hoi dames, mijn meisje is nu 6 dagen oud, ze doet het super! Drinkt bv om de 2-3 uur en slaapt overdag overal, bij mij, papa, wieg, ledikant, overal, maar snachts ishet andersom, ze wilt constant aan de borst, wilt alleen bij ons in bed slapen. Als ik haar voedt valt ze in slaap, maar als ik haar dan oppak om in bed te leggen wordt ze wakker... hierdoor slaap ik gem. 3u per nacht en dat valt me zwaar. de kraamverz. zegt dat het gewoon wennen is en dat het normaal is, maar herkent iemand dit en heeft iemand tips voor ons? mijn man legt haar vaak bij ons in bed en ik vind dit doodeng! wie doet dat nog meer? Alvast bedankt!
hoi mwjalloh juist door ons slaapgebrek toen, konden wij gewoon niet meer opstaan om haar uit haar wieg te halen en te troosten snachts.. en op een begeven moment viel ze er gewoon zelf in slaap... ik ben geen voorstander van laten huilen, maar als je haar gewoon in dr wieg legt en dan bij dr staat om haar gerust te stellen dat je er nog bent valt ze misschien wel in slaap, dit hielp bij ons ook wel
Maar als je haar in de eigen bedje legt blijft ze dan huilen? Ik vind het ook doodeng om zo'n kleintje bij je in bed te laten slapen, hebben we dan ook nooit gedaan. De eerste 3 dagen heeft ze wel op advies van de kraamverzorgster in de bak van de kinderwagen bij ons op de kamer geslapen. Dat is kleiner als een ledikantje en dat zou fijner zijn voor zo'n klein kindje zei ze. Wat je ook kunt proberen is als je dr in dr bedje legt zelf helemaal mee te buigen in t ledikantje...dus dat ze nog helemaal tegen jou aanligt tot ze echt in t ledikantje ligt, snapje? succes ermee in elk geval, en nog gefeliciteerd met je meisje
In het begin heeft een baby nog geen ritme en kan het dag en nachtritme omgekeerd zijn. Over een tijdje gaat dat vanzelf over. Wat je kunt doen is haar overdag in een kamer te slapen leggen met de gordijnen open, zodat ze het licht kan opmerken. 's nachts maar een heel klein lampje aan en zachtjes praten. Ik zou haar niet in je bed te slapen leggen (zou ik ook niet kunnen slapen en is gevaarlijk) maar in een wieg naast je bed. Verder toch overdag ook je rust pakken als ze slaapt. Het wordt vanzelf wel beter, maar valt niet af te dwingen. Dus 'go with the flow' en slaap als zij ook slaapt ( je bent zelf ook nog maar net bevallen!)
Je kindje moet inderdaad nog een dag/nachtritme ontwikkelen en dat duurt even. De eerste weken heb ik ook op mijn wenkbrouwen gelopen. Merle sliep in de kinderwagenbak naast ons bed (aan mijn kant), en dat vond ze erg prettig. Probeer meteen je ogen dicht te doen als zij ook slaapt, dan doe je samen dutjes, dat scheelt. En als je haar bij jou op de kamer legt, dan past haar slaapritme zich aan aan dat van jou. Zo werkt dat namelijk bij Bv-kindjes (mooi voordeel!). Ik zou niet laten huilen, ik ben er zelf echt tegenstander van. Wacht het even af, na een paar weken wordt het beter! En nog gefeliciteerd!
over het bij je in bed nemen: Hier gaf de kraamverzorgende aan, dat ALS je dat deed, dat je dat dan het beste kon doen met haar wiegmatrasje en al en dan boven jullie hoofd, tussen jullie in, met haar eigen dekentjes en lakentjes. Maar hier werkte niets. Na 3 weken was ze eindelijk zover dat ze rond half 12 in slaap viel in plaats van om 4 uur smorgens... Mijn man en ik hebben er toen ook bewust voor gekozen Fae op haar eigen kamertje te laten liggen en als ze niet wilde slapen, haar mee te nemen naar de woonkamer, opdat de ander dan tenminste echt even rust had. Maar daar in de woonkamer heeft hij heel wat nachten met haar in de wipstoel en bij hem op de arm, dvd's liggen kijken, tot ze eindelijk zo diep sliep, dat ze ook doorsliep als je haar in bed legde. Overigens spraken we vrij snel af, dat ik de 'avond dienst' nam, hij kroop dan snel in bed tot een uur of 1 en dan nam hij het daarna over, de nachtdienst dus.... zwaar, maar na 3 weken was het dus gelukkig ver voorbij.
Slaap n nachtje op een katoenen luier oid en doe deze in het bedje van je kindje (wel zorgen dat dr niks mis kan gaan dus goed strak zodat ze er niks mee kan) Dan ruikt de kleine jou geur nog en dat stelt gerust. En idd zoals blablabla zegt, helemaal mee buigen als je dr neer legt. Tja de eerste 2 a 3 maanden is ff doorbijten meid. Maar t word steeds beter hoor Bovendien als je kleintje in slaap valt aan de borst moet je dr n tikkie kriebelen door dr nekje of over dr oortje. Dan drinkt ze weer even verder tot ze echt verzadigt is. Anders kan je idd om t kwartier gaan zitten voor n voeding. Drinken is erg energie slurpent voor de kleine (ook voor mama trouwens..ze slurpen je energie er gewoon uit ) en de borst werkt troostent dus vallen ze makkelijk in slaap als ze wat moe worden. Word ook beter naarmate ze ouder worden hoor En idd zoals de rest hier zegt. Ga slapen wanneer je kan. Echt hoor meid je hebt t nodig al zal t op dat moment nog niet zo voelen. Je weet nu ff niet zeker waneer de volgende keer is dat je echt ff kan slapen dus pakken wanneer je de slaap pakken kan nu! Zeker omdat je begonnen bent met BV waar je lijf ook aan moet wennen en dat ze net na die maraton (bevalling)! Goed voor jezelf zorgen dan zorg je indirect ook goed voor je kleintje
Als het slapen van je kleintje echt alleen lukt in jou bed leg haar dan heel hoog (tussen jullie hoofden) en dan een voedingskussen er omheen leggen, dat is wat veiliger!
volgens mij bestaan er ook een soort aanhaakwiegjes die je aan je eigen bed kan hangen. dan ligt ze wel naast je maar niet in je bed
Bedankt voor de goede tips en fijn om te weten dat het allemaal normaal is. Ik kreeg van de verlosk. al slaaptabletten voorgeschoteld, maar dit vind ik wat ver gaan, het is immers een natuurlijk proces. De afgelopen 2 nachten heb ik beide nachten 5 uurtjes kunnen pakken, voel me gelijk wat beter in mijn vel. De kraamverzorgster is nu weg dus als pappa naar werk is slapen de kleine en ik nog even verder, heerlijk. Verder lig ik ook ff tussen 13.00 en 15.00 om even mn ogen dicht te doen dus ik denk dat we het zo wel gaan redden, bedankt!