Beste lactatiedeskundigen, Ik kolf al mijn moedermelk af en geef het in een flesje omdat mijn dochter niet goed aanhapt. Eind januari (lijkt nog ver) ga ik weer studeren en ik dacht eerst erover om volledig over te gaan op kunstvoeding omdat ik dan niet meer om de drie uur kan kolven. Nu vond ik dat echter wel heel jammer als ik daaraan dacht want hoe zwaar het afkolven iedere dag om de 3 uur ook is, ik heb het er wel voor over. Nu vroeg ik mij af of er ook een combi mogelijk is, dat ik bijvoorbeeld de ochtend, namiddag en avond/nacht wel nog bv geef? Of is dat geheel afhankelijk van mijn productie als ik dus overdag dan niet meer om de 3 uur kolf? Groetjes!
Hoi. Alles (bijna ) is mogelijk. Wat je eigenlijk gaat doen is dus iets afbouwen. Bouw de kolfbeurt die je wilt "afbouwen" 1 per week af. Doe dit zover van te voren dat je 1 week voordat je weer gaat studeren, 1 week kan aankijken hoe het is als je volledig op jou schema zit. Op de tijden die afvallen kan je stuwing gaan ervaren. Kolf op die momenten alleen de druk eraf. Dit kan prima met de hand. Verder kolf je thuis op de tijden die jij wilt volledig af. Je lichaam zal zich hieraan gaan aanpassen. Luister naar je eigen lichaam en geef het de kans om aan de nieuwe situatie te wennen. Succes. Bij vragen weet je ons te vinden. Groetjes Saskia