Smakken tijdens het drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jannegie, 12 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jannegie

    Jannegie Fanatiek lid

    14 apr 2007
    2.702
    0
    0
    commercieel
    Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland
    Hallo!

    Mijn vraag gaat over smakken, maar ik denk dat het goed is als ik het hele verhaal vertel.

    Onze dochter Linde is 3,5 week oud. Ik geef borstvoeding, omdat ik dit heel belangrijk vindt en mijn dochter graag een goede start wil geven. Maar de borstvoeding is tot nu toe met veel problemen gepaard gegaan.
    Ik heb vlakke tepels. Ik ben bevallen in het ziekenhuis, dit is gebruikelijk in Duitsland. Ik ben daar heel goed begeleid, maar we konden toch niet voorkomen dat mijn tepels er beschadigd zijn in de eerste dagen. Soms zat ik 1,5 uur samen met een verpleegster voordat Linde goed aangelegd was. Deze verpleegster was erg fanatiek en wist heel veel van borstvoeding. Het ziekenhuis heeft hiervoor ook het Unicef predikaat.
    De oplossing lag die eerste dagen in zittend voeden (rugby-houding). Dit was weer erg pijnlijk doordat ik veel hechtingen heb wegens tangverlossing.Ook kolvde ik met de hand wat af in een maatlepeltje, zodat de borst minder bol stond. We gaven Linde ook eerst deze melk zodat zijn minder gefrustreerd en ongeduldig was.

    Door deze problemen ben ik zelfs 5 dagen in het ZH gebleven. Mijn tepels werden daar ook met laser behandeld om de genezing te bevorderen.
    Eenmaal thuis hielp mijn vriend mij elke keer met aanleggen. Dit ging redelijk, maar ik had nog steeds veel pijn bij het aanleggen door de grote verwondingen aan mn tepels.
    Mijn verloskundige kwam elke twee dagen langs en heeft ook veel ervaring met borstvoeding en helpt mij elke keer met aanleggen als ze er is.
    Uiteindelijk was de pijn zo hevig en had ik zoveel moeite met aanleggen dat we als laatste redmiddel in overleg met de VK op tepelhoedjes zijn over gegaan. Dat ging qua pijn direct beter.
    Maar daarna kwam Linde niet genoeg aan en had ik zelf ook het gevoel dat ik steeds minder melk had. Dus sinds vorige week op advies van VK eerst aanleggen met tepelhoedjes en na 5 minuten zonder zodat de borst beter gestimuleerd wordt en beter leeg gedronken wordt. Ook maak ik Linde na 2,5 uur wakker voor de volgende voeding. Behalve ´s nachts, dan slaapt ze (vanaf de tweede week) al 5 à 6 uur door.
    Ze is nu tevredener en tussendoor heel wakker en attent. Het aanleggen gaat nu ook stukken beter. Regelmatig gebruik ik helemaal geen tepelhoedje meer. Ze neemt nu een grote hap en mijn tepels worden niet opnieuw beschadigd. De genezing van de rechtertepel gaat héél erg langzaam.
    Linde vindt het niet erg om te wisselen tussen hoedje en tepel. In het begin heeft ze een paar keer geprobeerd om het hoedje als fopspeen te gebruiken door er lekker mee te schuiven, maar dat heb ik haar af kunnen leren door haar eraf te halen als ze dat deed.

    Maar wat nu nog het laatste probleem is is smakken. Ze heeft dit vanaf het begin gedaan. Ze laat dan heel even het vacuum schieten en zuigt dan weer aan. Dit is pijnlijk door mijn kapotte tepels. Ik probeer haar er nu ook af te halen als ze dat doet, maar dan blijf ik elke 5 seconden aan de gang. Dit werkt dus niet. Ze doet het zowel aan het begin als aan het einde van de voeding.

    Mijn VK komt morgen weer. We zullen dan weer met dit probleem aan de gang gaan, maar ze heeft al aangegeven dat ze dit in haar 30 jaar ervaring nog nooit is tegen gekomen en ook in alle studieboeken niks kan vinden hierover.

    Tot nu toe is de borstvoeding dus echt een lijdensweg geweest. Ik heb echt heel veel doorzettingsvermogen nodig gehad, want ik zag tegen elke voeding op en heb veel pijnstillers nodig gehad. Maar ik heb het gevoel dat we nu echt met de laatste problemen bezig zijn en ik straks nog een aantal maanden met plezier kan voeden.

    Ik hoop dat u een mogelijke oplossing weet voor het smakprobleem.
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Jannegie,

    Wat een verhaal meid! Je hebt al een heel traject met Linde achter de rug.

