Smaakversterker/E621 schadelijk!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Madelon84, 3 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Wie is de maker van die site? Staat nergens! En het ziet er allemaal zó prullerig uit. Iedereen kan willekeurige "informatie" op internet zetten...

Het bezwaar tegen kant en klaar sauzen etc is overigens vanwege de gebruikelijke overdosis aan een andere, ook snel zeer ongezonde smaakversterker: zout.

Waar haal je vandaan dat "consumentenbond en voedingscentrum het veilig stellen" ?

"in het filmpje is ook te horen/zien dat bij het dagelijks gebruik van E621 tijdens de zwangerschap, het kind rond de leeftijd van 10 jaar, duidelijk dikker en dommer is."

Ja hoor! Kijk maar eens naar bijvoorbeeld die miljoenen Chinezen die het dagelijks eten! :rolleyes:

2. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

tnx voor jullie berichtjes, ben er wel iets relaxter onder geworden. dat van dat aspartaam was idd eerst kankerverwekkend ed. maar nu kun je het gerust eten/drinken..
    maar ik hou er gewoon niet van als je een broodje bapau koopt bijv, dat er een RIJ van ingredienten op staat, niet normaal meer. en dan met een stuk of 6 e-nummers.
    en die onderzoeken zijn wel uitgelopen op een serie in het nieuws van cnn, dat kan toch ook niet zomaar dan..
    nou ja, ik was toch al van plan veel vers en zelf te gaan maken en minders snacks te eten ;) dus ik ga er wel een beetje rekening mee houden maar je kunt het onmogelijk vermijden.
    goede tip trouwens van dat bloemkoolsausje zelf maken! alleen 1 vraagje: wat is roux? :oops:

3. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Jsztd, jammer genoeg zijn er wél mensen de elke dag met zakjes koken....zij behoren ook tot de risico groep...

Of aspartaam kankeverwekkend is of toch niet, i dont know, ik weet wel dat het slecht voor je is. Ik drink liever suiker als zoetstoffen.

4. Niet meer actief

Ja oke is ook zo.. maar je krijgt sowieso elke dag wel een voedingsstof binnen waardoor je in een ''risicogroep'' valt... wat dacht je dan van buiten op straat lopen? Uitlaatgassen etc.? Meeroken? En zo kan ik nog waarschijnlijk wel 100 dingen opnoemen, waaronder veel voedsel waar stoffen inzitten die ''slecht'' zijn.. als je al die dingen moet mijden, waardoor je in een zogenaamde risicogroep zit dan kan je jezelf het best opsluiten met water & brood!

Aspartaam is toen idd ook een hele rel over geweest... en zolang je geen 2liter ervan binnenkrijgt ofzo is er echt niks aan de hand.. en dat je dan liever suiker gebruikt? Dat weet ik niet.. heb je weer meer risco op obesitas wat je ook weer in veel risicogroepen plaats... en zo is t altijd wel wat!

5. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

6. Niet meer actief

Oh jee.. daar gaat koemelk in.. en weet je? zelfs koemelk is ''bewezen'' vaak niet erg gezond!
    Zit vaak antibiotica in en weet je waarom? Omdat koeien door de nieuwe manier van melken vaak uierontstekingen krijgen, die pus in de melk komt en ze daar dus een kwak antibiotica ingooien zodat mensen er niet ziek van worden..

heerlijk ;)

7. Elke1984

JsztD, uitlaatgassen zijn geen voedingsstoffen. ;)
    En je opsluiten is ook helemaal niet goed want dan gaan je botten ontkalken door een tekort aan zonlicht en dus vit. D.
    Je kan niet alle schadelijke factoren in je leven uitschakelen maar je kan toch proberen om zo gezond mogelijk te leven? Dit is niet voor iedereen een even grote prioriteit en dat begrijp ik, er zijn vele dingen waarvan gezegd wordt dat ze ongezond zijn maar langs de andere kant...waar rook is, is vuur...

Ach, we doen allemaal maar wat ons het beste acht, zeker!

8. Elke1984

Ik maak het met sojamelk omdat ik niet tegen koemelk kan...dus over die pus hoef ik me gelukkig al geen zorgen te maken! Brrrr....

9. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Maar als je de meeste van die dingen zou kunnen ontwijken, dan zou je dat toch doen....? Zoals zwangere vrouwen rokerige ruimtes vemijden, je het een keuze!

Op obesitas heb je ook alleen risico als je 2 liter suiker drinkt per dag.

10. Niet meer actief

Elke dat snap ik ook wel ;) t is alleen een goed voorbeeld van iets wat nou eenmaal onderdeel uitmaakt van ons dagelijks leven waardoor we ALLEMAAL in ''risicogroepen'' vallen..

