zijn.

17. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Staat op de website niet een corona protocol? Dan kun je lezen hoe ze er nu mee omgaan.

Ik heb hier de jongste gewoon aangemeld. Hij is gestart na de zomervakantie en zit dus nu in zijn lockdown stop. Geen idee hoe hij het straks weer oppikt, maar hij ging erg lekker. Hoop dat als ze straks weer open mogen, hij voor de zomervakantie nog flink wat zwemmeters kan maken.

Hier zwemmen ze trouwens in hetzelfde zwembad, maar bij 2 verschillende scholen en ze hanteren hun eigen regels: bij de één mag je gebruik maken van de kleedkamers voor aanvang (wel zwemkleren eronder, dus zo kort mogelijk), bij de ander niet. Afdrogen en omkleden mag sowieso bij beide. Die paar meter van auto naar de deur van het zwembad, in zwembroek en badjas/onesie, vond ik trouwens niet zo probleem.

18. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Wij zijn afgelopen jaar na de lockdown gestart met zwemlessen. De les is regelmatig niet doorgegaan, maar dan krijg je een inhaaltegoed. Nu zijn ze natuurlijk helemaal dicht en denk dat de wachtlijsten steeds langer gaan worden. Zou hem nu dus zeker inschrijven.

Er mag 1 ouder mee naar binnen om te helpen aan en uitkleden en tijdens de les wacht ik gewoon buiten. Ik kan buiten zelfs door een raam naar het zwembad kijken.
    Als ik niet mee naar binnen had gemogen voor en na de les, had ik nog niet gestart. Mijn zoontje zou echt niet alleen naar binnen gaan.

19. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nav. jullie berichten heb ik nog meer vragen gekregen dan ik al had :roflmao:
    Ik ga ze allemaal opschrijven zodat ik er ook wat mee kàn!

Ook goede tips gezien zoals die van @Dubbelgeluk 'aanmelden bij beide locaties en dan maar zien waar we het eerst terecht kunnen' :thumup:

@Feye op de site van de school waar het we meest naar neigen staat geen corona protocol in ieder geval. En op die andere dacht ik ook niet.
    Ik waag er wel een mailtje aan deze week :)

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.105
    113
    Mijn dochter van 5,5 is nog niet gestart, wel op de wachtlijst. Reden was niet zozeer Corona, wel dat ze überhaupt een schoolweek nog niet uithoud qua energie. Groep 1 is ze halve dagen gegaan (4 x pw) nu in groep 2 gaat ze 4 hele dagen (woensdag niet) dus ik zag tot nu toe niet echt een mogelijkheid om de zwemles ook nog in te plannen. Maar vanwege Corona wel al op de wachtlijst, want het kan nu zomaar nog een jaar duren voordat ze mag en dan verwacht ik wel dat ze het trekt. :)
    Ik zou dus wel al inschrijven, aangezien het bij de meeste zwemscholen toch wel een jaar of langer duurt (zeker in deze tijd) voordat ze kunnen beginnen.

Deel Deze Pagina