veel vragen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Mami, Dec 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mami

Mami Actief lid

Nov 8, 2010
    148
    0
    0
    #1 Mami, Dec 10, 2011
    Last edited: Dec 10, 2011
    hallo Teddy,

Ik ga dan toch eens beginnen met een paar vragen, mogelijk horen er een paar niet bij jou thuis, toch stel ik ze even.

We hebben onze kleine man, geboren 3-11-2011 19:00uur
    Hij is geboren middels een KS en was 3 wkn. te vroeg uit onvolkomen stuit. Hij is nu 5 wkn. oud.

Geboortegewicht: 3200 die dag 3 voedingen gehad
    4-11 3095 10 voedingen
    5-11 3010 11 voedingen
    6-11 2925 10 voedingen
    7-11 3010 5 voedingen

Die middag ben ik naar huis gegaan, de kraamzorg woog die dag ook nog een keer:

7-11 3030
    8-11 3050
    9-11 3150
    10-11 3210

Kraamzorg ging weg en op 17-11 kwam CB langs
    Ze hebben hem gewogen en kwamen op: 3640 gram

Afgelopen maandag heeft CB hem gemeten en gewogen en hij woog: 4535 bij 56 cm.

Hij groeit goed, ik voedt hem op verzoek alleen borstvoeding.
    Wanneer hij niet binnen de 3,5 uur zelf vraagt leg ik hem zelf aan.

voedingen om:

7:00-8:00
    10:30-11:30uur
    14:00-15:00uur
    17:00-18:00uur
    20:00-21:00uur
    23:00-0:00uur
    3:00-4:00uur

Ik voedt hierbij 1 borst en dan valt hij in slaap.
    Deze voeding duurt meestal 10-15 min.
    Overdag doet hij vaak een 2e run van 10-15min. er bovenop en drinkt ongeveer 20 min en valt dan in slaap.
    In de nacht doet hij dit niet.

Mijn tsr is best pittig en hij drinkt ferm, vol de mond erop en vastpakken met beide handjes, prachtig om te zien.
    Hij legt zichzelf goed aan en drinkt gedurende die 10-15 minuten vol, je hoort hem slokken waarbij ik hem echt moet zeggen rustig aan te doen.
    Heel soms verslikt hij zichzelf en laat los waarna hij zich weer aanlegt. Soms even een kerm dat hij het niet leuk vind of juist erg lekker.
    Soms heb ik het gevoel dat de tsr even te heftig is, het lijkt ook alsof ik die meerdere keren voel en soms ook niet.

Heeft een week terug wat minder prettig gedronken, had spruw, heb een middel gekregen en dit voor hem en mij gebruikt, binnen 2-3 dgn. was hij er vanaf. Ik heb geen tepelproblemen en ook nog niet gehad.

Nu de reden van mijn vraag

1: Hoe lang duurt een voeding? 10-15min. aan 1 borst lijkt mij niet veel als ik al die verhalen mag geloven.
    Mijn borsten voelen goed, niet hard en stuwen niet.
    Mijn compressen zijn soms wel nat en zodra ik ga voeden komt er al een druppel uit.
    Het is ook wanneer ik links voedt, ik rechts ook een tsr/kriebel voel.
    Wil ook niet dat mijn productie omlaag gaat.
    Ook wil ik hem niet teveel uit bedje halen omdat hij groeit in zijn slaap.

2: In slaap vallen waardoor hij een kortere voeding krijgt, krijgt hij dan voldoende aan die vette melk binnen?
    Hij geeft soms een mondje weg en denk dat hij dan even teveel heeft gehad, ook al heeft hij maar 10min. gedronken.

3: Ik lees ook veel dat je 2 borsten aan moet bieden.
    Overdag wilt hij dit de laatste tijd wel eens, s'nachts niet.
    Hoe weet ik dat hij echt voldoende heeft wanneer hij standaard in slaap valt na elke voeding?
    Hij wordt bij elke voeding verschoond.
    De pampers zijn altijd nat en er zit poep in.
    De nacht 0:00/7:00 zit pamper helemaal vol.
    Kleur van de poep is geel-groenig.

4: Ik probeer regelmaat in zijn leven brengen, hoe?
    met deze leeftijd? pakt hij dit al op?

Oude wijze: wanneer hij voor een voeding kwam verschoonde ik zijn pamper en dan was het huilen geblazen, daarna voeden en gelijk het bedje in.

Zo'n kleintje wilt toch ook soms graag eens wat spelen? wil hem deze tijd niet ontnemen i.v.m. zijn ontwikkeling dus heb een nieuwe manier geintroduceerd.

Nieuwe wijze:
    Gelijk voeden als hij voor een voeding komt, dan pamper verschonen, even 5-10min. speeltijd als hij helder is en wanneer ik slaapsignalen zie gaat hij half slapend te bed.