En ja mamadeluxe, maar de gezondheidsrisico's die aspartaam met zich meebrengt komt ook niet met 1 glaasje cola light... heb je ook wel 2 liter voor nodig...

Alles wat ik probeer te zeggen is, waar trek je een grens? Tot waar ga je..? Asl je bij alles wat je doet, eet, drinkt zover na moet denken wordt je knettergek!

11. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    De grens is mate, of niet natuurlijk. Ik drink nooit cola o.i.d, maar je kan dat best doen, paar keer in de week ofzo natuurlijk.
    Zoals ik hierboven zei denk ik dat de risicogroep de mensen zijn die een druk leven hebben ofzo, en dus veel gemaks-eten verorberen.
    Daar zijn er nog behoorlijk veel van, kijk maar eens naar programma's zoals "je bent wat je eet" er zijn een tiental gezinnen op geweest maar vast duizenden aameldingen...

Wat mij zo tegenstaat, is dat het in zooooveel zit, ook dingen waarvan ik denk nou...was dat nou echt nodig... :(
    Je ontkomt er bijna niet aan dat je er al gauw best een flinke portie van in de week binnenkrijgt, dat vind ik jammer.

12. Niet meer actief

Nou precies dat is het dus... ik zeg niet dat het NIET ongezond is, absoluut niet.. maar als je de laatste tijd ziet in welke voedingsmiddelen allemaal slechte voedingsstoffen zitten dan moet je daar gewoon echt niet over na gaan denken want dan blijf je bezig.. :)

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Kom op zeg, je moet je echt overmatig aan dit soort dingen vergrijpen, wil je er ooit ook maar iets van merken. Niet alles geloven hoor. Het heeft absoluut geen zin om opeens panisch dit soort dingen te vermijden. De gezondheidsfreaks die ontzettend paranoide alles zelf maken met biologische producten zijn er vaak lichamelijk nog slechter aan toe dan mensen die gewoon normaal eten. Ik ken er in ieder geval 2 in mijn directe omgeving en deze mensen hebben altijd wat.

14. Niet meer actief

Ben het 100% met MerleQ eens.. ken inderdaad ook een vrouw die echt overal overmatig mee bezig is en zo ook haar kind opvoed en die 2 hebben echt altijd iets...

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

Beste Monique,

E621 oftewel vetsin, is een smaakversterker wat in vele producten voor kan komen. Er wordt veel over dit stofje gesproken en geschreven, feit is echter dat het een veilige stof is. Sommige mensen reageren overgevoelig op dit stofje, voor zwangeren is het in principe geen probleem.

Zijn er nog vragen naar aanleiding van dit antwoord? Neem dan contact op met de informatielijn van het Voedingscentrum (op werkdagen van 9 tot 17 uur via telefoon (070) 306 88 88, menukeuze 2). Of kijk op www.voedingscentrum.nl Deze website wordt dagelijks aangevuld met de meest recente inzichten en nieuws.

Met vriendelijke groet,

Joka van Dusseldorp – Dijkstra , voedingsvoorlichter

Voedingscentrum - eerlijk over eten

hier bij antwoord op dit topis het blijkt gewoon veilig te zijn.ik heb namelijk gewoon gemaild.

16. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Haha dus als zij dit zegt en een ander dat, dan geloof je dat direct...
    Ik zeg niet dat ze niet gelijk heeft maar ik vind het wel makkelijk geloofd van je.
    Voor mij bewijzen haar woorden nog niks.
    Zolang ik nog TWIJELS over dat spul heb neem ik het voor de zekerheid gewoon zo min mogelijk.

17. Niet meer actief

Wat is dat nou weer voor reactie? :(
    Dus als het voedingscentrum zoiets terugmailt moet je dat maar alsnog in twijfel trekken door een of andere vage website... is toch precies hetzelfde

18. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ja, is ook precies hetzelfde. Daarom juist! Waarom is dat een vage website? Er zijn ook reportages geweest van cbn, een christelijke (nieuws)zender uit amerika over smaakversterkers. Is dat ook een vage website/reportage? (pb me voor link)
    Wat ik ermee wil zeggen is, de een zegt dit , de ander dat, maar omdat de dame van het voedingscentrum zegt wat je misschien wil horen is dat gelijk geloofd en daarmee de hele kous af? Dat vind ik heel kort door de bocht.

Ook vind ik de reactie van de dame van het voedingscentrum heel kort, en niet onderbouwd.

19. Niet meer actief

Dat komt omdat heel het principe van de schadelijkheid van E621 niet onderbouwd is..

20. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Dat zeg jij! Ik zeg van wel ;)

Deel Deze Pagina