Hoi, Ik heb een vraagje, ik heb ooit ergens gehoord of gelezen als je baby smak of klak geluidjes gaat maken dat ie toe is aan ander voedsel. Lucas is nu 4.5 maand en wil met 5 maanden met fruithapje gaan beginnen, maar kan het zo zijn dat hij zelf al aangeeft dat ie toe is aan iets nieuws? Of kraam ik alleen onzin uit Grt bella
ja klopt ik heb dat toevallig vandaag gelezen, ryan maakt al een week of 2 smak geluiden en stopt werkelijk alles in zn mond, hij is 3maanden veel zeggen dat ik gewoon met een fruithapje moe tbeginnen , wie is er ook voor de 3 maanden begonnen?
hier ook hoor, dat gesmak en megakwijl. We zijn met 2,5 maand begonnen met papje van de lepel en fruithap. Gaat super!
Hier ook eergisteren begonnen met fruithjapje,mn omdat ze ook vaak huilde na de fles en ook steeds smakgeluidjes aan maken was en het gaat goed,geen last van krampjes oid (btw foto in mn album)
Ik vind dat dus niet verstandig. Het is heel normaal dat een baby samgeluidjes gaat maken, hoort gewoon bij z´n ontwikkeling als kwijlen, dingen in z´n mond stoppen, bewergingen volgen enz. Die ontwikkeling, motorisch ed kan per kind heel erg verschillen maar de lichamelijk ontwikkeling loopt op bepaalde punten redelijk gelijk. Zo zijn de darmen van een baby pas af (voor die tijd zijn ze nog vollop in ontwikkeling) bij ong. 6 maand. Voor die tijd niet, ookal heb je een motorisch snel kind. Ik snap best dat het leuk is om te kijken wat je kind doet als hij iets anders krijgt dan melk maar dat is met 6 maand nogsteeds leuk en het advies van de WHO
Vind dat een beetje overdreven van vanaf 6 maanden.Ik gaf mijn andere dochter ook al vanaf 3 maanden fruithapje en zei heeft er ook niks aan overgehouden hoor!Ik zelf ken mn kind het beste en daar heb ik geen adviezen van anderen bij nodig.Ze reageert er goed op...dus geen krampjes of wat dan ook.Mocht dat wel het geval zijn stop ik er ook gelijk mee,maar dat is dus niet zo.Ze heeft net ook al een beetje diksap op
nou zeeuwsmeisje, daar ben ik het niet helemaal mee eens! ik weet wel dat ze het tot 6 maanden niet echt nodig hebben maar het kan met 4 maanden dus echt geen kwaad voor de darmen. mij werd zelfs op het CB aangeraden om alvast te beginnen met een paar hapjes om er aan te wennen. én omdat hij zo zat te kwijlen zou hij er volgens het CB wel aan vastvoedsel toe zijn. wij zijn er dus ook met precies 4 maanden mee begonnen. (foto in album). vandaag heeft ie zelfs het hele potje (bruine bonen) opgegeten veelvraat! hihi!
Ik ben ook totaal geen voorstander om dit vòòr de 6 maanden te geven. Ze hebben t niet nodig dus.. En t kan later problemen veroorzaken, denk aan allergieën..
Runner jij hebt misschien zoveel vertrouwen in het cb dat je aaneemt wat hun zeggen maar ik niet... ik heb zelf gespeurd naar info oa. over dit onderwerp en heb zo mijn mening gevormd en ik zal dus nooit iemand aanraden om voor die 6 maand te beginnen. Vroeger deden ze zoveel dingen anders, bijv. je kind in een gewone kinderwagenbak op de achterbank vervoeren ed. Vroeger wil niet altijd zeggen dat het net zo goed is of beter. Wetenschappers onderzoeken en ontdekken steeds meer zo ook dit. Overigens hoort een cb van deze dingen eigenlijk op de hoogte te zijn maar er zijn veel cb´s die ver achter de feiten lopen.
nou ja, das natuurlijk onzin! en bedankt. uit onderzoek is gebleken dat Ruben potjes heerlijk vind! en dat het ene kind er eerder aan toe is dan een ander.
Komt het toch wel op neer? Het cb zegt dat je met 4 maand mag bijvoeden en vervolgens nemen veel moeders dat over (oa jij.)... veel moeders zien het cb als een steun en toeverlaat vol met goede adviezen enzo. Ikzelf ben door wat dingetjes die zijn voorgevallen kritische geworden over de kennis van het cb en haal dus liever mn info elders en die info spreekt elkaar nogal eens tegen met wat het cb verkondigd als wijsheid. Ik kan nu wel een hele rits aan links opdissen waar onderzoeken ed. staan vermeld met bronvermelding maar als je je mening al hebt gevormd en geen zin hebt om die te veranderen is dat waarschijnlijk niet echt zinvol en kan ik me de moeite besparen (die ik als je echt geïnteresserd bent er wel voor over heb hoor) De topicstartster zat met een vraag en die heb ik gewoon beantwoord naar wat ik weet en doe met m'n eigen kids. Maar dit is toch een gebed zonder eind. Jij bent voor bijvoeden voor 6 maand en ik tegen en daar gaan we waarschijnlijk gewoon niet uitkomen, zullen we het daar gewoon maar bij laten?
uit onderzoek is gebleken dat Ruben potjes heerlijk vind! en dat het ene kind er eerder aan toe is dan een ander. =D> =D> =D> =D> Sluit ik me helemaal bij aan
Smakken hoort bij de normale ontwikkeling van een kind en heeft niks te maken met toezijn aan bijvoeding. Babies hebben van nature de behoefte om te immiteren. En dat smakken is puur immitatie gedrag. Ze zien jou eten en gaan die beweging bijv nadoen met hun mondjes. Sinds 1998 mogen cb's officeel niet meer adviseren om met bijvoeding te beginnen voor de 6e maand. En dit is een advies van de gezondheidsraad. Het is jammer dat veel cb's hun beleid niet aanpassen en ik vind het nog een erger dat daar niet op ingegrepen wordt . En dan klaagt men maar over de toenamen van allergische kinderen. een van de oorzaken van de toename van allergieen ligt ws in het vroege bijvoeden. De darmen zijn pas rond de 6 maanden rijp om iets anders te verteren dan melk. Overigens het argument "ik hem mijn oudste met 3 maanden ook bijgevoed en zij heeft er niks an overgehouden" vind ik weer eens een kul argument. Ik ben als babie ook vroeg bijgevoed en ik heb dus wel veel allergieen.
Jolanda, bedankt voor je opbouwende reactie. Fijn dat je geinteresseerd bent in de mening van anderen die nogal afwijkt van jou mening. En wat ik ook zo goed aan je vind is dat je je echt verdiept in deze materie voordat je commentaar geeft. Petje af.