smakken

Discussie in 'Voeding' gestart door Bella, 22 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Kelsey kreeg pas rond 7 a 8 maanden fruit en groenten hapjes.
    Ze had gewoon nog voldoende aan borstvoeding en een papfles.
    Damiën daarintegen kreeg al fruit toen hij 3 maanden was.
    Borstvoeding wou gewoon niet lukken (hij had de zuigkracht van een peuter) en hij was gewoon niet verzadigbaar.
    Ik heb daarvoor ook van alles geprobeert.
    Extra water bij de fles (om zijn honger wat sneller te stillen zonder hem te overvoeden)
    Speciale voeding voor extra hongerige baby's.....pap flessen...noem maar op.
    Toen ik eenmaal begon met fruit en groente (let wel he....geen halve of hele potjes...het begon met lepeltjes inverband met zijn maagje) had ik weer een heerlijk tevreden mannetje in huis.
    Maar Damiën woog ook bij geboorte 4300 gram en lag helemaal van de groei curve af.
    Hij had het echt gewoon nodig.
    Jayden die is nu bijna 4 maanden en krijgt friso comfort.
    Soms met wat extra water omdat hij ook steeds honger lijkt te hebben.
    Hij zit nu op de 5 flessen en daar is hij nu helemaal niet zo tevreden meer mee.
    Hij krijgt 180 cc met 6 schepjes en dan krijgt hij 's ochtends 2 schepjes Nutrix door heen en ook in zijn enerlaatst fles.
    En nog even huilen als die fles weer weg is.
    Wanneer hij z'n fles ook weer krijgt zuigt hij eraan alsof ik 'm de hele dag heb uitgehongert.
    Nou ga ik niet weer over op 6 flessen....want dat zou zijn hele ritme weer verstoren en hij slaap 's nachts gewoon prima.
    Ben sinds gister eigenlijk begonnen met een paar lepeltjes fruit.
    Dit bouw ik gewoon langzaam op tot meer.
    Zodat zijn lichaam zich goed kan aanpassen.
    Dit zijn dus eigenlijk mijn redenen waarom ik nu al fruit geef :D
    Maar op het einde verschilt inderdaad gewoon elk kind en heeft elk kind weer andere behoeftes.

2. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Ruben kriijgt nog steeds bv,
    dus ik heb geen idee hoeveel hij binnen krijgt....
    wel is mijn bv aan het terug lopen en ik wilde geen flesvoeding erbij geven.
    gewoon om dat dat niet prettig voelde,
    heb altijd gezegd dat ik het zowiezo ;) 6 maanden wil volhouden.
    met een half potje groenten en dan weer aan de borst houd ie het wel weer een hele nacht vol.
    dus ja, ik doe het ook allemaal uit eigen belang.
    nou en?!
    zolang Ruben alles binnen houd en er geen last van heeft vind ik het prima gaan....
    komt nog eens bij dat hij het heerlijk vind.
    had ie het niet gemoeten had ik het uitgesteld.

3. Matrix

Matrix Actief lid

11 sep 2006
    161
    0
    0
    En dat is nu net de clou Runner, juist door BIJvoeding te gaan geven gaat je borstvoeding teruglopen.

En waarom geen fles, je kan altijd beter nog flesvoeding geven dan fruit of groenten voor de 6 maanden ?

Ik heb helaas mijn oren iets te veel naar het CB laten hangen dat ik met fruit, groenten, broodkorstjes, diksap en weet ik het niet allemaal aan de slag moest gaan toen mijn dochter 6 maanden werd, liefst daarvoor al wat ''oefenen'' Ik heb uiteindelijk maar tot 7 maanden borstvoeding kunnen geven, het liep héél hard terug nadat ik met bijvoeding begonnen was, zodat ze absoluut met de borst niet meer tevreden was, heb zelfs niet af hoeven te bouwen, zo achteruit ging het door BIJvoeden.

4. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Het cb dringt idd vaak ook wel erg aan op bijvoeden terwijl zeker met bv bijvoeden echt bijzaak is en bv het eerste jaar het belangrijkste is... Ik gaf ook altijd eerst wat bv en daarna bijv een stukje banaan en daarna nog een keer bv.

Runner heb je niet gewoon last van de 4 maandendip? Veel bv moeders merken rond 4 maand dat de baby minder tevreden is en de bv de vraag niet kan bijbenen. Je zoontje scheelt niet zo veel met die van mij en hier hebben we er ook last van... vandaar dat ik daaraan dacht.

5. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    ik heb geen idee.
    heb me nog nooit verdiept in de dipjes.

flesvoeding geeft mij eerder het idee van falen dan groenten.
    vraag me niet waarom maar dat voel ik gewoon zo.

en of je bv nou terug loopt van fles of potjes,
    blijft voor mij het zelfde....

6. Matrix

Matrix Actief lid

11 sep 2006
    161
    0
    0
    Tuurlijk blijft dat hetzelfde, het loopt van beide terug, maar ivm allergie kan je beter flesvoeding geven vóór de 6 maanden, dat is wat ik bedoelde eigenlijk. Waarom falen ? Komt op het zelfde neer denk ik, of je het probleem dan oplost met een potje of fles.

7. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Het punt is dat je niet iets bij had hoeven geven perse... Als je het goed doet (dit klinkt betweteriger dan ik het bedoel :oops: ) hoeft je bv niet terug te lopen bij bijvoeding want het is BIJvoeding, het vervangt het niet het is gewoon een extraatje. Zeker bij bv.

Ikzelf zou het ook zeker als falen voelen als ik fv zou "moeten" geven, dat snap ik wel maar ik zou ook vinden dat ik zou falen als ik niet 6 maanden exclusief bv zou geven. :rolleyes:

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Wel goed dat dit hier besproken wordt, bijvoeding en BV ( ik laat fv even buiten beschouwing), en je productie die daardoor dus achteruit gaat. Ik ben nu nog volhardener om BV tenminste 6 maanden te geven als ENIGE voeding.

9. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    Jeetje wat erg dat jullie dat zien als falen...iedereen wil toch gewoon het beste voor zijn kindje of het nu de borst is, een flesje of een hapje...ik vind het één niet "slechter" dan het ander, maar goed dat is mijn mening.

10. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Wat ik nu ga zeggen is echt geen aanval op andere moeders en gaat echt puur om hoe ik MIJN kids grootbreng, wat een ander doet met zijn kids moet ie helemaal zelf weten...

Je zegt iedereen wil het beste voor zn kindje en dat is dus heel het punt, dat wil ik ook. Ik geloof dat bv het beste is dus mijn kids krijgen bv. Zou ik ze fv geven dan voelt het voor mij alsof ik ze niet het beste van het beste geef en voelt het idd als falen van mij dat ik ze dat onthoud. Net zoals ik geloof dat het beste is 6 mnd alleen bv en dus zou het voelen als falen als ik het anders zou doen.

Als fv echt precies net zo goed was als bv zou ik daar misschien makkelijker in zijn maar dan nog bv heeft ook (lichamelijke)voordelen voor de moeder en die geeft fv natuurlijk nooit.

Tot zover mijn gedachtes...

11. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    oké ik snap het ook ergens wel, maar het lijkt mij wel heel erg vervelend voor jezelf als ik je verhaal zo lees. Stel dat de BV niet goed zou lukken bij je of dat het ineens vroegtijdig afneemt dan blijf je dus de rest van je leven met het gevoel rondlopen dat je gefaald hebt?

12. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Voor mij geldt dat dus ook. Soms denk ik wel eens te veel kennis is ook niet handig...
    Ik heb me dus danig in bv en de voordelen ervan verdiept dat ik gewoon never nooit geen kunstvoeding meer kan en wil geven. Idem met bijvoeden voor de 6 maanden.
    Maar veel kennis heeft ook voordelen, zo weet je wat je moet doen als je productie terugloopt. En zo laat je je ook niet zo snel van de wijs brengen door anderen met hun (beperkte) kennis over borstvoeding.
    elk voordel hep ze nadeel en andersom :)

13. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik ervaar het niet als vervelend hoor... heb met mn kennis al heel wat problemen kunnen oplossen voor mezelf en voor anderen. Het geeft ook een heel goed gevoel als ik een probleem tegen kom en nuttig advies kan geven.

Juist omdat ik er veel over weet weet ik wat ik moet doen bij problemen (of op zn minst waar ik moet zijn als ik het zelf niet meer weet ;) ), het niet geven van bv is voor mij gewoon geen optie. Als ik mn kind niet aan de borst had gehad was ik gaan kolven full-time voor minstens 6 maand. Ik ben dan ook erg dankbaar dat ik mn zoon na 4 weken alsnog aan de borst heb gekregen.

Voor mij is het iets wat automatisch hoort bij kinderen... zoals jij weet dat als je aan een baby begint je luiers zult moeten verschonen ik net zo zeker weet dat ik ze bv moet geven.

14. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

5 nov 2006
    430
    0
    0
    Ik heb Sven ook 6 maanden alleen maar borstvoeding gegeven. Advies van het WHO maar ook van mijn CB. Die zeiden zeker bij borstvoeding geen bijvoeding voor de 6 maanden. Ook alle voors en tegens ingelezen op internet. Ik herken wat Bumbaloe zegt, had het alleen nog niet zo bedacht voor mezelf.

Nu geeft ik Sven bijvoeding (rapley) maar hij krijgt eerst borstvoeding. Zo loopt mijn productie niet achteruit en kan hij zelf bepalen hoeveel bijvoeding hij wil en er aan wennen. Ik merk dat z'n darmpjes er echt aan moeten wennen dus soms sla ik ook wel eens een dagje over met de bijvoeding en krijgt hij alleen de borst.

15. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Door die vele kennis en het misslukken van het live voeden bij de oudste (wel 8 mnd ft gekolfd) voer ik de druk bij mezelf behoorlijk op. Dit leerde in het begin bij nummer 2 best wel eens wat onnodige stress momenten op. Ben benieuwd of ik nu na ruim 2 jaar voeden van nummer 2 bij nummer 3 wat rustiger ben.

Je laatste alinea is voor mij ook erg waar. Het hoort bij het krijgen van kinderen. Zoals er wel meer dingen komen kijken bij het krijgen van kinderen tenminste in mijn beleving.

Deel Deze Pagina