Passende consequentie bedenken.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Waxinelichtjes, 16 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Onze zoon heeft de maxi cosi kapot gemaakt. Hij heeft het foam doormidden gebroken (hoes was eraf ivm wassen want de baby zou erin gaan straks). We hadden hem nog zo gewaarschuwd.

    Ik ben nu echt flink boos en heb hem direct naar bed gebracht. Maar aangezien het al min of meer bedtijd was, ziet hij dit niet als vervelend ofzo. Toch wil ik hem zeker de gevolgen laten ervaren van zijn daden, want dit gaat mij te ver. Hij vond mijn boosheid ook helemaal niet zo erg.
    Probleem is echter dat hij morgen bij oma en opa zou spelen en logeren. Partner en ik zouden nog een dagje samen hebben en uiteten gaan. Ontzettend op verheugd ook.
    Ergens wil ik hem nu thuis houden voor straf. Maar dan 'straf' ik mezelf en partner dus ook. :confused:
    en ik vind het ook wel een 'zware consequentie eigenlijk.. Liever zou ik hem natuurlijk wel wegbrengen en zeggen dat ie de hele dag geen ijs mag of tv mag kijken. Maar om dit uit te laten voeren door opa en oma vind ik gek en niet kunnen. :$
    Zij hebben hier tenslotte niks mee te maken. Het punt is dat ik niks weet te verzinnen verder. En om hem nou zondag nog te straffen voor iets dat hij vrijdagavond heeft gedaan? Lijkt mij niet echt zinvol meer.

    Heeft iemand nog een ander briljant idee? Ben ik te streng misschien?
     
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Snap wel dat je boos bent, die kan je nu volgensmij weggooien.
    Maar, vind het ook wel een beetje eigen schuld. Je had hem ook ergens kunnen neerzetten waar hij er niet bij kon.
    Het is voor hem natuurlijk een interessant ding.
     
    Zulema en Jessi79 vinden dit leuk.
  3. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Hij stond er net 5 min.. Wilde hem ook naar boven brengen. Maar ik moest echt even plassen.:o:
    Plus hij is 3,5 jaar ruim. Mag ik wel verwachten dat hij een beetje kan luisteren. Vind ik.
     
    RachelleNM vindt dit leuk.
  4. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Denk je echt dat het expres ging? Dat hij ook echt snapt dat er een consequentie aan zit?
    Onze zoon heeft eens de tv gesloopt en die hele week zonder tv had aardig indruk gemaakt. Toch hadden we vooraf al zo vaak gewaarschuwd , dat toen hij toch iets naar de tv gooide we hem speelgoed lieten uitzoeken wat hij kon verkopen. Laten meebetalen zeg maar. Was een ienieminie bedrag vergeleken met de nieuwe tv uiteraard, maar vanwege het idee dat geld niet aan de bomen groeit.
    Niet per we zijn lievelingsspeelgoed, desnoods maak je een selectie van dingen waar hij uit kan kiezen waar hij niet zoveel mee doet als je het te sneu vindt of denkt dat hij het gevolg nog niet goed beseft. Dat kan je zelf het beste inschatten.
    Zou dat indruk maken?
     
    hummeltje5 en Salentein vinden dit leuk.
  5. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    #5 Yelly, 16 aug 2019
    Laatst bewerkt: 16 aug 2019
    Wij voeden op zonder straffen of belonen, dus mijn visie ligt waarschijnlijk ver van de jouwe;).

    In elk geval meen ik dat overal in het pro kamp geadviseerd wordt om de straf direct te laten volgen. De volgende dag, of een dagdeel later heeft echt weinig nut.
    Bovendien, weet je dat impulscontrole nog helemaal gevormd moet worden?

    Misschien is het goed om te kijken wat je er mee wilt bereiken? Heb je een rustig gesprek gevoerd?

    Als je gedrag wilt conditioneren, is een willekeurige vorm van het ontnemen van iets plezierigs vast effectief.
    Maar als je wilt dat hij begrijpt waarom hij er niet aan mocht komen, is een gesprek meer zinvol.
    Ik denk dat kinderen (en volwassenen) effectief leren, als ze begrijpen waar het mis ging. Niet als ze bang worden voor consequenties die buiten enig verband tot de gebeurtenis staan.

    Misschien wilde hij voelen, hoe het aanvoelde. Misschien was hij je waarschuwing vergeten. Of ...
    Er zullen nog talloze redenen kunnen zijn.

    Persoonlijk zou ik uitleggen dat het nu stuk is, dat hij er daarom niet aan mocht komen en dat je het jammer vind dat het zo is gegaan.
    Uitleggen dat het betekent dat je hem voortaan niet meer alleen laat, tot hij je vertrouwen op dat gebied heeft terug gewonnen. Of zoiets:)
     
    hummeltje5, disaro, Jackie87 en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.529
    7.033
    113
    Onze jongste maakt heel bewust dingen kapot. Niet dagelijks gelukkig, maar pas bijv de traploper (zon verschrikkelijk gekleurd spiraal zeg maar) van zijn zus. Hij krijgt nog geen zakgeld, maar ik vond dat hij hem wel mpest 'vergoeden' dus moest hij klusjes doen. Simpele dingen en echt maar een pasr minuten, beetje onkruid wieden, iets naar de schuur brengen, dat soort dingetjes. Na ruim 5 minuten klusjes had hij het geld 'verdiend' waar hij dan voor zus een nieuwe traploper kon kopen.