    Als ik je verhaal zo lees kan ik toch heel moeilijk de vinger erachter krijgen. Ik zou graag een paar dingen nog willen weten over Linde. Hoe zwaar was ze bij geboorte en hoe is haar gewichtsverloop nu?
    Hoe zijn haar plas en poep luiers? Hoe is haar mondje en dan bedoel ik met name, kan ze haar tongetje uitsteken zo dat haar tong ver over de onderste kaakrand (daar waar de tandjes komen) heen steekt? Zie je witte plekjes in haar mondje of andere dingen. Hoe drinkt ze, hapt ze, laat los, hapt, etc (erg onrustig, evt schudden met haar hoofd, smakken doet ze dus wel)

    Dan nog wat vragen over het tepelhoedje. Heb je de indruk dat het hoedje precies op je tepel past of is het eerder wat aan de ruime kant (omdat je schrijft over dat ze ermee wil schuiven).

    Ik wil je heel graag op weg helpen maar ik heb nog veel vraagtekens. Ik zal wel al wat dingen schrijven maar wacht ook op je antwoorden. Is er anders bij jou in de buurt een LK bereikbaar? Het zou heel handig zijn als iemand een voeding mee kan kijken.

    Verder vraag ik me af of je bekend bent met schimmelinfecties? Ik denk hieraan omdat een kloofje wat niet geneest vaak door een schimmel in stand wordt gehouden.

    Wat ik overigens in je hele verhaal niet tegenkom is kolven om de productie te verhogen/op gang te brengen. Ik weet niet hoe in Duitsland het beleid op dat gebied is. Hier hanteren we de norm dat wanneer het kindje niet op de eerste dag aan de borst drinkt dan we dan starten met kolven. Dan met een prof. dubbelzijdige kolf (medela Symphony). Zelfs in jou situatie nu zou ik dat niet slecht vinden. (Ik weet natuurlijk nog niets over de gewichten van Linde dus dat is nog wel iets om mee te nemen).

    Het kolven biedt in jouw situatie 3 voordelen. Het geeft je tepels even wat rust om te genezen. Het stimuleert de productie waardoor Linde als ze aanhapt ook echt een melkstroom krijgt waar ze aan moet werken (en dan minder tijd heeft om te gaan jokeren) Het trekt je tepel naar buiten wat het aanhappen vergemakkelijkt.

    Wanneer ik moeders met vlakke of ingetrokken tepel op de praktijk krijg adviseer ik vaak om voor het aanleggen even met een kolf te kolven om te tepel naar voren te krijgen.


    Dan is het aanleggen zelf natuurlijk een item op zich. het smakken betekend dat ze geen vacuum heeft. Dat betekent ook dat de tepel niet meer achterin de mond ligt, wat aangeeft dat wanneer ze dan weer gaat zuigen het erg pijn doet omdat ze dan eigenlijk op het topje van de tepel hangt.

    Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

    Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

    Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

    Stap voor stap.
    Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt (liefst van te voren even gekolfd of met een goed passend hoedje)
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal zij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door haar kinnetje wat naar beneden te duwen.

    Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van haar gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je Linde naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

    De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

    Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

    Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met haar armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

    Als allerlaatste (maar dan wil ik wel eerste alle andere dingen kunnen uitsluiten) dan kan het smakken ook nog veroorzaakt worden door spruw in het mondje (en jij op de tepel) vandaar ook mijn vraag of je bekend bent met schimmelinfecties.


    Heel veel succes,

    Hou je me op de hoogte?

    Ilse
     
  3. Jannegie

    Jannegie Fanatiek lid

    14 apr 2007
    2.702
    0
    0
    commercieel
    Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland
    Hallo Ilse,

    Linde was bij de geboort 3970 gram. Ze was afgelopen maandag 3980 gram. Ze was vergeleken met de vorige meting (4 dagen ervoor) 100 gram aangekomen. Dus daarmee gaat het nu hele goed. Ze maakt grote poepluiers vol, zowat bij elke voeding. Dat deed ze niet tijdens de tepelhoedjes periode. Toen had ze 1 keer per dag een poepluier.
    Naar het tongriempje heeft mijn VK al gekeken. Ook candida houden we in de gaten, maar daar zijn geen aanwijzingen voor. Ze drinkt verder heel rustig en soms 20 minuten lang met grote teugen (zuig,slik,zuig,slik).

    Het tepelhoedje daar hebben we meerdere soorten en maten van geprobeerd en deze past het beste. Ze schoof niet van links naar rechts maar duwde hem dan iets uit haar mond en dan er weer in, ze deed dit af en toe. Dat doet ze nu dus niet meer.

    Mijn VK komt elke twee dagen en kijkt dan de hele voeding mee.

    Kolven hadden we tot nu toe niet gedaan, omdat ik voor de tepelhoedjes-periode veel melk had. Het stroomde eruit. Binnen een uur na de bevalling dronk Linde bij mij.
    Nu is de productie weer helemaal terug door vaker aanleggen en zonder tepelhoedjes.
    Ik gebruik nu nog een tepelhoedje bij de meest gehavende tepel, maar alleen even om aan te leggen. Na 5 minuten gaat hij eraf en drinkt Linde zonder hoedje.