Is het zijn laatste voeding voor de nacht 0:00 en laat hij slaapsignalen zien dan doen we hem lekker in badje en in bed.
    Hij slaapt in zijn eigen bed op onze kamer (inroom) onder lakentje en deken + nog een lekker kruikie waar hij de hele nacht mee doet.

In de nacht is het gewoon, liggend voeden wanneer hij vraagt, met gedimd licht en na de voeding direct zijn bedje in.
    Hij lijkt het hier in de nacht nu wel iets beter op te doen, moet hij hier misschien nog een beetje aan wennen, omdat hij nog wat onrustig is? We doen dit net 2 dgn.
    Hij moet dan s'nachts alleen wel boertje laten wat hij overdag niet hoeft en dan is het soms hommeles. Soms heeft hij zo last van krampjes??? dat hij van 0:00-4:00uur wakker is en wil niet dat hij zo zijn kostbare slaap mist.

5: laatste vraag. wanneer hij gaat slapen of wakker wordt kermt hij veel. Het klinkt niet pijnlijk en valt op den duur in slaap, wanneer hij zich meld, begint dit ook met kermen/kreunen.
    Alsof hij zijn keeltje schraapt, net een zeeleeuw.

Wij dachten eerst aan een beetje zuur wat omhoog komt en hebben het hoofdeind verhoogd. Verder geen bijzonderheden maar wat kan dit zijn? Ik begrijp dat sommige baby's dit doen zonder dit door te hebben maar wil gewoon niet dat hij pijn heeft.
    Volgens huisarts hoefden wij ons geen zorgen te maken om reflux.
    We hebben al wel infacol in huis gehaald i.v.m darmkrampjes.

misschien kun je het een en ander aan hulp bieden of onzekerheden wegnemen?

Hij ziet er lekker uit, en gezond. Goed helder en alert.
    Geen rarigheden ook gewoon een lekker tevreden kereltje.

het is mogelijk mijn eigen onzekerheid...

2. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Lieve Mami,

Ik begrijp dat je onzeker bent. Dat hoort bij moeder worden en is vaak het grootste struikelblok bij borstvoeding geven.

Maar uit alles wat ik lees zie ik dat hij (en jij ook) het super goed doet! Hij groeit gemiddeld meer dan 300(!) gram per week. Een gezonde op tijd geboren baby groeit ongeveer tussen de 150-250 gram per week. Jouw knul doet het dus meer dan goed.

Wat mij betreft hoef je hem niet wakker te maken voor een voeding. Hij mag helemaal op vraag gevoed worden. Soms mag dat ook best op jouw verzoek zijn als dat fijner voelt (of beter past). 10-15 minuten per voeding is prima. Het kan zelfs zo zijn dat hij over een poosje na 5-7 minuten al klaar is met drinken. De TSR beperkt zich niet tot 1 borst. Die komt altijd in beide borsten tegelijk.
    Gezien de enorme groei is 1 borst per keer voor jouw baby (op dit moment) genoeg. Hij laat het vanzelf wel merken als hij die 2e borst nog wil.
    Zijn groei moet jou vertrouwen geven dat hij voldoende krijgt (meer dan voldoende zelfs).
    Qua ritme doe je het goed hoor. Je kijkt naar je baby en speelt in op zijn behoeften. Dat is perfect. Als hij 's nachts krampen heeft kun je de leegste borst nog een keer aanbieden. Het zuigen helpt tegen de krampen en de vette laatste melk ook.
    Het kreunen is waarschijnlijk niks. Hij is dan de indrukken aan het verwerken voor hij in slaap valt. De infacol voor de krampen zou ik mooi in de kast laten staan. Gewoon nog een keer aan de leegste borst voor het zuigen en de vette melk. Infacol is pure marketing, volgens mij doet het amper iets in de baby buik.

Ga vooral zo door Mami! Jij en je baby doen het super! Mijn complimenten!

3. Mami

Mami Actief lid

Nov 8, 2010
    148
    0
    0
    jeetje, dit stelt mij wel erg gerust hoor.

moet zeggen dat die nieuwe regelmaat beter blijkt te vallen bij de uk.
    hij viel vanmiddag en net echt als een blok in slaap.
    het zeeleeuwtje wordt iets kalmer qua geluid.

tijdens verschonen boert hij en gooit hij evt. een klein mondje eruit wat hij teveel gedronken heeft en eindigd in een hik.
    dan ligt hij even lekker bij mij met knuf en valt als een blok in slaap.

wel kan het zo zijn dat hij dan erg lang blijft slapen en weet nu even niet hoe lang hij mag doorslapen bij 5-6 wkn. of wat "normaal" is.

en inderdaad, soms is hij al met 6 min. klaar en heeft dan ook echt ferm gedronken.

in ieder geval bedankt voor zover en zal de Infacol laten staan.

thnx!

Share This Page