    Ik moet wel zeggen dat er door zijn toedoen veel kapot gaat hier, maar het is in 90 % van de gevallen echt per ongeluk. Maar als het dus duidelijk express is mpet de consequentie er bij passen vind ik. Niet mogen logeren heeft voor mij geen enkel raakvlak met het kapot maken van iets.
     
    NiVa0230 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  7. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Dit! En dan ook nog een dag later....
     
    hummeltje5 en RoIn vinden dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    #8 GroeneBomen, 16 aug 2019
    Laatst bewerkt: 16 aug 2019
    Nu niets meer aan doen. Zoiets moet gelijk en liefst vooraf afgesproken. Zoon was hier ook opzettelijk hard aan het proberen iets van ons stuk te maken omdat hij boos was. Gezegd: als het stuk gaat, dan pak ik centjes uit je spaarpot en betaal je zelf een nieuwe. Aangezien hij erg op zn centen is, werkte dat uitstekend. Ik leg de keus bij hem neer. Maar wel gelijk op dat moment en niet later. Ging dus wel om iets kostbaars dat we niet ff weg konden halen.

    En verder: ze hebben hun impulsen simpelweg nog niet echt goed onder controle. Dus dingen weghalen waar ze niet mee mogen spelen en het niet kunnen weerstaan en vooral het kostbaar is.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  9. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Mijns inziens moet je dat direct doen. En eigenlijk ook van te voren (maar dat is natuurlijk lastig in dit geval, je wilt hem ook niet op het idee brengen iets stuk te maken). Morgen of zondag nog straffen voor vrijdagavond, kort moment hij ging immers direct op bed, is denk ik niet efficiënt. Daarnaast vind ik je straf ook teveel voor een jongetje van 3,5. Mijn zoon kon op die leeftijd (En kan nog steeds niet altijd) niet inzien of begrijpen hoe groot de gevolgen zijn. En als ik vaak over iets begon wat niet mocht dan, in een opwelling, was dat het interessantste in de kamer.
    Ik zou het er morgen nog wel met hem over hebben en laten zien wat er gebeurd is (mama zei dat je hier niet aan mocht komen, maar nu is het wel stuk. Wat is er gebeurd? Waarom heb je dat gedaan?) En ik zou zeggen wat je de volgende keer van hem verwacht en daar op voorhand al afspraken over maken.

    En voor een volgende keer zou ik dingen die je echt niet geschonden wil hebben (maar die hij wel interessant vindt) toch weg zetten als je zelf hem er niet in de gaten kunt houden.
     
  10. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Je dient het vaker te herhalen en communicatie is de sleutel tot alles. Bespreekbaar maken dat de baby niet meer in de maxi cose kan, want die is stuk. Ga je het andere keer niet meer doen? Ga je lief zijn? En hoe vaker je het herhaalt hoe meer het door dringt en natuurlijk, kids kunnen van alles en nog wat stuk maken. Dan heb je dit ook voor het eerst meegemaakt en hoop dat jij er zelf ook wat van hebt geleerd.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  11. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Nu niets meer.
    Dan had je direct duidelijk moeten zijn.

    Hij is 3,5..
    Tja.. als hij er al aan plukte had ik hem zelf al weggezet terwijl ik ging plassen..achteraf praten is wel heel makkelijk natuurlijk.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Een dag later een consequentie die geen raakvlak heeft met wat hij heeft gedaan, dat gaat hem niks leren, mogelijk wel heel verdrietig maken.
    Ik zou het nu laten gaan.
     
  13. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Zou nu gewoon een gesprek met hem aangaan. Vragen hoe het komt dat het kapot is gegaan. Uitleggen dat de baby nu niet meer in de maxi cosi kan. Dat je die nodig hebt omdat anders de baby niet mee kan/mag in de auto , dat je nu een nieuwe moet kopen en dat veel centjes kost en dat dit je verdrietig maakt.

    Een vraag met omdat ( de maxi cosi is kapot omdat) levert vaak een duidelijker antwoord op dan een waarom is die kapot. Waarschijnlijk was het niet eens zijn bedoeling dat dit zou gebeuren.

    Voorbeeld. Mijn zoon in groep 3

    Het raampje van de kerststal op school was kapot gegaan. Juf vroeg wie dat gedaan had en de klasgenoten wezen mijn zoon aan. Juf vroeg of hij dat kapot had gemaakt en mijn zoon zei nee. Toen werd juf boos omdat hij loog en kreeg hij straf ( laatste dag voor de vakantie) hij mocht de film niet mee kijken en moest rekenwerk maken.

    Toen ik vroeg het raampje is kapot gegaan omdat bleek dus dat het raampje open stond, hij dit dicht wilde doen en het toen kapot ging. Omdat hij dus het raampje niet bewust kapot had gemaakt antwoorden hij ook met nee op de vraag of hij dat had gedaan.
     