    Een afgeplatte tepel had ik in de eerste dagen, daardoor zijn de kloven ook gedeeltelijk gekomen. Ik zeg nu "Ooooo" en wacht tot ze haar mondje heel wijd open heeft en schuif haar dan aan mn borst. Zodra ik voel dat ze niet goed zit, haal ik haar eraf, maar dat is nu nog maar zelden. We hebben al heel veel geleerd.
    Bij het voeden zit ik meestal op een stoel met een voedinskussen en een voetenbankje (heeft mannetje getimmert speciaal daarvoor). Ik leg aan met Linde voor me, of in de rugbyhouding.

    Een LK heb ik hier in Duitsland niet nodig, doordat mijn VK gelijk staat aan een LK en ze zeer regelmatig langskomt. Ik hoopte alleen dat jij het smakken misschien eens tegengekomen was. Maar het is lastig uit te leggen wat voor geluid het is en wat ze precies doet. Vacuüm laat ze dus even los en pakt dan direct weer aan en dat geheel maakt het smakgeluid. Het gaat dus heel snel.

    Vanmiddag gaan we naar het ziekenhuis, want er dreigt nu ook nog een borstontsteking. Waarschijnlijk ook veroorzaakt door de tepelhoedjes.
    Ik kolf nu na om de borst echt goed leeg te krijgen. Ook begin ik steeds met aanleggen met die borst. Heb er kwark op gehad, heb zalf van Weleda, masseer onder de douche enz. Maar de harde plek blijft en voelt als een ei. Mijn VK wil daarom even een echo van mijn borst maken.

    Groetjes!
     
  4. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Jannegie,

    Door privé omstandigheden ben ik niet zo frequent op het forum geweest en heb daardoor je vraag niet eerder kunnen beantwoorden. Excuses daarvoor.

    Hoe is het met jullie vergaan de laatste tijd? Hoe is de drijgende borstontsteking verlopen?

    Wat ontzettend fijn dat je in Duitsland een VK hebt die zo goed is op het gebied van BV.

    dat smakken, hoe ishet daarmee? Ik heb het natuurlijk wel eens gehoord maar er is niet altijd direct een duidelijke oorzaak aan te koppelen. Vandaar mijn vragen. Overigens ziet het er wel goed uit zoals het bij jullie gaat.

    Soms is het ook net even een periode en groeit ze er als het ware overheen. Haar mondje wordt groter en kan dan meer borst omvatten en beter het vacuum vasthouden. Als je verder geen pijn in de tepel ervaart en je niet steeds aan de kant waar ze smakt een verstopping krijgt dan zou ik me geen zorgen maken.

    Als je steeds wel last krijgt aan die kant kan het toch wijzen op het niet effectief leegdrinken van die kant, dan kan het smakken wijzen op een toch niet helemaal perfecte drinktechniek.

    Succes in elk geval

    Ilse
     
  5. Jannegie

    Jannegie Fanatiek lid

    14 apr 2007
    2.702
    0
    0
    commercieel
    Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland
    Hallo Ilse,

    Ik ben net weer thuis na een verblijf van 12 dagen in het ziekenhuis. Na mijn bezoek aan de vrouwenarts heb ik antibioticum gekregen, maar het ei in mijn borst werd alleen maar roder en uiteindelijk kwam er een grote gele kop op. Een abces dus.
    Ik ben toen direct doorgestuurd naar het ziekenhuis en de volgende ochtend geopereerd. Ze hebben een nieuwe wond-helings-techniek toegpast waarbij een spons in de holte werd geplaatst. Daaraan zat een slangetje en een pomp die onder vacuüm alle wondvocht wegzoog.
    Elke 3 dagen werd deze spons voor een kleinere verwisseld. Ook kreeg ik 10 dagen een zwaardere dosis antibioticum door het infuus.
    Vandaag is de spons definitief verwijderd en mocht ik naar huis :D .
    Ik geef nog steeds borstvoeding met beide borsten en ben hier erg trots op. De kloven zijn nu eindelijk bijna helemaal geheeld en het voeden gaat steeds makkelijker.
    Alle doktoren, verloskundigen en verplegers hebben zich trouwens nog met het smakken bezig gehouden, maar niemand heeft een oplossing. Ik hoop dat het verder geen kwaad kan en dat het inderdaad misschien vanzelf beter wordt.
     
  6. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Jeetje meid,

    Wat een verhaal, zo zie je maar hoe het ineens kan lopen. Wat goed van je dat je toch gewoon door gaat met voeden! Grote pluim daarvoor!

    Houd jezelf goed in de gaten! Ik durf zo via de mail niet te zeggen dat het smakken geen kwaad kan, er is immers nu ook een ellendige ontsteking ontstaan.....

    Wees allert maar blijf bovenal genieten!

    Ilse
     

Deel Deze Pagina