Hoihoi, Mijn zoontje drinkt al sinds hij 1 jaar is nog zo een 2 a 3x per dag mijn melk. Nu heeft hij ineens een periode dat hij weer vaker wilt drinken. Het was zelfs zo dat hij ineens in de nachten de borst wilde. Gelukkig is dat van de nachten nu over na veel gehuil. Maar hij wijst dus naar mijn borst en heeft het over hap hap. Als ik nee zeg, wordt hij helemaal boos. Hij blijft het dan proberen. Het is nu zo ver gekomen dat hij ook als we op bezoek zijn mijn borst van onder mijn truitje probeert te pakken. Ik vind 2 a 3x borstvoeding per dag genoeg. Het liefst geef ik hem nog maar 2x de borst op deze leeftijd. Ook omdat we een wens voor een tweede wondertje hebben. Maar ik weet dus niet hoe ik hiermee moet omgaan. Hij heeft nu natuurlijk een sterker willetje dan een paar maanden terug en begrijpt ook meer.
Met 18 maanden zijn regeldagen heel normaal. Regeldagen vallen vaak samen met een spurt in de groei of ontwikkeling van een kind. Met 18 maanden heb je in je melk weer een piek in de antistoffen, omdat je kind die vanwege de ontwikkeling weer meer nodig heeft. Gewoon geven als hij vraagt, het zijn regeldagen dus hoe meer jij rekt, des te langer het duurt. Waarschijnlijk is het als je hem gewoon geeft wat hij aangeeft nodig te hebben met een weekje of zo weer over.
Op die leeftijd voedde ik op vaste momenten, eerst 3 keer per dag, later 2 keer, 's ochtends vroeg en 's avonds voor ze ging slapen. Ik heb eigenlijk altijd op mijn verzoek gevoed toen ze wat ouder werd en ze heeft nooit zelf om de borst gevraagd of aan mijn trui getrokken, ik neem aan omdat ze gewoon wist dat er vaste momenten voor waren. Ik vond het zo erg prettig werken en ben gestopt omdat ik toen zwanger was en het echt enorm pijnlijk werd en mijn productie terugliep, maar anders had ik best zo nog een tijdje door willen gaan.
Jeetje, heel herkenbaar. Ik wil ook graag weer zwanger worden en mijn zoon dronk nog altijd op verzoek. Ik heb het op advies van iemand hier tegen hem gezegd dat we minder aan de borst gaan drinken. Daarbij heb ik een flesje gekocht van toomie tippie waar ik water in doe zodat hij wel kan sabbelen als hij zo aan mijn kleren begon te trekken. Bij mij was het nu in elk geval zo weinig geworden dat ik een paar dagen geleden voor het eerst weer ongesteld ben geworden. Toch merk ik dat ik sommige dagen toch nog wel meer dan drie keer geef. Het blijft een beetje aanvoelen of hij het doet om zijn zin te krijgen of dat hij het echt even nodig heeft. 's Nachts geef ik overigens altijd gewoon voor mijn eigen gemak.
@dirksmama. Ik wist niet dat ze op deze leeftijd ook nog regeldagen hebben. Dat verklaart een heleboel. Maar ik wil graag op deze leeftijd op eigen verzoek voeden. Want als ik op mijn zoontjes verzoek voed dan ligt hij waarschijnlijk nog steeds de hele dag aan de borst en dat vind ik zelf gewoon niet fijn. @ Eylem. Ja wij voeden nu ook sinds hij 1jaar is op mijn verzoek. Ik vind het handiger zo en hij eet zoveel andere dingen ernaast. Hij drinkt ook koemelk als ik hem dat aanbiedt. Dus wil het graag zo houden, 2 a 3x per dag. Het liefst 2x zelfs. Zodat ik het langzaam kan afbouwen tegen de tijd dat hij 2 jaar is. @ maanopkomst. Wat leuk dat jullie ook een tweede willen! Hier word ik al een tijdje weer ongesteld. Maar ik heb gemerkt dat mijn cyclussen langer zijn als mijn zoontje meer borst heeft gekregen, vandaar dat ik het wat wil minderen.
Als je op jouw verzoek wilt voerden dan is dat toch prima? Alleen, laat tijdens regeldagen de regie even aan je zoon over, dan kun je normaal gesproken binnen een week weer gewoon op jouw verzoek voeden, maar dan wel met een productie die aangepast is aan wat je kind nodig heeft en met een kind dat met een stevige antistoffen boost de winter in kan.
Dirksmama daar heb je gelijk in. Ik geef hem nu maar weer de borst wanneer hij wilt en dan zien we hoe het na een week of 2 afloopt. Ik merk inderdaad wel dat mijn melkproductie meteen alweer is toegenomen!