Hallo allemaal, Mijn zoontje is nu bijna 5 maanden oud, gecorrigeerd 3 maanden en weegt nu ongeveer 5 kilo. Hij krijgt nu 5 flesjes, we bieden 165cc aan maar hij drinkt meestal tussen de 135cc en 150cc op. Op dit moment heb ik nog verlof maar ik ga over twee weken weer werken en probeer daarom een beetje een ritme te creeren. Het schema ziet er nu ongeveer zo uit: voeding 1: 7u (na 7u wil hij niet meer verder slapen, de dag begint dan voor hem maar hij valt wel al weer om 8.30u in slaap tot 11u. Soms moeten we hem ook wakker maken om 7u) voeding 2 11u Voeding 3 15u voeding 4 19u voeding 5 24u (moeten we hem voor wakker maken) We wilde de voeding van 24u liever iets eerder geven omdat dit vrij laat is als ik straks weer vroeg moet gaan werken. Nu heb ik geprobeerd de laatste fles om 22.30u te geven en dan ziet het schema er zo uit: voeding1:5.30u (hierna slaapt hij meteen door tot 10u) voeding2:10u voeding3:14u voeding4:18u voeding5:22.30u (moeten we hem voor wakker maken) De laatste voeding kan er nog niet vanaf omdat hij nog niet voldoende drinkt per keer. Bij schema twee is het lekker dat hij na de voeding doorslaapt tot een uur of 10u, die slaap heeft hij ook echt nog nodig. Maar dit is misschien niet handig als hij straks naar de oppas moet want dan moeten we hem uit zijn slaap halen om 8u. Wat vinden jullie het meest logische schema? Moeten we die voeding van 24u nog maar even voor lief nemen? Ben wel benieuwd hoe jullie schema er ongeveer uit ziet bij vijf voedingen. Alvast bedankt!
Wij vinden 5 voedingen erg onpraktisch en uk ook.hij is nu 4 maanden gecorrigeerd 2 maanden 3 weken en is 6700 gram.wij lieten hem zelf bepalen wanneer hij nummer 5 kreeg (dus ergens midden in de nacht)wanneer we hem wakker maakte dronk hij ongeveer de helft.omdat hij reflux heeft moeten we ook nog een half uur blijven zitten. Als je kindje alles opdrinkt wanneer je hem wakker maakt zou ik het zo doen wat je prettig vind. Voordeel fles midden in de nacht hij werd steeds later wakker.hij drinkt nu 4 flessen van 180 +6 in plaats van 5 flessen 180+6. Hij komt goed aan en is tevreden.
Hier ook 5 voedingen bij 3 maanden gecorrigeerd en ongeveer 5,3 kg. Hij krijgt iets minder dan de jouw, namelijk 135cc per keer waarvan hij tussen de 100 en 135 drinkt. Zijn tijden zijn momenteel: 08:00 - 08:30 1e fles 12:00 - 12:30 2e fles 16:00 - 16:30 3e fles 19:00 - 19:30 4e fles 22:30 - 23:00 5e fles
Hier ook 5 voedingen van 120cc + 4schepjes. Ze krijgen dan iets te weinig voeding voor hun gewicht, maar we kunnen maar langzaam opbouwen anders spugen ze alles uit. Wij houden de tijden aan uit je eerste schema, met uitzondering van de laatste fles. Mijn man gaf die fles altijd om 23.30u, maar doet dit sinds een paar dagen om 23.00u. Hij moet de tweeling ook altijd wakker maken, maar ze drinken prima. Waarom hou je niet gewoon dat eerste schema aan, maar vervroeg je de laatste voeding? Dan kun je kijken of hij doorslaapt tot 07.00u en dan kun je hem als je straks weer gaat werken na die voeding naar de oppas brengen toch? PS. wij hebben laatst de tweeling een keer om 21.00u een fles gegeven en daarna moest ik ze de volgende dag wakker maken om 07.30u. Zegt hun dus niet zoveel wanneer de laatste fles komt...
Bedankt voor jullie reacties! We houden nu inderdaad zo ongeveer het eerste schema aan en we geven de laatste fles soms wat eerder. Nu merk ik wel dat het eigenlijk nog niet veel uitmaakt want de ene keer geef ik hem om 22.30u zijn laatste fles en slaapt hij tot 7u door maar heb gebeurd ook dat als ik de laatste fles om 24u geef hij om 5.30u wakker wordt Ik heb besloten om me maar niet teveel vast te gaan houden aan een vast schema. Hij geeft het zelf toch wel het beste aan en hoe lang drinken ze nu eigenlijk flesjes, voor je het weten eten ze een boterham..als het goed is. Hij drinkt alle flesjes goed leeg, ook de laatste fles. Ik merk dat ik me soms een beetje laat beinvloeden door succesverhalen om me heen. Van moeders met een op tijd geboren baby die binnen 6 weken doorslapen en een keurig schema'tje aanhouden. Wanneer gaan jullie beginnen met het eerste hapje? Ik las dat het vanaf 4 maanden mag. Ik hou sowieso 4 maanden gecorrigeerd aan, dat is hij dus eind september. Maar op dit moment zie ik hem echt nog geen hapje wortels eten haha Hij gedraagt zich nog zo als een kleine baby en geniet nog heeeeel erg van zijn flesjes melk
Wij mochten ook al beginnen met hapjes, hier zijn ze niet streng met gecorrigeerd of ongecorrigeerd starten. Echter ik merkte heel erg dat mijn zoontje er absoluut nog niet aan toe is. Hij vond de smaken wel interessant maar hapt nog niet op een lepel. Dit zegt mij dat hij er nog niet rijp genoeg voor is. De prelogopediste raadde ons overigens wel aan om de gecorrigeerde leeftijd aan te houden. We kijken over een week of 5 wel weer. Het heeft geen haast...
Wij hebben hier een poosje de 4 overdagflessen op redelijk vaste tijden gehad (op verzoek gevoed en deze tijden regelde hij zelf). Die 5e fles kreeg hij dan in de nacht. Eerder wakker maken zorgde ervoor dat hij in de nacht alsnog eens kwam en dan op 6 flessen zat. Iets als middernacht ging wel, maar dan hou je zelf geen slaap over. Als ik het hem zelf aan liet geven kwam hij tussen 2 en 4. En sliep daarna prima verder. Dat had ik dan liever dan tot middernacht wakker blijven..