  14. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Ik vind dit gedrag eigenlijk een resultaat van ws op andere momenten geen duidelijke grenzen stellen om eerlijk te zijn. EEn maxi-Cosi is op zon moment erg kwetsbaar en gewoon überhaupt iets waar hij niet aan moet zitten. Hetzelfde als met een tv, daar mag je gewoon niet aanzitten.
    Wanneer ik mijn kinderen vertel dat ze ergens echt niet aan mogen zitten, dan wordt er meestal gewoon goed geluisterd.

    Ik zou dus hier verder geen consequentie meer aan verbinden, maar wel kijken of je op andere vlakken misschien duidelijkere grenzen of consequenties aan gedrag kan verbinden zodat hij op momenten wanneer het echt belangrijk is wel gewoon naar je luistert
     
    Marbloempje vindt dit leuk.
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Wij doen dit zelf niet, maar ik vind het wel erg boeiend om te lezen van jou! Ik zie ook in andere berichten dat je zwanger bent van de vierde, wat leuk. Soms zie je wel eens namelijk van mensen hier dat ze jouw opvoedstijl hanteren, maar nog maar 1 dreumes van 1 1/2 of zoiets hebben (dus eigenlijk nog niet echt weten waar ze het over hebben ), maar jij hanteert deze aanpak dus blijkbaar al langer. Leuk!
     
  16. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Ik weet niet of ik precies wel weet waar ik over praat hoor:roflmao:.

    Maar serieus...met meerdere kinderen is het op zich niet meer ingewikkeld. De oudste gaat naar groep 3, bij haar is nu wel duidelijk dat er een koppeling is tussen actie en gevolg. Treuzelen met naar bed gaan, betekent minder tijd voor boekjes, want de tijd loopt door en de volgende dag moet je uitgerust zijn. Ik vind het ook mooi om te zien hoe dat besef ontstaat en ontwikkelt
     
    Waxinelichtjes en A new day vinden dit leuk.
  17. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de reactie dames. Ik heb zeker een ander inzicht gekregen in de situatie.
    Heel erg boeiend om te lezen vond ik de reactie van @Yelly. Onze visies liggen eigenlijk niet eens zo ver uit elkaar vandaan, dwz dat wij normaal gesproken ook meer van de gesprekken zijn en niet van het straffen en belonen. Al lang geleden heb ik ontdekt dat straffen en boos worden vaak averechts werkt. In dit geval werd de situatie mij echter iets teveel van het goede. We hebben een gigantisch uitgavenpatroon gehad de laatste maanden dmv verbouwen en dit was wel even de druppel (weer 100 euro, hoppa). Daarbij de vermoeidheid (net terug van vakantie), einde zwangerschap bijna, peuter 100 keer moeten waarschuwen... ja noem het maar op. Uiteindelijk zijn er talloze redenen te bedenken, maar feit blijft dat ik het even te kwaad had.

    Wat ik uiteindelijk heb gedaan: er was één reactie van @riean die ons erg aansprak. We wilden dit niet zomaar voorbij laten gaan, maar wel een passende consequentie bedenken. Het heeft mij doen inzien dat het ontnemen van het logeren bij opa en oma totaal geen raakvlakken heeft met het (al dan niet per ongeluk) kapot maken van het autostoeltje. We hebben de volgende ochtend een kort gesprekje met hem gevoerd (niet boos en zeker niet zwaar op de hand) over wat er niet goed is gegaan. Uitgelegd dat hij 3 kleine klusjes moest uitvoeren omdat een stoeltje best wel veel geld kost en papa en mama hier hard voor werken. Hij begreep het ook en voerde de klusjes netjes uit (met hulp van ons natuurlijk). Er was geen sprake van boosheid of verdriet verder. We zijn daarna gewoon weer verder gegaan en het zaakje was opgelost. Het voelde wel goed. :thumup:

    Het is soms ook moeilijk om je peuter zoveel mogelijk voor te zijn in zijn denkwijzen.. en er gaan dingetjes fout. En natuurlijk zit je als ouders soms met de handen in het haar en word het je soms gewoon teveel. Dat is menselijk, maar we doen uiteindelijk allemaal ons best om zo goed mogelijk op te voeden:)
     
    momwithcamera, MamaChantal, Gwenvd en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Ik las je eerst bericht en meteen dacht ik inderdaad aan het uitleggen van dat het geld kost en dat hij dan nu misschien een klusje kon doen net als papa en mama “klussen” doen om centen te
    Verdienen.
    Toen las ik dat je dat inderdaad had gedaan. Heel fijn dat je zoontje het begreep en de klusjes het goed deed. Goed gedaan!!!
     
    Waxinelichtjes vindt dit leuk.
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Mooi opgepakt! :)
     
    Waxinelichtjes vindt dit leuk.
  20. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Even een tip, maar dit heeft dochter ook gaan bij en stoeltje. Je kan vaak via de fabrikant een nieuwe foam bestellen. Dat heb ik ook gedaan, gewoon via Facebook en kreeg het gratis van maxi Cosi.
     

Deel Deze Pagina